۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین برنامه‌ریزی برای اعتباربخشی به دفترچه‌های تامین اجتماعی/ دستیابی به چند سناریو برای پرداخت یارانه‌ها
کد خبر: ۱۴۴۹۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد:

برنامه‌ریزی برای اعتباربخشی به دفترچه‌های تامین اجتماعی/ دستیابی به چند سناریو برای پرداخت یارانه‌ها

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در بحث پرداخت یارانه‌ها به چند سناریو رسیده‌ایم گفت: اعتباربخشی دفترچه‌های تامین اجتماعی در دست اقدام است.

برنامه‌ریزی برای اعتباربخشی به دفترچه‌های تامین اجتماعی/ دستیابی به چند سناریو برای پرداخت یارانه‌ها

به گزارش صبح قزوین و به نقل از خبرگزاری تسنیم ، علی ربیعی امروز در حاشیه مراسم روز ملی خانواده و تکریم بازنشستگان در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون بیشترین مشکل بازنشسته‌ها مسائل اقتصادی، درمانی و بهداشت روان است که برای حل این مشکلات چه اقداماتی را انجام داده‌اید اظهار کرد: معتقدم این مناسبت فرصتی را ایجاد می‌کند تا در زمینه مسائل بازنشستگان گفتگو کنیم، با توجه به رشد جمعیت کشور در مقطع زمانی خاص طی 2 دهه آینده با انباشتگی جمعیت در سنین بازنشستگی مواجه می‌شویم که مطالعات زیادی در این زمینه انجام نداده و برنامه‌هایی را برای آماده سازی افراد به منظور ورود به این دوران نداریم .

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که این موضوع در آینده ممکن است سبک زندگی را نیز تغییر دهد بنابراین در گام نخست مراکز مطالعات بازنشستگی را فعال کرده‌ایم تا تجارب بین‌المللی را نیز در این زمینه بررسی کنند و اقدامات لازم را برای آماده‌سازی ورود کشور به این دوران فراهم کنند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون پزشک متخصص طب سالمندان در ایران به تعداد انگشت‌شمار وجود دارد گفت: صندوق بازنشستگی کشوری تلاش می‌کند تا بدهی‌های خود را به بازنشسته‌ها صفر کند و ظرف چند ماه آینده بخشی دیگر از مطالبات را پرداخت خواهیم کرد.

ربیعی ادامه داد: طی تفاهم‌نامه با شهرداری، 30 مرکز تحت عنوان خانه‌های امید ایجاد کرده‌ایم تا بازنشسته‌ها در این مراکز به گفت‌وگوپرداخته و مشاوران این مراکز از مشکلات آنها آگاه شوند.

وی با اشاره به اینکه صندوق بازنشستگی کشوری یک میلیون 200 هزار بازنشسته را تحت پوشش قرار می‌دهد گفت: در تامین اجتماعی این رقم بسیار بالاست بنابراین برای بازنشستگان کشوری کارت طلایی درمان را طراحی کرده‌ایم به گونه‌ای که افراد بازنشسته‌ و خانواده آنها به طور رایگان در بیمارستانها پذیرش می‌شوند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در بحث مشاغل خانگی و صنعتی به افراد بازنشسته که تعاونی ایجاد کنند وام پرداخت می‌کنیم که رقم آن هم‌اکنون 20 میلیون تومان است که باید آن را افزایش دهیم.

ربیعی با اشاره به اینکه برای پابرجا ماندن یک صندوق بازنشستگی باید 35 نفر کارکرده و یک نفر بازنشسته شود افزود: هم‌اکنون در صندوق بازنشستگی کشوری تقریبا این رقم در حال برابر شدن است و در تامین اجتماعی نیز کمتر از 6  نفر کار کرده و یک نفر حقوق می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بخش تامین اجتماعی تلاش کرده‌ایم تا دفترچه‌های درمان را ارزشمند کنیم؛ تا قبل از این پزشکان و داروخانه‌ها به دلیل بدهکاری ما به آنها ، دفترچه‌های تامین اجتماعی را نمی‌پذیرفتند اما هم‌اکنون بدهی‌ها را صفر کرده‌ایم باید بگویم در بخش تامین اجتماعی به سمت الگوی میلاد رفته‌ایم یعنی وقتی بیمار مراجعه می‌کند هیچ مبلغی را پرداخت نکند اما باید توجه داشت که بار مالی این طرح بسیار زیاد است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در بخش صندوق بازنشتگی از طریق کارت طلایی مشکل را حل کرده‌ایم و هم‌اکنون بازنشستگان کشوری از نظر درمان دچار مشکلی نیستند.
در بخش تامین اجتماعی نیز باید بیمارستان‌ها را به این سمت ببریم که با وزیر بهداشت نیز در حال گفت‌وگو هستیم، شورای عالی بیمه را نیز بعد از مدتها فعال نموده و تلاش می‌کنیم تا هر ماه جلسه‌ای را داشته باشد.

ربیعی در خصوص همسان‌سازی در تامین اجتماعی عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بار مالی زیادی دارد و در شرایطی که طلب دولت به صندوق‌های بازنشستگی بیش از 60 هزارمیلیارد تومان است اجرای آن کمی دشوار است.
این طلب به صندوق‌های بازنشستگی باید طی 8 سال پرداخت می‌شد اما این به این معنا نیست که ما در این خصوص اقدامی را انجام ندهیم.

وی با اشاره به اینکه هنگامی که گزارش صندوق‌های بازنشستگی را در هیئت دولت ارائه کردیم رئیس‌جمهور شگفت‌زده شد ادامه داد: اعلام شده بود بدهی دولت به صندوق‌ها صفر شده است اما اینگونه نیست.
آقای روحانی دستور دارد یک تا 2 کمیسیون در دولت فعال شده و پیشنویس‌ها را آماده کند؛ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دولت نیز مکلف شد در یک زمان معین شده بدهی‌ها به صندوق‌های بازنشستگی را صفر کرده تا بتوانیم همسان‌سازی را در تامین اجتماعی اجرا کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ارائه منشور اخلاقی به مدیران افزود: در این منشور اخلاقی تاکید شده که باید از ریخت‌و پاش دوری شده و افراد سیاسی اجازه حضور در این مجموعه را ندارند بلکه باید از افراد متخصص بهره برد تا به درآمدزایی و کارایی لازم دست یابیم.

ربیعی در پاسخ به این پرسش که برای حل معضل ناکارآمدی دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی چه برنامه‌ای دارید گفت: 2 تا 3 اقدام برای اعتبار بخشیدن به دفترچه‌ها از جمله پرداخت بدهی‌ها به داروخانه‌ها صورت گرفته است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی سهم پرداختی مردم از بیمه به 30 درصد می‌رسد گفت: برای این موضوع برنامه داریم که تحقق آن بستگی دارد به منابع دولت، گشایش در اقتصاد کشور و افزایش میزان افرادی که از آنها حق بازنشستگی می‌گیریم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص پرداخت یارانه‌ها عنوان کرد: در این خصوص با مجلس کارهای زیادی را انجام داده‌ایم.
باید بگویم که پایه‌های آماری در کشور قوی نیست.
بنابراین باید از هر دو جهت شناسایی افراد برخوردار و مستحق مطالعات لازم را انجام دهیم.
در این خصوص وقت زیادی را گذاشته‌ایم اما باید بگویم که مسیر سختی است ولی به چند سناریو رسیده‌ ایم که به تصویب نرسیده و نمی‌توان آن را اعلام کرد اما یک سناریو اتصال دادن ‌آینده به درمان است.

انتهای پیام/3007

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان