۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین تولید سالانه ۳ میلیون خودرو در دستورکار قرار گرفت/ مذاکره با خودروسازان کره‌ای و ژاپنی
کد خبر: ۱۴۴۰۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۰ ساعت: ۱۳:۸ ↗ لینک کوتاه

نعمت زاده:

تولید سالانه ۳ میلیون خودرو در دستورکار قرار گرفت/ مذاکره با خودروسازان کره‌ای و ژاپنی

وزیر صنعت با بیان این که بخش فناوری صنعت خودرو در چشم انداز ۲۰ ساله باید افزایش یابد گفت: افزایش ظرفیت را نیز در دستور کار خود قرار دهیم.

تولید سالانه ۳ میلیون خودرو در دستورکار قرار گرفت/ مذاکره با خودروسازان کره‌ای و ژاپنی
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در سومین همایش بین‎‌المللی صنعت خودروی ایران اظهار داشت: خودرو باید مولد ارز باشد و برای توسعه اقتصادی خود و توسعه اقتصاد ملی تأثیرگذار باشد.

وی گفت: بنابراین این اتهام که وقتی قیمت ارز کاهش می‌باید تولید خودرو افول پیدا می‌کند باید برطرف شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: صنایع خودرو مهم‌ترین بخش صنعت کشور ما را تشکیل می‌دهد و 10 درصد ارزش افزوده صنعت مربوط به این بخش است و باید گفت که از جهت اشتغال صنعت خودرو در رتبه سوم قرار دارد و از جهت فناوری دارای فناوری متوسط و بالایی است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف چشم‌انداز 20 ساله ایران این است که سطح تولیدات خود را از نظر فناوری افزایش دهند به طوری که از 37 درصد کنونی به 50 درصد برساند و حال این نسبت تولیدات، از فناوری‌های متوسط و بالا برخوردار باشد .

نعمت‌زاده یادآور شد: از یک سال و نیم گذشته تاکنون موفق شده‌‌ایم که با کمک کارشناسان برنامه راهبردی 10 ساله‌ای تنظیم کنیم و فعالیت شرکت‌ها را بر مبنای آن آغاز کنیم.

وی افزایش توان طراحی و مهندسی و رسیدن تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه در سال و جلب مشارکت شرکت‌های معتبر خارجی را از اهداف این صنعت در ایران برشمردند.
نعمت زاده اظهار داشت: دلیل ما برای مشارکت با خارجی‌ها این است که از نام و نشان آنها استفاده کرده و همانطور که بازار بزرگ خود را در اختیار آنها قرار می دهیم، بازارهای خارجی آنها را نیز در اختیار بگیریم.

نعمت زاده از انجام مذاکره با 5 شرکت معتبر جهانی دیگر برای حضور و سرمایه گذاری در صنعت خودروی ایران خبر داد و گفت: تفاهم اولیه دایملر بنز با سه شرکت ایرانی برای تولید موتورهای پیشرفته دیزلی خودروهای بازرگانی و خدمات پس از فروش صورت گرفته و امروز نیز مذاکراتی با سایر خودروسازان خارجی خواهیم داشت و البته فردا هم برخی از حرکت‌هایی که آغاز شده است، به تصمیم خواهد رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: به دنبال تولید خودروهای روزآمد هستیم تا با شرایط زمان بتوانند علاوه بر کاهش مصرف سوخت با استانداردهای آلایندگی روز دنیا نیز مطابقت داشته و راهی بازارهای صادراتی شوند.

وی بیان داشت: خدمات پس از فروش یکی از نکاتی است که در مشارکت با خارجی‌ها دنبال می کنیم، ضمن اینکه اگر بخواهیم خودرو را صادر کنیم باید خدمات پس از فروش قوی داشته باشیم.

نعمت زاده افزود: به دولت تعهد داده ایم که بالانس ارزی بخش صنعت مثبت باشد که در این میان، نه تنها باید ارزبری صنعت خودرو متعادل شود بلکه این صنعت باید مولد ارز برای توسعه اقتصاد ملی باشد.

نعمت‌زاده با بیان اینکه اگر صادرات رونق پیدا کند ارزآوری افزایش می‌یابد گفت: ما به دولت تعهد دادیم که بخشی از ارز مورد نیاز کشور را از صنعت خودرو تامین کنیم اماهنوز نمی‌توانیم بازه زمانی مشخصی را برای تحقق این هدف تعریف کنیم در عین حال تمام تلاش خود را برای ساخت داخل انجام می دهیم زیرا این امر منتهی به ارزآوری برای کشور می‌شود.

وی بابیان اینکه لازمه رونق صنعت به روز کردن آن است افزود: در سالهای اخیر صنعت خودرو به سبب تحریم‌ها مشکلاتی داشت اما امروز می‌خواهیم کیفیت و تولید خودروهای متنوع را در کشور افزایش داده و بتوانیم اقداماتی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با توجه به توان داخلی در ساخت و طراحی قطعات مشارکت قطعه سازان ایرانی هم با شرکای خارجی باید توسعه یابد، البته ما به لحاظ تامین مواد اولیه فلزی و پلیمری تا اندازه زیادی خودکفا هستیم اما باید نواقص خود را رفع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت توجه به مباحث آلایندگی خودروها، خاطرنشان کرد: در این مسیر باید سوخت مرغوب تر تولید کرده و استانداردهای آلایندگی را رعایت کنیم البته هم اکنون از سوخت یورو 4 استفاده می کنیم اما با پالایشگاهی که در حال احداث داریم، امیدواریم ظرف یک سال آتی سوخت یورو ۵ را استفاده کنیم.

نعمت زاده، مشتری را ضلع سوم تولید و عرضه دانست و گفت: همه تلاش در تولید برای جلب رضایت مشتری است، ضمن اینکه استحکام، ایمنی و راحتی را نیز نباید فراموش کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید ایرادات خودرو حتی به قیمت خواباندن خط تولید نیز برای ساعت‌ها برطرف شود، تصریح کرد: اگر لازم باشد باید خط تولید را ساعت‌ها متوقف کرد تا ایراد خودروها را رفع کرده و خودروی مناسبی را به دست مصرف کنندگان برسانیم.


وزیر صنعت گفت: یکی از شرکت‌های فرانسوی با شرکت ایران خودرو به قرارداد 50- 50 مشارکت رسیدند که به زودی کار خود را آغاز می‌کند و لازم به ذکر است که علاوه بر این، چهار تا پنج مورد همکاری خارجی دیگر در حال مذاکره است و در این بین تفاهم اولیه داینردنز برای تولید موتورهای دیزلی، خودروهای بازرگانی و خدمات پس از فروش نهایی شده است.

نعمت‌زاده در جمع خبرنگاران، در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی اظهار داشت: در حال حاضر عمدتا مذاکره ما با کشورهای اروپایی است اما با کشورهای دیگری نیز در حال مذاکره هستیم مثلا امروز هیأت بزرگی از کره که با آنها ملاقات داریم برای سرمایه‌گذاری و از قبل نیز صحبت‌هایی در این زمینه شده و شاید قدم‌های جدی‌تری در این زمینه برداریم.

وی با اشاره به مذاکره ژاپنی‌ها گفت: با ژاپنی‌ها در حال مذاکره هستیم و باید گفت با کشورهایی که صاحب نام و اعتبار صنعتی خودرو هستند با آنها همکاری خواهیم داشت.

نعمت‌زاده در خصوص صادرات بیان داشت: در واقع اگر ما صادراتمان را فعال کنیم قطعا می‌توانیم ارزآور باشیم منتها در طول زمان این کار انجام خواهد شد و همواره بستگی به رابطه و عمق ساخت کار دارد.

وی ادامه داد: در تمامی مذاکرات به توافق‌های جدید اصرار داریم که عمق ساخت از حداقلی شروع شود و به 70 تا 80 درصد برسد تا بتوانیم 30 درصد محصول را صادر کنیم زیرا در این شرایط ارزآوری ما خیلی بیشتر از ارزبری ما خواهد بود.

وزیر صنعت در خصوص تعرفه خودرو بیان داشت: تعرفه‌ها در هر کشور برای حمایت منطقی از صنعت است و ما فکر می‌کنیم در حال حاضر این منطقی است اما این روند به تدریج با افزایش توانمندی داخلی رو به کاهش خواهد بود.

وی در خصوص همکاری با ترکیه بیان داشت: با ترکیه در بخش اقتصادی و صنعتی می‌خواهیم که همکاری‌هایمان را گسترش دهیم و حال خودرو یکی از بخش‌های عمده صنعتی در ایران و ترکیه است و قبلا صحبت کرده‌ایم که می‌توانیم خودروی مشترکی تولید کنیم.

وی ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای و عملیاتی شدن برجام فضای جهان در کل عوض شده است و یکی از سفرای کشورهای غربی به من می‌گفت که در گذشته از ما سوال می‌کردند که می‌توانیم به ایران برویم و کار کنیم اما در این دو سه ماه اخیر کلا شرایط عوض شده است و به ما می‌گویند ما چه موقع برای همکاری به ایران برویم.

نعمت‌زاده بیان داشت: باید خودمان را به روز برسانیم چرا که در چند سال گذشته صنعت ما در بخش سرمایه‌گذاری و تولید کمتر مورد توجه قرار گرفته است و حال لازم است که به کارمان سرعت دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با مشارکت و دسترسی به دانش فنی خوب و در کنار آن استفاده از توانمندی مهندسان خود و مراکز عملی و دانشگاهی به شرایط مناسب تری دست یابیم.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان