۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آمریکا نمی‌گذارد بانک‌های سوئیسی به ایران بیایند/ هر بانک اروپایی در بورس نیویورک باشد با ما همکاری نمی‌کند
کد خبر: ۱۴۳۴۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۹ ساعت: ۱۱:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن دوستی ایران و سوئیس:

آمریکا نمی‌گذارد بانک‌های سوئیسی به ایران بیایند/ هر بانک اروپایی در بورس نیویورک باشد با ما همکاری نمی‌کند

رفیعی گفت: بانک‌های سوئیسی فعلا وارد بازار مالی ایران نمی‌شوند زیرا تبادلات مالی گسترده‌ای با دلار آمریکا دارند و اکثریت بانک‌های آنها در بورس آمریکا حضور دارند، بنابراین منتظر مجوز وزارت خزانه داری آمریکا هستند.

آمریکا نمی‌گذارد بانک‌های سوئیسی به ایران بیایند/ هر بانک اروپایی در بورس نیویورک باشد با ما همکاری نمی‌کند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، رضا رفیعی رئیس انجمن دوستی ایران و سوئیس در خصوص اظهار نظر روز گذشته رئیس جمهور سوئیس درباره منوط کردن فاینانس و همکاری مالی با ایران به رفع تحریم‌های اولیه آمریکا اظهار کرد: همانطور که می دانید تحریم های اولیه ایالات متحده علیه ایران همچنان پابرجاست و شامل تحریمهای هسته ای نمی باشد.

وی افزود: در تحریمهای اولیه، آمریکا ایران را به محدودیت در استفاده از ارز ایالات متحده محکوم کرده است. بنابراین بانکهای سوئیسی فعلا وارد بازار مالی ایران نمی شوند زیرا تبادلات مالی گسترده ای با دلار آمریکا دارند و اکثریت بانکهای آنها در بورس آمریکا حضور دارند، بنابراین منتظر مجوز وزارت خزانه داری آمریکا هستند.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بانک های سوئیسی نمی خواهند با حضور در بازار ایران شرایط را برای امکان مقابله به مثل کنگره جمهوریخواه آمریکا و از دست دادن بازار خود در آمریکا فراهم کنند. اصولا کلیه بانکهای بزرگ جهانی که سهام آنها در بورس نیویورک معامله می شوند با تاخیر به بازار ایران وارد می آیند.

رفیعی گفت: سوئیس بزرگترین مرکز بانکهای خصوصی و سرمایه گذاری است و آنها علاقه خود را برای حضور در بازار ایران اعلام نموده اند. بانکهای سوئیس در صورت علاقه ایران به فاینانس به فرانک سوئیس و یورو مشکلی با فاینانس از این طریق ندارند.

وی درباره اظهارات ضد و نقیص مسئولان و فعالان اقتصادی درباره اتصال به سوئیفت و امکان بازگشایی ال سی به نسیم آنلاین گفت: در حال حاضر اتصال به سوئیفت و امکان بازگشایی ال سی برای بانکهای ما مانند این است که شما امکان برقراری اینترنت پرسرعت دارید، اما از ویندوز ۹۷ استفاده می کنید. مطمئنا در این شرایط نمی توانید از همه امکانات اینترنت بهره مند شوید. در حال حاضر تحریم سوئیفت لغو شده اما بانکهای ایرانی سالها است لیسانس های خود را بروز نکرده و مدارک مربوط به آن را به مرکز سوئیفت در بروکسل ارائه نداده اند. در حال حاضر بانکها یکی پس از دیگری این امور تشریفاتی را انجام می دهند و به قولی خود را به روز می کنند.

رئیس انجمن دوستی ایران و سوئیس بیان کرد: در مورد بازگشایی ال سی مشکل قانونی وجود ندارد اما بانک های اروپایی ال سی بانک های ایران که پرونده مالی شفافی ندارند و مشخص نیست چه بخشی از سرمایه خود را هنوز در اختیار داشته و بیلان غیر سود ده دارند یا خیر را قبول ندارد. همانطور که یک تاجر چک یک فردی که گذشته مالی اش مشخص نیست را قبول نمی کند.

رفیعی افزود: بانکهای کشور برای مراوده با جهان باید بتوانند شفاف سازی و انضباط مالی ایجاد کنند، زیرا تحرمهای قانونی آنها برداشته شده و شکلی ندارند.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان