۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین ولخرجی‌های دولت شکاف طبقاتی را بیشتر کرد/ افزایش ضریب جینی در دولت روحانی
کد خبر: ۱۴۱۵۱۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۳ ساعت: ۱۲:۵۱ ↗ لینک کوتاه

رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز:

ولخرجی‌های دولت شکاف طبقاتی را بیشتر کرد/ افزایش ضریب جینی در دولت روحانی

عباسعلی ابونوری گفت: در ۲.۵ سال اخیر دولت یازدهم با افزایش هزینه‌های جاری خود ضریب جینی را افزایش داد. بنابراین افزایش این شاخص که بسیار نامطلوب است مسئله‌ای قابل پیش بینی بود.

 ولخرجی‌های دولت شکاف طبقاتی را بیشتر کرد/ افزایش ضریب جینی در دولت روحانی
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، عباسعی ابونوری اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز با انتقاد از افزایش ضریب جینی در دو سال و نیم گذشته و افزایش شکاف طبقاتی در کشور اظهار کرد: افزایش هزینه های جاری دولت باعث افزایش ضریب جینی می شود و در دو سال و نیم اخیر هم هزینه های جاری زیاد شده است، بنابراین افزایش ضریب جینی مسئله قابل پیش بینی بود.

وی افزود: ضریب جینی به تنهایی نمی تواند یک معیار برای اثر گذاری بر سیاستهای اقتصادی باشد. وقتی رکود عمیقی در جامعه حاکم است یعنی بیکاری در آن جامعه وجود دارد و درآمد مردم به آن اندازه که باید افزایش پیدا کند افزایش پیدا نمی کند.

این اقتصاددان گفت: رکود یک پدیده بلند مدت است که در بلند مدت به وجود می آید و در بلند مدت هم از بین می رود. یکی از دلایل افزایش ضریب جینی در دو سال اخیر رکود شدید اقتصادی است، که بر کشور حاکم شده و این انتظار هم وجود داشت.

افزایش ضریب جینی ناشی از رکود خطرناک است

وی بیان کرد: افزایش ضریب جینی در حالت عادی چیز بدی نیست، ولی چون ما در موقعیت رکود قرار داریم و افزایش ضریب جینی ناشی از رکود است، بنابراین این وضعیت خطرناک است.

این اقتصاددان عنوان کرد: بعد از انتخابات که ثبات در اقتصاد کشور حاکم شود و همه چیز حالت عادی پیدا کند می توانیم امیدوار به رشد مثبت اقتصادی باشیم و این احتمال وجود دارد که ضریب جینی هم کاهش پیدا کند.

افزایش نقدینگی در افزایش ضریب جینی دو سال و نیم اخیر تاثیر دارد

ابونوری با انتقاد از افزایش نقدینگی در دو سال و نیم گذشته تصریح کرد: افزایش نقدینگی مطمئنا در ایجاد شکاف طبقاتی موثر است، زیرا جریان پول را به سمت دهکهای بالای جامعه سوق می دهد.

وی افزود: در حال حاضر متاسفانه نقدینگی در اختیار دهکهای بالا قرار گرفته و چون دهکهای بالا هم سرمایه گذاری انجام ندادند، رکود عمیق تر شده است. بانکها هم که به تازگی با کاهش نرخ سود رو به رو شده اند، مبلغ زیادی از نقدینگی را نگه داشته اند و یکی از مصببان اصلی رکود فعلی هستند.

کاهش تورم نشان دهنده شرایط مطلوب اقتصادی نیست

رئیس سابق دانشکده اقتصاد تهران مرکز به نسیم آنلاین عنوان کرد: دولت باید نقدینگی را از این وضعیت خارج کند و به سمت تولید سوق دهد تا ضریب جینی هم کاهش پیدا کند. اقتصاد ما از شرایط عادی علم اقتصاد پیروی نمی کند بنابراین نمی توانیم بگوییم با کاهش تورم شرایط اقتصاد کشور بهتر می شود و ضریب جینی هم کاهش می یابد.

ابونوری گفت: افزایش 900 هزار میلیارد نقدینگی بیشتر به سود دهکهای بالای جامعه بوده و آنها هم اغلب این نقدینگی را به بخش مسکن تزریق کرده اند. در حال حاضر با توجه به رکود بخش مسکن امکان خروج نقدینگی از این بخش وجود ندارد. بنابراین افزایش نقدینگی به افزایش تورم انجامیده است.

گفتنی است افزایش ضریب جینی به رقم ۳۹۹/ ۰ در سال ۹۳ بالاترین رکورد شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود و میانگین ضریب جینی در دولت دهم ۳۸۳/ ۰ بود که در ۲ سال اخیر و با روی کار آمدن دولت روحانی به ۳۹۷/ ۰ افزایش یافته است.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان