۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین پرداخت اقساطی بخشی از دارایی ها مسدود شده ایران بدون تعلیق تحریم ها
کد خبر: ۱۳۸۵۱ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استراتژی تهدید و امتیاز؛

پرداخت اقساطی بخشی از دارایی ها مسدود شده ایران بدون تعلیق تحریم ها

منابع غربی می گویند مکانیسم جدید پیشنهادی امریکا برای آزادسازی اقساطی دارایی های ایران در واقع به این دلیل پیشنهاد شده است که دولت امریکا نمی خواهد تحریم ها علیه ایران را لغو یا تعدیل کند.

پرداخت اقساطی بخشی از دارایی ها مسدود شده ایران بدون تعلیق تحریم ها

به گزارش صبح قزوین به نقل از ایران هسته ای٬ منابع غربی می گویند مکانیسم جدید پیشنهادی امریکا برای آزادسازی اقساطی دارایی های ایران در واقع به این دلیل پیشنهاد شده است که دولت امریکا نمی خواهد تحریم ها علیه ایران را لغو یا تعدیل کند.

منابع غربی در روزهای گذشته اطلاعات مفصلی منتشر کرده اند که حکایت از آن دارد که دولت امریکا تصمیم گرفته است در مذاکرات با ایران پیشنهاد کند که در ازای برداشته شدن برخی گام های مشخص از سوی ایران بخشی از منابع نقدی ایران را که به دلیل تحریم های بانکی در کشورهای خارجی بلوکه شده، به ایران بازگرداند.

منابع نزدیک به کنگره امریکا تخمین زده اند که این عدد چیزی حدود 50 تا 75 میلیارد دلار است.

با این حال، منابع غربی در روزهای گذشته جزئیات بسیار مهمی از این پیشنهاد منتشر کرده اند که نشان می دهد هدف گذاری پس پرده آن در واقع حفظ نظام تحریم ها و شاید حتی موثرتر کردن آن است نه تعدیل تحریم ها علیه ایران.

این پیشنهاد نخستین بار از سوی مارک دوبویتز از مدیران ارشد بنیاد تندرو دفاع از دموکراسی در امریکا اراده شد که درباره تحریم های ایران به کنگره مشورت می دهد.

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای به قلم مارک لاندلر که روز جمعه 26 مهر منتشر شد از قول مقام های عالی رتبه امریکایی خبر داده است که این پیشنهاد مورد پذیرش دولت و کنگره امریکا قرار گرفته و این نهادها اکنون در حال بحث درباره آن هستند.

شنیده ها حکایت از این دارد که این موضوع در مذاکرات ژنو با طرف ایرانی مطرح شده است.

نکات مهم زیر در این باره وجود دارد:

1- نخستین نکته این است که منابع غربی گفت اند این پیشنهاد دقیقا به این قصد تدوین شده لازم نباشد امریکا به نظام تحریم ها علیه ایران دست بزند.
در واقع امریکا به این دلیل به این پیشنهاد روی آورده است که نمی خواهد تحریم ها علیه ایران را تعدیل کند و این طرح طرحی است که به امریکا اجازه می دهد برخی مشوق های اقتصادی را به ایران ارائه کند بدون اینکه نیازی به دست کاری تحریم ها باشد.
با انجام این طرح در واقع زیر ساخت تحریم ها سر جای خود باقی می ماند و همچنان بلوکه شدن دارایی های ایران از جمله پول نفت فروخته شده ادامه خواهد داشت.

2- نکته مهم تر این است که به نظر می رسد امریکا مایل است این طرح را جایگزین پیشنهادی کند که در آلماتی 1 درباره لغو تحریم ها به ایران داده بود.
برخی منابع غربی به صراحت گفته انند که امریکا پیشنهاد تعلیق تحریم طلا و پتروشیمی را از روی میز بر می دارد و این پیشنهاد را جایگزین آن خواهد کرد.
مارک دوبوویتز طرح این ایده در مصاحبه با بردلی کلاپر خبرنگار آسوشیتدپرس در واشنگتن در روز 27 مهر این موضوع را تایید کرده است.
علت این است که دولت امریکا تصور می کرد پیشنهاد تعلیق تحریم طلا اکنون بسیار به نفع ایران تمام می شود و ایران می تواند نفت خود را در ازای طلا در تمام جهان بفروشد.

3- سومین نکته این است که ظاهرا اظهارات آقای رییس جمهور درباره خالی بودن خزانه کشور به انگیزه امریکایی ها در این باره افزوده است.
به نظر می رسد ابراز نیاز مقام های دولتی به پول نقد در حال منجر شدن به این نتیجه است که غرب برخی از پیشنهادهای قبلی خود را هم از روی میز برداشته و آنها را با پیشنهادهای کم ارزش تر جایگزین کرده است.

انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان