۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران از امروز کلید خورد
کد خبر: ۱۳۰۱۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

با دستور افزایش تولید و آماده باش پایانه های نفتی

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران از امروز کلید خورد

وزارت نفت با دستور به شرکت ها برای افزایش تولید و آماده باش پایانه های نفتی، طرح افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت خام را از امروز (یکشنبه) کلید زد.

افزایش ۵۰۰ هزار بشکه ای صادرات نفت خام ایران از امروز کلید خورد
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در دوران تحریم، هرگونه افزایش رسمی صادرات نفت ایران که از سقف یک میلیون بشکه در روز فراتر رود با محدودیت مواجه و تهران ناچار بود که فقط به کشورهای چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی صادر کند.
اما پس از اجرایی شدن برجام همه محدودیت های مربوط به افزایش صادرات نفت خام کشورمان لغو شده و مقام های وزارت نفت تاکید کرده اند که ایران قصد دارد پس از لغو تحریم ها، جایگاه سابق خود در اوپک و بازار نفت را بازپس گرفته و صادرات نفت را از یک میلیون بشکه کنونی به دو میلیون بشکه افزایش دهد.
مهمترین تاثیر رفع تحریم ها، در افزایش صادرات نفت خام کشورمان تجلی پیدا می کند به گونه ای که قرار است میزان صادرات به دو برابر افزایش یابد.
پس از تشدید تحریم ها، صادرات نفت خام ایران از بیش از دو میلیون بشکه نفت خام در روز به سقف یک میلیون بشکه کاهش یافته است.
در نتیجه تحریم، بسیاری از مشتریان، از خرید نفت ایران منع شده و فقط کشورهای ترکیه، چین، هند، کره جنوبی و ژاپن مجاز به تداوم واردات نفت از ایران شدند.
تا پیش از تشدید تحریم ها، کشورهای اروپایی خریدار عمده نفت خام ایران بودند که در حال حاضر قراردادی برای خرید نفت خام از ایران ندارند؛ کشورهای اروپایی از سال 2012 خرید نفت از ایران را متوقف کردند به طوری که تنها ترکیه همچنان مجاز به خرید نفت از کشورمان شده است.
یونان و اسپانیا دو خریدار اصلی اروپایی نفت خام ایران بودند که پس از تحریم به سراغ سایر تولیدکنندگان نفت رفتند.
سریلانکا نیز که تا پیش از تحریم، نزدیک به 90 درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کرد و پالایشگاه های این کشور با نفت صادراتی ایران سازگار بودند مجبور به قطع واردات نفت خام از ایران شد. آفریقای جنوبی و مالزی نیز از دیگر خریداران نفت ایران بودند که در سال های اخیر، واردات نفت از ایران را قطع کرده اند.
اما پس از لغو تحریم ها، همه مشتریان قدیمی و سنتی نفت خام ایران می توانند بازگشته و از ایران خرید کنند.
ایران نیز پیش از لغو تحریم ها خود را برای افزایش صادرات نفت خام آماده و پایانه های نفتی را نوسازی و مجهز کرده تا به محض رفع تحریم، نفتکش های خارجی بتوانند، محموله های نفتی را بارگیری کنند.
وزارت نفت در نظر دارد در میان مدت و در 6 ماه، صادرات نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. بیژن نامدار زنگنه در این خصوص می گوید: ما معتقدیم بلافاصله پس از لغو تحریم ها بتوانیم تولید نفت خود را نیم میلیون بشکه در روز و پس از شش تا هفت ماه نیز مجموع افزایش تولید نفت را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهیم.
مقام های ایران و اعضای گروه 1+5 از بامداد امروز(یکشنبه) آغاز برجام را اعلام کردند که بر اساس آن تحریم بخش های زیادی از جمله صنعت نفت ایران لغو شدند.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان