۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین سست شدن پایه‌های اقتصاد در پی بحران ویرانگر فتنه ۸۸
کد خبر: ۱۲۹۷۸۶ نویسنده: لیلا امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش روز؛

سست شدن پایه‌های اقتصاد در پی بحران ویرانگر فتنه ۸۸

امروز پس از گذشت ۶ سال از فتنه سال ۸۸ که خسارت عظیمی به حوزه اقتصاد کشورمان وارد شد و تا به امروز با عوارض آن دست به گریبان هستیم.

سست شدن پایه‌های اقتصاد در پی بحران ویرانگر فتنه ۸۸
صبح قزوین ؛ --- لیلا امیری

وقوع انقلاب اسلامی ایران بزرگترین رویداد جهانی بود که دست دشمنان را از منافع کلان دنیای غرب در کشورمان کوتاه کرد و در این راستا غربی‌ها با شگردهای مختلف به دنبال براندازی این نظام مقدس برآمدند.
فتنه سال ۸۸ یکی از جامع‌ترین راهکارهای استکبار جهانی برای سرنگونی انقلاب ایران بود که با همراهی عده‌ای از معاندین داخلی و خارجی به سمتی پیش رفت که حضور 85 درصدی مردم که باید مقبولیت نظام را در صحنه بین الملل افزایش می‌داد زمینه‌ساز ایجاد خسارت‌های کلان در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی برای کشور شد.
در این نوشتار هدف نگارنده بررسی آسیب‌های رخداد فتنه سال 88 در حوزه اقتصاد کشور است که به واسطه داشتن رابطه مستقیم با زندگی مردم توانست هزینه‌های سنگینی از خود بر جای بگذارد.
تحریم‌ها از ابتدای انقلاب شکل گرفت یعنی تحریم زاییده فتنه نیست اما دشمن نیز با هر بهانه‌ای به تشدید تحریم‌ها روی می‌آورد؛ زیرا آنها با دستاوردهای نظام در کل جهان مشکل دارند بنابراین با تحریم به دنبال ریشه‌کن کردن پیام‌های انقلاب ما هستند، در آن دوران شکل‌گیری این فتنه 8 ماهه زمینه هموارشدن روند تحریم‌ها علیه کشورمان را فراهم کرد.
فتنه گران در آن دوران به آمریکایی‌ها پیام داده بودند که برای دستیابی سریع به اهداف خود، بهترین روش تحت فشار قرار دادن مردم ایران در حوزه اقتصاد است و تشدید تحریم‌ها موثرترین راهکار!
در فضای درگیری و آشوب هشت ماهه در کشور، فضای اقتصادی دچار انزوا و رخوت شدیدی شده بود و وزرای اقتصادی و تُجار دیگر کشورها حاضر به برقراری روابط اقتصادی با ایران نشدند.
متاسفانه در آن ایام به واسطه تبلیغات دروغین رسانه‌های بیگانه که فضای ایران را ناامن به جهان مخابره می‌کردند میل حضور سرمایه گذاران خارجی و شرکت‌های خصوصی در کشور کاهش یافت که زمینه ساز بی‌ثباتی اقتصادی شد و حتی پس از خاموش شدن آتش شعله‌های فتنه سال 88 سفر هیئت‌های خارجی به ایران به شدت با رکود مواجه شد.
در آن دوران بزرگترین خسارتی که باعث کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شد شکل‌گیری بی‌اعتمادی شرکای اقتصادی ایران در کشورهای اروپایی و آسیایی بود، این وزرای اقتصادی معتقد بودند بحث تقلب از سوی افرادی در کشور شما مطرح شده که خود در دوره‌ای از مسئولین ارشد نظام بوده‌اند! و این موضوع آنها را نسبت به ادامه همکاری با کشورمان دچار شک و تردید کرده بود.
به طور یقین شکل گیری سرمایه گذاری در کشور، توسعه منابع انسانی را به دنبال دارد و در این شرایط نیروی تحصیلکرده به کار گرفته می‌شوند اما 8 ماه تشنج و درگیری فضای کسب و کار را در داخل و خارج تیره و تار کرد.
این عدم سرمایه‌گذاری زمینه ساز کاهش تولید و تشدید بیکاری در کشور شد و از سوی دیگر رشد صادرات نیز با کاهش مواجه شد، البته در آن دوران وجود سوء مدیریت‌ها نیز به این فضا دامن زد.
در ابتدای دولت دهم و پس از فتنه سال 88 غربی‌ها به شدت روی تحریم‌های نفتی ناشی از وقوع این فتنه تمرکز کردند، به گفته کارشناسان حوزه نفتی کشورمان، عدم ورود بنزین به ایران قدم ابتدایی این کار بود.
پیش از وقوع فتنه سال 88 آمریکا و هم پیمانانش قدرت کامل امر و نهی به دیگر کشورها برای همکاری اقتصادی با ایران را نداشتند؛ اما این آشوب‌ها زمینه‌ای را ایجاد کرد که حتی پس از روی کار آمدن دولت یازدهم سفر هیئت‌های تجاری به کشورمان افزایش چندانی نیافت و تیر پیکان این خسارت در درجه اول متوجه مردم شد.
پس از تحریم بنزین آمریکایی‌ها تحریم بیمه حمل نفتکش‌ها و سوخت رسان‌ها را دنبال کردند و حتی نمایندگانی در دیگر کشورها اجیر کردند تا مانع همکاری بانک و موسسات مختلف با کشورمان شوند.

وقوع فتنه سال ۸۸ عامل تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان بود

سران غربی پیش از وقوع این فتنه به سختی دیگر کشورها را برای تصویب قطعنامه علیه کشورمان همراه می‌کردند اما با تبلیغات سوء صورت گرفته در این ایام به سرعت در حوزه تحریم‌های نفتی و بانکی نیز ورود پیدا کردند.
اوباما، رئیس جمهور آمریکا پس از فتنه سال 88 تحریمی را در ماه مارس سال 2009 به عنوان " اعمال قدرت اقتصادی در شرایط اضطراری بین المللی" مطرح کرد تا بتواند تحریم نفتی ایران را اجرا کند، زیرا پس از برچیده شدن غائله فتنه در ایران بازار جهانی اجازه تحریم نفتی علیه کشورمان را نمی‌داد.
زیرا در آن دوران شرایط اقتصادی جهان به گونه‌ای بود که با کاهش نفت ایران قیمت نفت افزایش میافت و این به نفع غربی‌ها نبود اما پس از گذشت 2 سال از این فضا و مهیا شدن شرایط اقتصادی آنها آمریکا تحریم نفتی ایران را آغاز کرد.
امروز پس از گذشت 6 سال از فتنه سال 88 که خسارت عظیمی به حوزه اقتصاد کشورمان وارد شد و تا به امروز با عوارض آن دست به گریبان هستیم اما باید مدیران کشور و حتی استان قزوین با درس گرفتن از این فضا دو اصل اقتصاد مقاومتی با نگاه به درون و توجه به تولیدات داخلی را اصل اساسی عملکرد خود قرار دهند.
هیچ کارشناس حوزه اقتصادی منکر تاثیرگذاری تحریم‌ها بر فضای اقتصادی کشور نیست اما نکته مهم در این 37 سال پس از انقلاب که به همه ما ثابت شده عامل رشددهندگی تحریم است نه نگاه بازدارندگی به آن.
انتهای پیام/2002
منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان