۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین برای درخشیدن نام تاکستان کار می کنم/جشنواره عمار مکمل سینمای ایران است
کد خبر: ۱۲۸۸۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گفتگو با مستند ساز تاکستانی برگزیده جشنواره عمار:

برای درخشیدن نام تاکستان کار می کنم/جشنواره عمار مکمل سینمای ایران است

مستند سی دقیقه ای با نام «تارو پود حیات» یکی از آثاری است که در ششمین جشنواره عمار راه پیدا کرده که توسط جواد رحمانی از هنرمندان انقلابی شهرستان تاکستان ساخته شده و به نقش بانوان در اقتصادخانواده و اقتصاد مقاومتی می پردازد.

برای درخشیدن نام تاکستان کار می کنم/جشنواره عمار مکمل سینمای ایران است
به گزارش صبح قزوین ؛ جواد رحمانی مستند ساز تاکستانی که از میان 10آثار ارسالی به جشنواره عمار سه اثر برگزیده داشت و در بخش های مختلف این جشنواره اکران شد که مایه افتخار این شهرستان است ، تاک پرس طی یک گفتگوی تفضیلی با وی به ابعاد مختلف این جشنواره و دغدغه های فرهنگی شهرستان می پردازد.
خوتان را معرفی کیند؟
جواد رحمانی 39ساله هستم که کار خودم را از سال 80در بخش تصویربرداری و تدوین با اداره فرهنگ و ارشاد شهرشتان و بسیج هنرمندان فعالیت خود را آغاز و از سال 91 به صورت جدی تر اقدامات فرهنگی آغاز کردم.
در زمینه ساخت فیلم تدوین ،کار های زیادی در زمینه فرهنگی، ملی مذهبی و دفاع مقدس برای مجموعه آثار برای جشنواره عمار ارسال شد حدود 10اثر ارسال کردم که از میان این اثر دو نماهنگ با موضوع اردوهای جهادی و شیهد طیبی و مستند تاروپود حیات زیر نظر سپاه تاکستان تهیه و به جشنواره ارسال شد.  
 درباره اثر برگزیده خودتان در جشنواره توضیح بدید:
رحمانی: کار مستند تارو پود حیات به مدت 30 دقیقه تهیه و تنظیم شد در مرداد سال93، با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بحت اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی و تکیه به اقتصاد مقاومتی داشتند تلاش برای تنظیم این فیلم شود البته این فیلم به سفارش شرکت نگار نصر ساخته شد که توانست به جشنواره عمار راه پیدا کند
تارو پود حیات با موضوع اقتصاد مقاومتی و فرش بافی یک خانم 45 ساله در منزل خودشان و حدود20نفر را دریک کارگاه مشغول به کار می کنند با وامی که بسیج دریافت می کنند به کارگاه خود ارتقا می بخشند و تبدیل به کار آفرین نمونه می شوند که در این فیلم از بچه 10ساله تا زن 60ساله از فضای کارگاه استفده می کنند و روزی حلال کسب می کنند.
انتخاب اسم این مستند دلیل خاصی داشت؟
رحمانی: اسم این مستند تار و پود که مشخص کننده تار و پود فرش و حیات یعنی زندگی که در این تاروپود در جریان است افرادی کارآفرین در صنعت فرش و صنایع دستی به کشور کمک می کنند که توانسته است با تکیه بر تولید داخلی روزی حلال ببرند.
آثار برگزیده طبق برنامه جشنواره در سینما فلسطین تهران اکران شد در طی سال در مکان های مختلف اکران خواهد شد
جشنواره عمار را چطور ارزیابی می کنید؟
رحمانی: به عقیده بنده جشنواره عمار از دل مردم و برای مردم است از شخصی با موبایل می توانه فیلم بسازه تا فیلم ساز حرفه ای هیچ محدویت برای حضور در ندارد ،جشنواره موفقی است و می تواند مکمل سینمای ایران باشد فضایی را فراهم کرده حرف های که مردم نتوانستند بزند را بدونه هیچ گونه محدویتی محیا کرده است.
وابستگی به گروه و جناحی ندارد و آن چیزی که مد نظر مقام رهبری بوده و ما می خواهیم که ادامه دادن خون شهدا است و فانوسی که هدیه به منتخبین در بالاترین سطح جشنواره هدیه می شود که نشانگر روشنایی و نوری است که شهدا دنبال نور هستند
جشنواره عمار با اقدامات ارزشی شروع کرده و می تواند موفق باشد جایگاه ابراز وجود نیروهای ارزشی و انقلابی برای رسیده به خواسته های خودشان که همان خواسته ولایت فقیه است را دارد.مخاطبان زیادی در بخش های مختلف پویانمایی و کودک و نوجوان ؛ داستان و نماهنگ و بخش های دیگری پوستر و گرافیک ، مقاله و فضا مجازی که جا برای کار کردن دارد و مزیت این فیلم این است که این قبیل کارها در جاهای مختلف می تواند توزیع بشود.
دلیل کار کردن در حوزه ایثار و شهادت چه بوده؟
رحمانی: فرهنگ و هنر جایگاه مشخصی ندارد و فراتر از این حرفهاست و باید همه تلاش کنند به جایگاهی برسند تا یک گام مثبتی در مسیر انقلاب برداشته باشند و دینی که ما نسبت به شهدا و انقلاب داریم باید اد کنیم،در فشار اقتصادی هستیم و لی می طلبد مسئولین حمایت همه جانبه داشته باشند.
خواسته شما از مسئولین شهرستان چیه؟
رحمانی: هر کسی که به عنوان مسئول فرهنگی درهر پست و مقامی که هست فقط نباید اسم مسئول فرهنگی را یدک بکشد اگه کاری نکند به کشور و مردم کشورش خیانت کرده است باید کاری کنیم افردای دیگر هم به این اقدامات روی بیاورند،دغدغه من بحث مالی نبوده خیلی به من می گن دیوانه ای کاری را انجام که بابت آن هزینه ای نمی گیرید،ولی آن چیزی که باعث کار در این عرصه می شود احساس دین نسبت به شهداست، من همیشه مدیون فرهنگ بومی کشور هستیم هر چقدر قدم برمی داریم واقعا احساس می کنم عقب تر هستم و باید بیشتر از این تلاش کنم.
من برای دلم کار می کنم و یک هدف دارم و آن هم خدمت به کشور و یک گامی بردارم و نیاز به تعریف و تمجید کسی را نداریم که هدفم چیز دیگر است.
 مهمترین دغدغه شما در کار فرهنگی چیه؟
رحمانی: مهمترین دغدغه کسی که کار فرهنکی می کنه اینکه از نظر معنوی حمایت بشه و کارش رابه رسمیت بشناسن و ارزش قائل شوند،دومین دغدغه نبود امکانات است به عقیده بنده بانی امورات فرهنگی فقط اداره ارشاد نیست بلکه همه مسئول هستند زیرا کار ،کار فرهنگی است.کار می کینم برای درخسیدن نام تاکستان و فرهنگ تاکستانی.
یک فیلم مستند از انگور تاکستان از سال86 فیلم برداری شده متاسفانه هیچ کسی از بنده حمایت نمی کنه تا فیلم را رو کنم، از مرحله اول بیل زنی تا مرحله صادرات کشمش که فقط حمایت معنوی بشویم که برای درخشش نام تاکستان تلاش می کنیم واگر نام تاکستان بدرخشد نام مسئولین تاکستان می درخشند.

چه صحبتی با افرادی دارید که تازه می خواهند کار فیلم سازی را شروع کنند؟
رحمانی: توان بچه های تاکستان فوق العاده است،به عقیده بنده کسانی که دوست دارند به این عرصه وارد بشوند از افراد متخصص کمک بگیرند که قرار است انجمن سینمایی راه اندازی شود و از تمامی افراد علاقه مند در زمینه فیلم و عکس و فیلمنامه نویسی و برای آموزش و یک هدف را دنبال کنند که ارتقاء فرهنگ و هنر در شهر خودشان است را دنبال کنند، در پایان ار تمامی افرادی که در موفقیت من سهیم بوده اند تشکر می کنم.

منبع: تاک پرس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان