۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین نظارت استصوابی جزء قانون اساسی کشوراست/ عده‌ای در تعیین صلاحیت‌ها اصل برائت و اصل شایستگی را با یکدیگر خِلط می‌کنند
کد خبر: ۱۲۸۴۹۶ نویسنده: رستم قنبرلو تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

قنبرلو کارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با صبح قزوین:

نظارت استصوابی جزء قانون اساسی کشوراست/ عده‌ای در تعیین صلاحیت‌ها اصل برائت و اصل شایستگی را با یکدیگر خِلط می‌کنند

کارشناس سیاسی گفت: اگر در تعیین صلاحیت‌ها مصلحت سنجی و بی دقتی انجام گیرد بهترین راه نفوذ در جایگاه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور صورت گرفته است.

نظارت استصوابی جزء قانون اساسی کشوراست/ عده‌ای در تعیین صلاحیت‌ها اصل برائت و اصل شایستگی را با یکدیگر خِلط می‌کنند
رستم قنبرلو، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین ، درباره نقش شورای نگهبان در انقلاب اسلامی برای جلوگیری از نفوذ اظهار کرد: هر کشوری برای اداره امور خود در حوزه‌های مختلف نیازمند حضور افراد باصلاحیت است و این افراد باید با سنجش شایستگی‌هایشان برای اداره امور کشور برگزیده شوند.
وی با بیان اینکه عده‌ای در تعیین صلاحیت‌ها اصل برائت و اصل شایستگی را با یکدیگر خِلط می‌کنند، ابراز کرد: این افراد به دنبال فداکردن اصل شایستگی به بهانه رعایت کردن اصل برائت هستند.
این کارشناس سیاسی اذعان کرد: اصل برائت بدین معناست که هیچ شخصی حق محکوم کردن و تهمت ناروا به افراد دیگر را ندارد و همه افراد نسبت به یکدیگر بی گناهند مگر اینکه اتهام آنها در یک دادگاه صالحه ثابت شود.
وی در ادامه افزود: بر طبق مسائل اخلاقی نیز ما باید نسبت به دیگران حُسن ظن داشته باشیم البته این نگاه بدین معنا نیست که در یک محیط آلوده همه افراد را پاک بدانیم.
قنبرلو ادامه داد: اصل برائت به ما الزام نمی‌کند افرادی را که قصد نامزدی خبرگان رهبری یا نمایندگی مجلس را دارند را از نظر شایستگی و صلاحیت مورد بررسی قرار ندهیم.
وی با بیان اینکه برای عضویت در هر ارگانی شایستگی افراد باید اِحراز شود، اذعان کرد: امروز عده‌ای با هجمه به شورای نگهبان معتقدند عدم اِحراز افراد باید ثابت شود؛ اما شورای نگهبان می‌گوید شایستگی و صلاحیت افراد باید اِحراز شود نه عدم صلاحیت آنها.
مدرس دانشگاه امام حسین(ع) عنوان کرد: هم‌اکنون شورای نگهبان با رعایت اصل برائت در حال سنجش شایستگی‌های کاندیداهای انتخابات است.
وی گفت: هر شخصی که خود را کاندیدای انتخابات مجلس یا خبرگان کرده است باید شایستگی‌هایی که در قانون مشخص شده، داشته باشد برای نمونه اجتهاد برای نمایندگی مجلس نیاز نیست اما در خبرگان از الزامات قانونی است.
این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه عدم اِحراز صلاحیت به معنای وارد شدن خللی به شخصیت نامزدها نیست، ابراز کرد: بلکه این فرد در صورت عدم اِحراز صلاحیت، از دیدگاه فقهای شورای نگهبان شایستگی لازم برای کسب این جایگاه را ندارد.
وی اضافه کرد: اما برخی‌ها در این ایام با هجمه به شورای نگهبان بحث بررسی و اثبات عدم صلاحیت‌ها را مطرح می‌کنند در صورتی که این موضوع هزینه‌های سنگینی برای شورای نگهبان به دنبال دارد.
قنبرلو با بیان اینکه شورای نگهبان وظیفه بررسی صلاحیت کاندیداها را ندارد، عنوان کرد: البته یکی از ملاک‌های اِحراز صلاحیت نداشتن مشکل امنیتی و قضایی و اقتصادی است که باید برای شورای نگهبان ثابت شود.
وی در ادامه با اشاره به برخی از هجمه‌ها به نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: نظارت استصوابی جزء قانون اساسی کشور است و از لحاظ عقلی و فلسفی نیز نظارت استدلالی ارزش چندانی ندارد.
این مدرس دانشگاه افزود: در این نوع نظارت اگر با بررسی مشخص شود فرد شایستگی لازم را ندارد اما اختیاری برای شورای نگهبان در منع کاندیداتوری این فرد وجود ندارد؛ بنابراین این نوع نظارت یک کار عبث است.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان گلوگاه ورود افراد به ارکان مدیریتی کشور است، تصریح کرد: اگر مسئولین این شورا به وظایف خود به درستی پایبند نباشند کشور دچار بحران خواهد شد.
این کارشناس سیاسی در پایان گفت: اگر در تعیین صلاحیت‌ها مصلحت سنجی و بی دقتی انجام گیرد بهترین راه نفوذ در جایگاه‌های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور صورت گرفته است؛ بنابراین باید مراقبت بسیاری در این زمینه صورت بگیرد.
انتهای پیام/2002








دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان