۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین صنایع بزرگ روسیه بدنبال حضور در بازار ایران/تلاش برای عقب نماندن از رقبا
کد خبر: ۱۲۷۸۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

اقتصادی

صنایع بزرگ روسیه بدنبال حضور در بازار ایران/تلاش برای عقب نماندن از رقبا

در آستانه لغو تحریم ها، شرکت های برتر روسیه نیز همچون سایر کشورهای اروپایی برای حضور در بازار ایران، تلاش خود را دوچندان کرده اند؛ حضور در نمایشگاه تخصصی روسیه در تهران، از جمله اقدامات این شرکتها برای معرفی و مذاکره با تجار وصنایع ایران باهدف همکاری مشترک است.

صنایع بزرگ روسیه بدنبال حضور در بازار ایران/تلاش برای عقب نماندن از رقبا
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، با نزدیک شده به زمان برداشته شدن تحریم ها، تلاش شرکت های خارجی بویژه اروپایی برای مذاکره باهدف حضور در بازار ایران بیشتر شده است. از ماه های گذشته تاکنون هیات های بزرگ غربی از جمله ایتالیا، سوئیس، آلمان و مجارستان با حضور در ایران، با بخش های مختلف صنعتی و اقتصادی و تجاری کشور مذاکره و زمینه را برای حضور فعال در بازار کشورمان آماده کردند.
در همین رابطه، تجار روسی نیز چندی پیش با برگزاری یک نمایشگاه تخصصی از محصولات روسیه در تهران، گام نخست خود را برای حضور در بازار بزرگ کشورمان آغاز کردند.
در همین رابطه مدیران و مسئولان چند شرکت روسی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، به تشریح فعالیت ها و برنامه های خود پرداختند.

** آمادگی برای توسعه ناوگان ریلی ایران
«تاتیانا ساوینا» متخصص ارشد دپارتمان پی.آر.شرکت راشن ریل ویز(Russian Railways) که جزو سه شرکت برتر جهان در زمینه حمل و نقل ریلی است، به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: این شرکت بدلیل حجم بالای حمل بار و مسافر، رتبه اعتباری بالا، دارا بودن متخصصان با صلاحیت، دارا بودن پایه های علمی و فنی قوی، طراحی و ساخت مناسب و سال ها تجربه کاری به عنوان یک شرکت بین المللی، جزو سه شرکت برتر حمل و نقل ریلی است.
وی افزود: این شرکت همچنین از شرکت های استراتژیک روسیه محسوب می شود و آماده همکاری با ایران و توسعه ناوگان ریلی آن است.
یک مقام ارشد شرکت واگن سازی اچ.ام.تری (HM3) نیز که خواست نامش برده نشود، گفت: این شرکت هم اکنون تولیدات خود را به کشورهای قزاقستان و آذربایجان صادر می کند و امیدوار است به ایران نیز کالا صادر کند.
وی افزود: مزیت اصلی این شرکت در مقایسه با شرکت های مشابه اروپایی این است که طراحی و ساخت محصول بر اساس نیاز مشتری صورت می گیرد، در حالی که شرکت های اروپایی یک محصول روتین تولید می کنند و تولید سفارش های خاص ممکن است برایشان صرف نکند.

** صادرات تجهیزات کشاورزی
«آلکسی نیکولین» مدیر شرکت پلی پلاست (Poliplast)، تولیدکننده تجهیزات گالوانیک و زیست محیطی نیز گفت: برای نخستین بار در ایران حضور پیدا کرده ایم و علاقه مند صدور تجهیزات به ایران هستیم.
وی افزود: کیفیت محصولات این شرکت قابل رقابت با انواع اروپایی است و قیمت آن نیز به دلیل ارزانی انرژی در روسیه، بسیار ارزانتر از سایر رقباست.
روسیه بزرگ ترین تولیدکننده گاز و از بزرگ ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است.
«ایگور وی.کاشتانوف» دپارتمان خدمات شرکت روست سل مش(ROSTSELMASH)، تولیدکننده تجهیزات کشاورزی گفت: این شرکت به لحاظ حجم تولید در جهان اول است و 80 سال سابقه فعالیت دارد.
وی افزود: این شرکت سازنده انواع ماشین الات کشاورزی اعم از کمباین، تراکتور، سم پاش، ردیف کار، انواع ادوات کشاورزی و نیز لوازم بوجاری گندم، انتقال گندم، برداشت علوفه و غیره است.
کاشتانوف ادامه داد: ما علاقه مند راه اندازی خط تولید و مونتاژ ماشین آلات خود در ایران هستیم.

** علاقمند به سرمایه گذاری در صنعت فولاد ایران
«ایوان ای.پاشینین» مدیرگروه حمایت از صادرات شرکت فعالیت های آهن و نورد فولاد مگنیتوگورسک (MAGNITOGORSK IRON & STEEL WORKS) که سومین شرکت روسیه در این صنعت است گفت: ما علاقه مند سرمایه گذاری در صنعت فولاد و آهن ایران هستیم و می توانیم به احیای این صنعت در ایران کمک کنیم.
وی افزود: سهام این شرکت در سال 2007 در بورس لندن عرضه شد و هم اکنون 70 درصد تولیدات آن، شامل سنگ آهن، کلوخه، فلز آهن و فولاد، به کشورهای اروپایی، ترکیه و کشورهای شمال آفریقا صادر می شود.
وی، همچنین لغو تحریم ها را فرصت مناسبی برای برقراری روابط تجاری محکمتر میان دو کشور همسایه دانست و گفت: حوزه فعالیت این شرکت در زمینه استخراج و آماده سازی سنگ آهن، متالوژی، نورد و ریخته گری فلزات آهنی است.

** برنامه ریزی برای صادرات هواپیما
«لوئونید ان.دیملویچ» معاون بخش بازاریابی و روابط خارجی شرکت هواپیما سازی توپولف نیز به ایرنا گفت: بازار چند میلیارد دلاری ایران اینک مورد توجه بسیاری از کشورها است و ما نیز در همسایگی ایران، امیدواریم در سال آینده با رها شدن این کشور از قید و بند تحریم ها، با آن روابط تجاری برقرار کنیم.
وی افزود: شرکت های هواپیما سازی توپولف (Tupolev) و سوخو (Sukhoi)، شرکت های اصلی هواپیما سازی روسیه و پیشتاز تولید هواپیماهای مسافربری و نظامی در این کشور هستند. این دو شرکت هر دو زیرمجموعه شرکت یونایتد ایرکرفت کورپوریشن (United Aircraft Corporation)، شرکت برتر هوا و فضا و صنایع دفاعی روسیه، هستند.
شرکت یونایتد ایرکرفت کورپوریشن روسیه، هفدهمین شرکت برتر هوا و فضا و صنایع دفاعی جهان است.
دیملویچ اضافه کرد: شرکت هواپیمایی توپولف در ساخت هواپیماهای غیرنظامی پس از شرکت های ایرباس، بوئینگ، بمباردیه و امبرائر در مکان پنجم جهان ایستاده است.
به گفته وی، هواپیمای نظامی sukhoi su-27/30.874 شرکت هواپیماسازی سوخو نیز دهمین هواپیمای جنگی برتر جهان شناخته شده است.
معاون بخش بازاریابی و روابط خارجی شرکت هواپیما سازی توپولف اظهار داشت: هواپیماهای این شرکت به لحاظ ویژگی ایرودینامیکی در جهان بهترین هستند و از سطح ایمنی بالایی برخوردارند.
وی ادامه داد: همچنین استفاده از آنها آسان است و 95 درصد قطعات بکار رفته در آنها ساخت روسیه است. بنابراین ایران با اطمینان بیشتری می تواند از محصولات این شرکت استفاده کند.
دیملویچ افزود: این شرکت با شرکت های هواپیمایی مغان، کیش ایر و ایران ایر مذاکراتی در مورد فروش هواپیما انجام داده است و در کنار فروش انواع هواپیما، می تواند برای تولید تحت لیسانس هواپیما در ایران ، تربیت نیروی انسانی متخصص و انتقال فناوری برنامه ریزی کند.
وی تصریح کرد: برنامه ما در کوتاه مدت تنها فروش هواپیما و قطعات آن به ایران است و اجرای برنامه های دیگر به فرصت بیشتری نیاز دارد. حتی فروش نیز زمان می برد و مستلزم ایجاد یک بانک ایرانی-روسی است.
این مقام ارشد شرکت توپولف تاکید کرد: ایران می تواند تحت لیسانس این شرکت، هواپیما بسازد و به خاورمیانه، آسیا و آفریقا صادر کند. این کار به نفع هر دو کشور و یک شیوه معمول در جهان است و ما این شیوه را قبلا در چین تجربه کرده ایم.
وی گفت: شرکت توپولف هم اکنون با کشورهای کوبا، مصر، کره شمالی، اسلواکی و چین روابط تجاری دارد و با ایران، برزیل، بلاروس، قرقیزستان و قزاقستان نیز در حال مذاکره است.

** بررسی حضور در صنعت خودرو ایران
«اندری دوروفوف» مدیر فروش خارجی شرکت کزگروپ (Gaz Group) گفت: این شرکت بزرگ ترین سازنده اتومبیل های تجاری در روسیه است و به لحاظ حجم فروش در مکان ششم جهان قرار دارد.
وی ضمن اشاره به اینکه، تولیدات این شرکت شامل ماشین های تجاری، کامیون، کامیونت، تریلر و موتور برای استفاده در ایران نیاز به تطابق ندارند و آماده استفاده هستند، گفت: تولیدات ما دارای بالاترین استانداردهای آلودگی هستند.
دوروفوف ادامه داد: ماشین سبک تجاری گازل نکس این شرکت دارای گواهینامه اتحادیه اروپا است و استاندارد یورو پنج دارد.
وی در مورد دلیل علاقه این شرکت به برقراری روابط تجاری با ایران گفت: ایران بازار خودرو بزرگی دارد که نیازمند بازسازی است و از آنجا که روسیه همسایه ایران است، همکاری های تجاری دو کشور به نفع هر دو طرف است.
مدیر فروش خارجی شرکت کزگروپ اضافه کرد: هم اکنون این شرکت به همه کشورهای استقلال یافته اتحاد جماهیر شوری سابق (سی.آی.اس)، کشورهای خاورمیانه، سوریه، مصر، آمریکای لاتین، آسیای جنوب شرقی و اروپای شرقی اتومبیل صادر می کند و در ترکیه نیز خط مونتاژ دارد.
وی اظهار داشت: در مقایسه با کیفیت، قیمت خودروهای این شرکت 25 تا 40 درصد ارزانتر از اروپای غربی است.
وی ضمن ابراز علاقه به همکاری با شرکت های ایرانی پس از لغو تحریم ها، تاکید کرد: 10 سال پیش با شرکت ایران خودرو همکاری داشتیم و یک هزار و 500 دستگاه اتومبیل تجاری گازل به ایران آوردیم.
دیمیتری آپوشکین، مدیر دپارتمان تجارت خارجی شرکت یومز (YUMZ)، تولیدکننده قطعات سنگین ریخته گری و فولاد سازی گفت: نمایندگی این شرکت هم اکنون با نام «کهربا گستر» در ایران فعالیت می کند و امسال، چندین بار برای ذوب آهن اصفهان تجهیزات آورده است.
وی افزود: فدراسیون صنعتی روسیه در زمینه صنعت قوی است و ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه، نیازمند کالاها و قطعات صنعتی است. بنابراین ما امیدواریم در آینده روابط تجاری خود با ایران را گسترش دهیم.
وی گفت که تولیدات این شرکت هم اکنون به هند، ایران، مصر، اسلواکی، چک، الجزایر، ترکیه، قزاقستان، بلاروس و کشورهای استقلال یافته شوروی سابق صادر می شود.
نمایشگاه ملی صنایع روسیه اواخر آذر و اوایل دیماه امسال با حضور «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه و محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با عنوان «گفتمان و همایش تجاری صنعتی ایران و روسیه» با مشارکت بیش از 100 شرکت تجاری روسی در زمینه های مختلف تجاری و صنعتی در محل نمایشگاه بین المللی تهران به مدت سه روز برگزار شد.
با حضور هیات روسی در ایران، رئیس کل بانک مرکزی کشورمان از آماده بودن شرایط برقراری حساب مشترک و ایجاد روابط کارگزاری بین بانک های مرکزی ایران و روسیه و اعطای مشوق ویژه به صادرکنندگان کالاهای ایرانی به مسکو خبر داد.
چندی پیش نیز با بررسی ها و نظارت های انجام شده، مجوز صادرات محصولات لبنی کشور به روسیه صادر شد.
بنا به اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت، حجم واردات ایران از روسیه حدود 700 میلیون دلار و حجم صادرات به این کشور حدود 300 میلیون دلار است.

انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان