۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین اولين جلسه شوراي ساماندهي سالمندان در قزوين برگزار شد
کد خبر: ۱۲۱۸۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

با حضور مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور؛

اولين جلسه شوراي ساماندهي سالمندان در قزوين برگزار شد

اولين جلسه شوراي ساماندهي سالمندان استان قزوين با حضور مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور و رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان در سالن اجتماعات استانداري قزوين برگزار شد.

اولين جلسه شوراي ساماندهي سالمندان در قزوين برگزار شد
به گزارش صبح قزوین، حسن کاشی مدير كل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري قزوین در ابتداي اولين شوراي ساماندهي سالمندان استان قزوين ضمن عرض خير مقدم و خوش‌آمد گويي به حاضران به دستور كار این جلسه پرداخت.
مشاور رئيس سازمان بهزيستي كشور و رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان با عنايت به قرآن و احاديث موجود در خصوص تكريم سالمندان و حفظ منزلت آنان مطالبی را بیان کرد و سپس به لزوم تشكيل شوراي سالمندان با توجه به قوانين و آئين نامه‌هاي موجود پرداخت.
نحوي‌نژاد به آمار جامع و كاملي از وضعيت سالمندان در كشور، امور بيمه‌اي آنان ، سلامت سالمندان و بيماريهاي جسمي و روحي آنان اشاره کرد و گفت: 70 درصد سالمندان در خانه‌هاي ملكي سکونت دارند.
این مسئول ابراز داشت: با توجه به اعتقادات مذهبي و آموزه‌هاي ديني بيشتر سالمندان در نزد خانواده‌ها زندگي مي‌كنند و در صد كمي از خانواده‌ها كه قادر به نگهداري از سالمندان خود به دليل بيماريهايي مانند آلزايمر و پاركينسون نيستند آنان را به مراكز شبانه‌روزي بهزیستی مي‌سپارند.
مشاور رئيس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به آمار تعداد سالمندان زیر پوشش ارگانهاي حمايتي از جمله كميته امداد امام خمینی (ره) و بهزيستي، مطالبی پیرامون توجه بیشتر به مبحث سالمندآزاري و چالش‌هاي موجود ارائه خدمات به سالمندان عنوان کرد.
معاون توانبخشي بهزیستی استان قزوین در ادامه این جلسه ضمن تشریح وضعيت سالمندان این استان، مطالبی پیرامون تغييرات جمعيتي سالمندان، تعداد سالمندان تحت حمايت بهزيستي، تعداد مراكز روزانه، شبانه‌روزي و ويزيت در منزل و توضيح نوع خدمات آنها و تعداد افراد دریافت‌کننده خدمات از این مراکز را بیان کرد.
رئيس دبيرخانه شوراي ملي سالمندان در پایان پيشنهاداتي در رابطه با ايجاد شهر دوستدار سالمند و انتخاب يك منطقه و يا شهر به عنوان پايلوت، راه‌اندازي بنياد فرزانگان، طرح تكريم سالمندان در مراكز و موسسات به ویژه در زمينه توجه به مناسب‌سازي و در اختيار قرار دادن تسهيلات ويژه به سالمندان، صدور كارت منزلت از طريق دبيرخانه شورا و لزوم برگزاري دوره طب سالمندي توسط دانشگاه علوم پزشكي ارائه نمود.
مدير كل اداره كميته امداد امام خميني (ره) در ادامه اولين شوراي ساماندهي سالمندان استان قزوين به آمار تعداد سالمندان زیر پوشش این نهاد و خدماتي كه این اداره کل به آنان ارائه می‌دهد، اشاره کرد.
هدایت‌الله صفری برگزاري مراسمات گروهي، ديدار با سالمندان در منازل و مراكز نگهداري، برگزاري نمايشگاه آثار هنري سالمندان، شناسايي سالمندان فرهيخته و كارگاههاي تخصصي را از جمله برنامه‌هاي اجرا شده و در دست اجرای این اداره کل برای سالمندان عنوان کرد.
این مسئول پيشنهاداتي در خصوص نظام جامع سلامت استان قزوین و وجود ضمانت اجرايي جهت كاربردي نمودن كارت منزلت سالمندان ارائه نمود.
همچنین ايزدفر رئيس مجتمع فرهنگي هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوین در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه تامین رفاه و بيمه اجتماعي از مهم‌ترين نيازهاي سالمندان است، بیان کرد: باید نهادهای مربوطه در ارایه این خدمات به این قشر عدم موازی‌کاری داشته باشند تا این خدمات به نحو مطلوبی به همه آنان ارائه شود.
اسكويي معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین نیز مطالبی درباره افزايش اميد به زندگي در استان، توجه به سرمايه‌گذاري در خصوص داشتن سالمند سالم و اجراي برنامه‌هاي پيشگيرانه و افزایش سطح آموزش سالمندان بیان کرد.
این مسئول سپس توضيحاتي از اقدامات دانشگاه علوم پزشكي استان قزوین در خصوص سالمندان بيان کرد و در پايان خواستار تصويب قانوني هر چه بهتر اجرايي نمودن مناسب‌سازي شهري شد.
سيدموسوي رئيس موسسه سالمندان پيام‌آوران مهر و اميد در ادامه این مراسم از مسائل و مشكلات موجود در خصوص تنها انجمن مردم نهاد استان قزوین در بحث سالمندان از جمله نداشتن ساختمان ملكي و نيز عدم توان مالي موسسه در انجام برخي امور محوله مطالبی را بيان کرد و خواستار مساعدت بيشتر در این زمینه شد.
مدير كل امور فرهنگي و اجتماعي استانداری قزوین نیز در پايان جلسه یاد شده مطالبی در خصوص توجه به سالمندان، افزايش اميد به زندگي توام با سلامت سالمندان و افزايش سرمايه اعتماد اجتماعي عنوان کرد.
گفتنی است: ارائه گزارش تحليلي از سالمندان و وضعيت آنان توسط نهادهای مرتبط با امور سالمندان در مدت يك ماه به بهزيستي قزوین، پيگيري توجه به امور سالمندان در نظام جامع سلامت و ارائه گزارش در اين زمينه توسط دانشگاه علوم پزشكي قزوین، ارسال دستور‌العملهاي طرحهاي اجرايي شهر دوستدار سالمند، كارت منزلت سالمندان و بنياد فرزانگان از سوي بهزيستي به اعضای شورا و دعوت به همكاري همه نهادها برای برگزاري روز جهاني سالمندان از مصوبات این جلسه بوده است.
در پايان جلسه فوق نیز مقرر شد در ماه آينده با تشكيل شوراي مذكور در خصوص دستور كار این جلسه تصميماتي اتخاذ گردد تا با ارائه برنامه و تصويب در كارگروه، اعتبار لازم براي آن در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان