۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین تاخیر در پرداخت یارانه نقدی دست‌آویزی برای قطع آن است؟
کد خبر: ۱۱۸۲۱۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در آستانه سالگرد هدفمندی یارانه ها

تاخیر در پرداخت یارانه نقدی دست‌آویزی برای قطع آن است؟

بازه زمانی تاخیرواریز یارانه ها در سالگرد اجرایی شدنش درحالی به سی روز می رسدکه زمان واریز یارانه آذرماه معلوم نیست.

تاخیر در پرداخت یارانه نقدی دست‌آویزی برای قطع آن است؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، آذر ماه سال 1389 بود که اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کلید خورد قانونی که قرار بود از همان روز اول وضع شش دهک جامعه را بهتر کند به همین خاطر و به موجب قانون پرداخت ۴۵هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی برای کمک به این اقشار در دستور کار قرار گرفت.

درست از همان روزی که پرداخت یارانه با اقتصاد کشور خو گرفت تاریخ پرداخت آن شد مصیبت عظمی برای مسولان و سردرگمی برای مردم! بطوریکه تاخیر در واریز یارانه ها به اندازه ای نامعلوم شد که معاون اول رییس جمهور نیزدر پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه ی یارانه آذرماه کی پرداخت می شود گفت: در خصوص تاخیر یارانه‌ها خبر ندارم.

براساس این گزارش واریز یارانه ها در مراحل ابتدایی به روزهای آغازین ماه می رسید موضوعی که با درخواست بانک مرکزی از دولت به علت تداخل زمان واریز یارانه نقدی با زمان پرداخت حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان به هفته دوم ماه منتقل شد و اینگونه بود که از اواسط سال 90 زمان واریز یارانه نقدی به هفته دوم هر ماه منتقل شد و این تاخیرها یک روز و دو روزبه هفته سوم کشیده شد و نهایتا با یک حساب سرانگشتی بازه زمانی تاخیرواریز یارانه ها در سالگرد اجرایی شدنش درحالی به سی روز می رسد که هنوز زمان واریز یارانه مرحله پنجاه و هشتم معلوم نیست.

غلامحسین طاهری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تأخیر واریز یارانه‌ها اظهار داشت: موضوع هدفمندی یارانه‌ها تأمین اعتبار است که دولت با وصله و پینه کردن برخی از پول‌ها و با حذف یارانه‌بگیران تا به امروز توانسته هدفمندی یارانه‌ها را به سرانجام برساند و این امر در جهت اجرای قانون بوده است.

وی تصریح کرد: هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری به مرحله آخر خود می‌رسد اما دولت، کژدار و مریض به خاطر راضی نگهداشتن برخی از اقشار همچنان یارانه پرداخت می‌کند به طوری که قیمت برخی از اقلام به خاطر تورم روز به روز افزایش پیدا کرده است.

طاهری تأکید کرد: برای ساماندهی بخش تولید و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی بایستی دولت به جای پرداخت یارانه به اقشار مختلف سهم 30 درصدی را به بخش تولید اختصاص دهد.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش قیمت نفت بودجه کشور با مشکل مواجه شده به طوری که برای بسیاری از طرح‌های عمرانی اعتبار تخصیص داده نشده تا منابع مورد نیاز را برای اقشار کم‌درآمد به عنوان یارانه پرداخت نماید بنابراین به جای ادامه این روند قانون هدفمندی نیاز به بازنگری دارد و آنچه که مسلم است نباید هدفمندی یارانه‌ها به هدررفت منابع مبدل شود.

***هدفمندی خشت اولی که کج گذاشته شد


حمیدرضا نبی‌زاده کارشناس اقتصادی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ، نیز در این رابطه اظهار داشت: سنگ‌بنای واریز یارانه از اول اجرا اشتباه گذاشته شده است و دولت نیز محبور است بنا به دلایل سیاسی و فشارها یارانه را پرداخت نماید اما متاسفانه دولت به دلیل کسری بودجه و نبود منابع ورایز یارانه‌ها را با تاخیر انجام می‌دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: اینکه این مسیر ادامه پیدا کند یا نه نمی‌توان در این خصوص اظهار نظر کرد چون از یکطرف مجبور است این روند را ادامه چرا که عده‌ای از مردم شرایط خود را این مبلغ ناچیز وفق دادند و عده‌ای از خانوارها تقریبا بخشی از هزینه‌های خود را از این طریق جبران می‌کنند.

نبی‌زاده افزود: دولت باید یک کار متحولانه و اساسی در این بخش انجام دهد و از سردوراهی باید یک مسیر را انتخاب نماید تا یک جراحی اساسی و کارکارشناسی برای پیشبرد اهداف خود انجام دهد.

کارشناس اقتصادی گفت: پرداخت نقدی یکی از مهم‌ترین و مشکل‌سازترین سیاست هایی بود که تاکنون دولتها انجام دادند به طوریکه هر ماه یک سم در اقتصاد کشور تزریق می‌شود. بخشی از تصمیم‌گیرهای دولت براساس اصول اقتصادی و دغدغه‌های سیاسی است که بر اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارد بنابراین با توجه به انتخابات مجلس دولت این جسارت را ندارد که یک جراحی اساسی در بخش هدفمندسازی یارانه‌ها انجام دهد.

وی اضافه کرد: دولت بجای پرداخت یارانه می‌توانست با حمایت از توسعه صادرات به بخش تولید کمک نماید اگر به این موضوع توجه اساسی شود به طور یقین اقتصاد کشور رونق می‌گیرد چرا که در بخش توسعه صادرات به صورت مستقیم در اولین گام حمایت از تولید ملی است چرخه صنعت و تولید به چرخش در می‌آید.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان