۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین حوزه های علمیه عامل اقتدار اسلام است
کد خبر: ۱۱۸۰۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

افتتاح مرکز علمیه خواهران فاطمیه استان؛

حوزه های علمیه عامل اقتدار اسلام است

مجتمع آموزشی فاطمیه ویژه طلبه های خواهر استان، همراه دو بخش مدیریت استانی و مدرسه سطح ۳ در ساختمان جدید مجتمع حوزه علمیه در کوثر با حضور مسئولین استان افتتاح شد.

حوزه های علمیه عامل اقتدار اسلام است

به گزارش صبح قزوین، اولین مجتمع استانی مدیریت حوزه های علمیه قزوین با محوریت اجتماع سه مرکز مدیریت استان، مدیر مدرسه فاطمیه و مدرسه سطح 3 در 5 هزار متر مربع و در 2 طبقه با حضور مسئولین استانی به بهره برداری رسید.

این ساختمان از سال 88 کلنگ ساختش به زمین خورده بود و امسال مصادف با دهه کرامت بعد از به اتمام رسیدن این مجتمع طی 4 سال با حضور آیت الله باریک بین امام جمعه قزوین، حجت الاسلام کاظم لو مدیریت حوزه های خواهران استان، مسئولین شهری و اساتید حوزه و دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین و اساتید حوزه کوثر و طلبه های این مرکز به بهره برداری رسید.

لازم به ذکر است در این افتتاحیه علاوه بر بازگشایی ساختمان این سه بخش، مدرسه علمیه فاطمیه نیز با محوریت آموزش دروس سطح 3 آغاز به کار کرد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام کاظم لو مدیریت حوزه علمیه خواهران قزوین، در خصوص آغاز به کار این مجتمع علمیه، اظهار داشت: حدیثی که همیشه به عنوان نماد عملکرد طلبه ها می باشد این فرمایش از امام رضا(علیه السلام) می باشد؛ که می فرمایند: "خدای متعال مورد رحمت خود قرار دهد هر کس را که احیای امر ما کند و احیای امر ما این است که علوم ما را یاد بگیرد و به مردم یاد بدهند.
اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند؛ از آن پیروی می کنند.
"

وی ادامه داد: طلابی که وارد این مجموعه می شوند، باید بدانند در گفتار و اعمال باید زیبایی های دین به مردم نشان داده شود تا پذیرش مردم بالا رود.
اگر در این زمینه تلاش های خود را بیشتر کنیم مطمئنا جوانان زیادی را به طرف دینداری جذب می کنیم.

در سطح استان قزوین آمار طلبه های مان کم است

حجت الاسلام کاظم لو تصریح کرد: تجهیز و اداره این مکان نیاز به پشتیبانی دارد که نیازمند همراهی همه مسئولین استان می باشد، امیدوارم بتوانیم در فضای جدید ادای وظیفه کنیم.
از مسئولین خواهشمندم در این راستا به این مجتمع کمک های خود را مبذول داشته باشند.

IMG_2595

مدیریت حوزه علمیه خواهران قزوین در ادامه افزود: حوزه علمیه در قزوین برحسب شاخصه توسعه مدیریت در حال حاضر باید 2200 نفر طلبه خواهر داشته باشد؛ که به حساب این که برای هر 1000 نفر جمعیت 5 نفر طلبه 3 نفر حضوری و 2 نفر غیرحضوری داشته باشیم.
ولی در حال حاضر 543 نفر طلبه داریم که فاصله ما با این رشد توسعه، زیاد است.

وی در پایان تاکید کرد: تنها شهری که توانسته تعداد طلبه هایش با مردم این حوزه هماهنگی داشته باشد شهر آبیک می باشد که از مدیریت علمی آنها تشکر می کنم.
اما در سطح استان قزوین فعلا آمارمان کم است؛ باید به سمتی پیش برویم که به این جایگاه برسیم.

دولت برای ترویج مباحث دینی پیشقدم شود

در ادامه آیت الله باریک بین امام جمعه قزوین و موسس حوزه های علمیه قزوین در این مراسم، اظهار کرد: از زحمات همه عزیزان در حوزه علمیه قم و قزوین و مسئولین استانی تشکر می کنم و کسانی که دست اندرکار تاسیس این مرکز علمی- فرهنگی شدند قدردانی می نمایم.
امیدوارم این مرکز قدم های برداشته شد در مسیر توسعه مراکز علمی در استان ما زمینه را برای رشد طلاب فراهم کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از مدارس علمیه 250 نفر در آن تحصیل می کند و ما کمبود جا داریم، امیدواریم کسانی که می توانند در این زمینه کمک کنند و از درآمدهای دولتی هم اگر حمایت شود؛ برای ترویج فرهنگ و احکام اسلامی حامی شوند و این تنگناهای مراکز علمی ما توسط مسئولین قم و قزوین برطرف خواهد شد.

آیت الله باریک بین تصریح کرد: این مدرسه علمیه فاطمیه برای خواهران تاسیس شده که امیدوارم خواهران از این امکانات در راه کوشش و تلاش برای علم استفاده کنند، برای کسانی که محصل یا معلم در این مرکز هستند توصیه دارم مجدانه به تحصیل بپردازند تا مشمول این حدیث شوند که اگر کسی در راه علم برود و فکر، اندیشه و استعدادش را در راه علم به کار ببرد، البته علمی که به مردم نفع برساند راه این شخص، در مسیر بهشت خواهد بود.

کار اول طلبه تدبر در قرآن باشد

IMG_2641

امام جمعه قزوین تاکید کرد: پس طلبه ها بدانند که در این راه فرشتگان آسمان بال هایشان را زیر پای آنها پهن می کنند.
فرق بین عالم و غیر عالم مثل ماه شب چهاردهم با شب های معمولی است.
خواهران عزیز امروز روز آغاز تحصیلات شماست با نیت خالص در راهی قدم بردارید که بتوانید آینده روشنی را بری استان رقم بزنید.

وی در پایان یادآور شد: سعی کنید هر روز 50 آیه از قرآن را با تدبیر بخوانید و این ارتباط با قرآن را از دست ندهید؛ حتی اگر در درس هایتان آیات قرآن باشد باز هم شما تدبر در قرآن را داشته باشید.
هر چقدر با قرآن مانوس شویم به یک منبع عظیم الهی دسترسی پیدا خواهیم کرد.

در ادامه تصاویری از مراحل ساخت مرکز علمیه فاطمیه از سال 88 از مراحل ابتدایی ساخت تا پایان این مرکز به نمایش گذاشته شد و بیانیه حوزه ها سراسر کشور به مناسبت افتتاح حوزه علمیه خواهران فاطمیه قرائت شد.

  لازمه ولایت وجود حوزه علمیه مقتدر است

در ادامه، عبداللهی معاونت حوزه های علمیه مرکز قزوین اذعان داشت: زمانی نزد آیت الله جواد آملی(حفظ الله) بودم و ایشان فرماندار دماوند را فراخوانده و خواستار تعمیر امامزاده ای شدند، در ادامه فرمودند همه قدرت این نظام به خاطر مکتب تشیع است و همه دین ما به این تشیع، به خاطر این امامزادگانی است که در سراسر کشور وجود دارد و همه این ها مدیون حضور آقا امام رضا(علیه السلام) است.

 وی ادامه داد: شهید بهشتی می گفت وقتی انقلاب برای پیروزی شتاب گرفته بود و نظام شاهنشاهی به سمت سرنگونی پیش می رفت؛ من و جمعی از دوستان به دنبال این تئوری بودیم که باید دنبال چه جایگاهی باشیم که این انقلاب به سمت درستی هدایت شود.
بعد از 16 جلسه به این نتیجه رسیم نیازمند یک همراه مقتدر هستیم.

عبداللهی اعلام کرد: شهید بهشتی تاکید داشت برای فراهم شدن این مقدمات نیز لازمه ی آن وجود ولایت است و لازمه ولایت وجود حوزه علمیه مقتدر است.
پس اعلام کردند بیایید قم را الگو کنیم تا از قم بتواند ولی فقیه  تربیت کند تا به یک انقلاب مقتدر دست پیدا کنیم.

تفکر شیعه عامل عظمت کشور است

IMG_2602

معاونت حوزه های علمیه مرکز قزوین توضیح داد: امروز عظمت کشور که چشم دنیا را خیره کرده به خاطر تفکر شیعی است.
مراکز استراتژی آمریکا می گویند دنیا 5 قاره نیست بلکه 6 قاره است و ایران نیز یک قاره است و آن تهدیدی می باشد برای همه ی قاره های دنیا؛ اگر این نظام مهار نشود همه ی دنیا را تهدید می کند.

وی افزود: همه ی عظمت و ایثارگری هایی که شهدای ما داشتند از ظرفیت حوزه می باشد و هزار سال آبروی علمای اسلام انقلاب اسلامی است که اگر کمی خدشه ببیند کل اسلام مضرور می شود.

عبداللهی در پایان گفت: دغدغه ی مسئولین اسلام باید دین باشد که در راه توسعه حوزه های علمیه قدم بردارند.
به دلیل مومن خیز بودن این استان باید فکر ویژه ای برای این جایگاه در نظر بگیریم در همین راستا در مقایسه با استان های دیگر ما 3 برابر اعتبارات برای قزوین در نظر گرفتیم تا در بخش پرورش طلاب موفق باشیم.

سه مرکز حوزه به این مجتمع انتقال پیدا کرده است

همچنین حاج میرصادقی مدیریت حوزه خواهران کوثر در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، اظهار کرد: در آستانه این عید بزرگ افتتاحیه حوزه علمیه خواهران فاطمیه را داریم که شامل انتقال سه بخش مدیریت استان، مدیر مدرسه فاطمیه و مدرسه سطح 3 استان قزوین می باشد.

وی ادامه داد: هدف ما از ایجاد این مجتمع تربیت فرزندانی بهتر و با روحیه ای قوی تر می باشد.
چون در مکان کوچک و تنگ با بسیاری از مشکلات روبرو بودیم و نمی توانستیم امکانات لازم را به طلبه ها ارائه دهیم.

حاج میرصادقی افزود: مدیریت استان که زیر نظر حجت الاسلام کاظم لو می باشد شامل، مدرسه کوثر، فاطمیه، آبیک، امام صادق بوئین زهرا و مدرسه در حال تاسیس الوند می باشد.
مدرسه فاطمیه با 30 طلبه کار خود را شروع کرده و سطح 3 هم شش سال می باشد که در حال فعالیت است و امروز به این مکان انتقال پیدا کرده است.

افتتاح این مجتمع بسیاری از مشکلات ما را تقلیل می دهد

IMG_2611

مدیریت حوزه خواهران کوثر تصریح کرد: برای انجام برنامه های فرهنگی باید مدیران در این مدرسه مستقر شده و برنامه ریزی کنند و کلاس های حوزه در این مکان به صورت غیر رسمی از روز یکشنبه 24 شروع شده است و مراسم استانی را به طور جمعی از سطح استان امروز برگزار کردیم.

وی به برنامه های مدرسه علمیه کوثر اشاره کرد و اذعان داشت: امسال 90 طلبه پذیرش کردیم که تعدادی برای مهر و تعدادی هم برای بهمن به تحصیل خواهند پرداخت.
ما در سه سطح غیر حضوری و نیمه حضوری و تمام وقت اقدام به پذیرش طلبه کرده ایم.

حاج میرصادقی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم طلبه های بیشتری جذب کنیم تا از حجم دانشجویان حوزه کوثر کم شود.
چون استقبال از حوزه ها زیاد شده و مراکز ما گنجایش این همه پذیرش را نداشت؛ ولی با این مجتمع بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

باید خروجی کارمان طلبه هایی قوی باشد

در ادامه مریم مددخانی مسئول سطح 2 حوزه علمیه فاطمیه در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد:

امروز روز افتتاح مدرسه فاطمیه است که مدیریت سطح 2 این مدرسه با خودم می باشد.
هدف مان این است بتوانیم مبلغانی در جهت تبلیغ دین تربیت کنیم.

وی ادامه داد: البته پرورش مبلغانی برای جامعه اسلامی که بتوانند دین اسلام را به نحو احسن ترویج دهند.
با عنایات خدای متعال و توجه امام زمان(عج) و حمایت دوستان در این راستا قدم برداشته ایم و امیدواریم بتوانیم به اهداف مان برسیم.

IMG_2537

مددخانی تصریح کرد: برای شروع ما با یک کلاس که سی نفر طلبه دانشجو داریم آغاز به کار کردیم تا با پیشرفت بتوانیم در سال های آینده تعداد بیشتری از طلبه ها را جذب کنیم.

مسئول سطح 2 حوزه علمیه فاطمیه در خصوص مسائل فرهنگی حوزه، تاکید کرد: محور اصلی در حوزه ها علاوه بر دروس آموزشی، برنامه های فرهنگی می باشد.
معاون فرهنگی حوزه این اقدامات را در دوبخش عام و خاص تقسیم بندی کرده اند.
بخش خاص ویژه مناسبت ها است و بخش عام برنامه های فرهنگی کل سال می باشد.

وی در پایان تصریح کرد: باید به جائی برسیم که بعد از خروجی کارمان، 10 مفسر قرآن، 10 معلم احکام و 10 مشاور پرورش داده باشیم.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان