۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وزیر بیکاران و کارگران هستم/ نیازمند استراتژی نوین ایجاد اشتغال هستیم
کد خبر: ۱۱۷۳۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

ربیعی در جلسه علنی مجلس:

وزیر بیکاران و کارگران هستم/ نیازمند استراتژی نوین ایجاد اشتغال هستیم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما نیازمند تلاش‌های گسترده‌تری در حوزه ایجاد اشتغال هستیم، گفت: من خودم را وزیر بیکاران و کارگران می دانم.

وزیر بیکاران و کارگران هستم/ نیازمند استراتژی نوین ایجاد اشتغال هستیم
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ایرج عبدی نماینده ازنا در مجلس درباره علت عدم توزیع عادلانه منابع اشتغالزایی با توجه به درصد بیکاری کشور گفت: به طور قطع سه حوزه بازار پول و سرمایه و ارز با کار و کالا و خدمات باید در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند، بنابراین همه شما می‌دانید که در بخش پایه پولی و نقدینگی مسائلی داریم که باید برای حل مشکلات و ارتقای سطح پایه پولی کشور اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه برای حل مشکلات در حوزه نقدینگی و پایه پولی کشور نیازمند زمان هستیم افزود: ما نیازمند برنامه‌‌ها و تلاش‌ها بیشتری در این حوزه هستیم، البته هزینه‌های مبادله را باید به نفع دستمزدها و در این جهت کاهش دهیم.

وی ادامه داد: ما سال گذشته دستمزدها را بالاتر از سطح نرخ تورم پیش‌بینی کردیم که به نوعی با این کار رابطه دستمزد با بهره‌وری را هم مدنظر قرار دادیم.

ربیعی همچنین با بیان اینکه بازارهای پول، کالا و کار باید به طور مستمر در کنار هم فعالیت کنند تا در حوزه اشتغال به نتیجه مطلوب دست یابیم اظهار داشت: بنده در این حوزه شانه خالی نکردم و همچنان مشغول فعالیت هستم. اما قبول دارم که روند طولانی در اقتصاد ضعیف شده ما برای تغییرات به سختی انجام خواهد شد.

وی افزود: در ساختار سنی جمعیت کشور و تحصیلکرده‌ها با مشکلات جدی مواجه هستیم به طوری که به عنوان مثال طبق آماری که در یکی از استانهای کشور منتشر شده، در این استان 20 درصد بین نسبت خروجی دانشگاه و نیاز استان مربوطه به شغل رابطه معناداری وجود دارد که این مشکل باید حل شود.

وزیر کار همچنین ورود هر فرد در دانشگاه را متناسب با اشتغال دانست و گفت: بنده معتقدم که هر فردی که به دانشگاه ورود پیدا می‌کند کارنامه‌ای برای اشتغال داشته باشد، اما متاسفانه در این زمینه دچار ناهماهنگی‌هایی در تقاضا، عرضه و نیز بازار کار هستیم که باید این مشکلات با کمک همه قوا و نمایندگان مجلس حل و فصل شود.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر منحنی بیکاری بالاتر از رشد اقتصادی در کشور قرار دارد بنابراین ما نیازمند رشد فراگیر در این حوزه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه طی سالهای اخیر ما با رشد اقتصادی بدون اشتغال یا کم اشتغال روبرو بوده‌ایم اظهار داشت: ما در این زمینه دچار مشکلات هستیم که یکی از دلایل آن این است که تمرکز بیشتر ما بر رشد اقتصادی همراه با اشتغال بوده است.

وزیر کار همچنین فرهنگ کار در کشور را با مشکلات زیادی ارزیابی کرد و گفت: ما باید بتوانیم از طریق اصلاح ساختاری حوزه‌های عرضه، تقاضا و نهادها را با یکدیگر هماهنگ کرده و نتیجه‌ای مطلوب برای اشتغال بگیریم.

وی با بیان اینکه خودم وزیر کارگران و بیکاران هستم، افزود: ما می‌خواهیم برنامه ششم توسعه و بودجه‌های سالانه برای حل مشکلات شهری به موضوع رشد اقتصادی همراه با ایجاد اشتغال گسترده و متنوع توجه کند.

ربیعی در ادامه تصریح کرد: اگر ما به دنبال پیشرفت هستیم باید به سمتی برویم که اشتغال ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه ما برای ایجاد اشتغال نیازمند استراتژی نوین در این حوزه هستیم گفت: نمایندگان مجلس باید توجه جدی به استراتژی‌های آینده اشتغال برای برنامه‌ریزی‌ها و قانونگذاری‌ها داشته باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد اشتغال در سالهای گذشته طبق آمایش سرزمین و در جهت رفع نابرابری و تبعیض بوده است، اظهار داشت: طی سالهای اخیر سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد اشتغال در کشور براساس آمایش سرزمینی و در جهت رفع تبعیض و نابرابری کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای توجه به عدالت و نیز ارکان اقتصاد مقاومتی گفت: کاهش نابرابری‌ها و حرکت به سمت کم کردن نابرابری‌ها در حوزه اشتغال یکی ازمهمترین استراتژی‌های اساسی دولت در تدوین برنامه ششم توسعه است.

ربیعی با بیان اینکه ما آمایش اشتغال را در سطح استانها مورد بررسی قرار داده‌ایم که بر این اساس بیشترین تمرکز بر استانهای محروم است، گفت: ایجاد شغل از خانه تا کارخانه و نیز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها و در شش استان محروم در دستور کار دولت است که این موضوع در حال پیگیری و ساماندهی است.

وزیر کار در پایان با بیان اینکه مطالعاتی در استانهای کرمانشاه، کردستان، خوزستان و خراسان‌های رضوی، جنوبی و شمالی به منظور پایداری و کم کردن بی‌عدالتی در حوزه ایجاد اشتغال صورت گرفته، گفت: ما براین اساس مشخص کرده‌ایم که چه شغلی می‌تواند در کدام استان موجب کارآفرینی شود. ما می‌خواهیم با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهیم با همکاری نمایندگان مجلس دغدغه آنها و مردم را در حوزه ایجاد اشتغال رفع کنیم.

انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان