۱۵/ربيع الآخر/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۲۷ جمعه

صبح قزوین برگزاری جشن ورودی های جدید در قالب اردوهای دو روزه/ طرح “پایش فرهنگی” با رویکرد جدید انجام می گیرد
کد خبر: ۱۱۶۵۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدیر فرهنگی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره):

برگزاری جشن ورودی های جدید در قالب اردوهای دو روزه/ طرح “پایش فرهنگی” با رویکرد جدید انجام می گیرد

گروسی در خصوص برنامه های این دانشگاه برای دانشجویان ورودی گفت: معاونت فرهنگی در این راستا اقدام به برگزاری اردوهای دو روزه در قالب دو گروه خواهران و برادران کرده است و طرح پایش فرهنگی برای اولین بار با انجام مصاحبه صورت می گیرد.

برگزاری جشن ورودی های جدید در قالب اردوهای دو روزه/ طرح “پایش فرهنگی” با رویکرد جدید انجام می گیرد
به گزارش صبح قزوین به نقل از کیوسنا، روز شمار تقویم نوید آمدن پاییز را می دهد، چند روزی به شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده و این در حالی است که دانشجویان ورودی که از پرشگاه کنکور گذشته اند این روزها در تکاپوی مراحل ثبت نام دانشگاه هستند.
برنامه های فرهنگی برای دانشجویان جدیدالورود بهانه ای شد برای گفت و گو با امیر گروسی.
رویکردهای دانشگاه در خصوص ثبت نام و جشن دانشجویان ورودی چگونه است؟ برنامه های تخصیص یافته برای ورودی ها در دو مرحله ی پر محتوا در نظر گرفته شده است؛ در ابتدا سعی شده استقبالی شایسته و درخور از دانشجویان و خانواده هایشان به عمل بیاید و مراحل ثبت نام برای دانشجویانی که برای نخستین بار به دانشگاه قدم می گذارند منظم انجام شود؛ دانشکده علوم انسانی و علوم اجتماعی به عنوان محل ثبت نام و سالن اجتماعات این دانشکده ها برای استراحت و پذیرایی خانواده ها در نظر گرفته شده است در حالی که خانواده ها از طریق ویدئو در آمفی تئاتر از چگونگی مراحل ثبت نام فرزندان خود مطلع می شوند.
از جمله برنامه هایی که برای خانواده ها در نظرگرفته شده است، معرفی دانشگاه، توضیح اردوها، بیان مشکلاتی که دانشجو در طی ثبت نام و دوران دانشجویی با آن روبه رو است، می باشد.
علاوه بر برنامه ریزی جهت ثبت نام دانشجویان، برنامه هایی برای جشن آن ها در نظر گرفته شده است، معاونت فرهنگی در این راستا اقدام به برگزاری اردوهای دو روزه در قالب دو گروه خواهران و برادران کرده است،علی رغم اینکه این اردوها تا سال پیش در گردان کرج برگزار می شد، محل برپایی آن در ترم جاری، اردوگاه شهدای جهاد علمی در قزوین است.
با توجه به بالا بودن جمعیت، اردوی خواهران در دو گروه انجام می شود، گروه اول در روزهای یک و دوم مهر، گروه دوم در روزهای سه و چهار مهر ماه، اردوی برادران هم در ۳۰ و۳۱شهریور ماه برگزار می شود.
هدف از برگزاری اردوها و برنامه های در نظرگرفته شده برای آن چیست؟ برپایی اردوهای دانشجویی اهداف مهمی را به دنبال دارد؛ معرفی کامل دانشگاه همراه با جزئیات، توضیح قوانین و مقررات دانشگاه، استفاده از فضای تفریحی، معرفی تشکل ها، بررسی مشکلات و آسیب های دانشجویی، بیان ارزش های انقلاب از جمله هدف های برگزاری این جشن ها و اردوها است.
علاوه بر آن ۳۰ الی ۴۰ کارشناس با حضور در این اردوها، به بررسی وضعیت دانشگاه و توصیف آن می پردازند.
یکی دیگر از ثمره های این اردوها ارتباط گیری دانشجویان با یکدیگر و علاقه مند شدن به مسائل فرهنگی است.
آیا برنامه های برگزار شده در اردو در طی سال نیز تداوم خواهد داشت؟ بله، با توجه به اینکه در هر رشته ای یکی از دانشجویان نمونه به عنوان سرگروه آن رشته انتخاب می شوند، دانشجویان جدید الورود پشتیبانی می شوند و آن ها از طریق سرگروه خود مشکلات درسی شان را برطرف کرده و با اساتید ارتباط برقرار می کنند.
معاونت فرهنگی در زمینه پایش فرهنگی و استعدادیابی دانشجویان ورودی چه برنامه هایی دارد؟ در سال های پیش فرم هایی برای استعداد یابی دانشجویان در طی مراحل ثبت نام داده می شد ولی مشغله روز ثبت نام مانع از توجه دقیق به پرسش نامه ها می شد، بنابراین امسال دانشگاه رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده و با انجام مصاحبه هایی که توسط دانشجویان دانشگاه صورت می گیرد استعداد و علایق دانشجویان در زمینه های مختلف فرهنگی مشخص می شود و در کنار آن برنامه ریزی هایی جهت هدایت پتانسیل دانشجویان انجام می گردد.
آیا دانشگاه برنامه ی فرهنگی خاصی در راستای سبک زندگی اسلامی و مقاومت اقتصادی در نظر گرفته است؟ سال گذشته معاونت فرهنگی دانشگاه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همایشی با محوریت مقاومت اقتصادی و مصرف کالای ایرانی برگزار کرد.
ایجاد اتاق فرهنگی در خوابگاه ها با هدف ارائه ی سبک زندگی سالم به دانشجویان انجام شده است تا زمینه انحراف دانشجویان در دانشگاه کاهش یابد، در اتاق های فرهنگی پیام هایی با موضوع سبک زندگی اسلامی عرضه می شود و درکنار آن مشاورین فرهنگی در خوابگاه ها حضور داشته و به صورت کاربردی دانشجویان را هدایت می کنند.
در حال حاضر همایش خاصی در رابطه با سبک زندگی اسلامی نداریم.
در سال جاری معاونت فرهنگی بیش ترین بودجه خود را به چه حوزه ای اختصاص داده است؟ هرکس در هر حوزه ای فعالیت بیشتری داشته باشد مسلما بودجه بیشتری می برد؛ این گونه نیست که دانشگاه تمام بودجه فرهنگی خود را در زمینه خاصی سرمایه گذاری کند، البته معاونت فرهنگی سالانه انجمنی را هدف قرار داده و آن را تقویت می کند، به طور مثال سال گذشته انجمن های علمی را تقویت کردیم و امسال هم اتاق های فرهنگی هدف معاونت فرهنگی است.
برنامه های فرهنگی امسال، با چه رویکردی جلو می رود؟ از مهم ترین اهدافی که در نظر معاونت فرهنگی می باشد، رسیدن دانشجویان به عقلانیت و نشاط است.
ما باید دانشجویان را به سمتی ببریم که به پیش بردهای علمی دانشگاه کمک کنیم و باعث ایجاد شور و نشاط در دانشجویان شویم.
معاونت فرهنگی با در دست داشتن ابزار هایی چون: انجمن ها و تشکل ها می تواند فضای دانشگاه را به سمت نشاط سوق دهد؛ در کنار همه ی این ها دانشگاه اهداف کوتاه مدتی چون: فعال کردن اتاق های فرهنگی، فعال تر کردن کانون تئاتر،انجمن های علمی و کرسی های آزاد اندیشی را در نظر دارد.
آیا در این ترم طرح های فرهنگی خاصی برای کارمندان و اساتید در نظر گرفته شده است؟ دانشگاه اردوهای دو روزه مخصوص اساتید، کارمندان و خانواده هایشان با مقاصد مذهبی و تفریحی در نظر گرفته است علاوه بر آن دوره های آموزشی در تابستان برای خانواده های کارمندان و اساتید برگزار شد.
از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده ایجاد طرح رابطین است که دو نفر از خانواده اساتید و یک نفر از خانواده کارمندان مسئول برنامه ریزی های فرهنگی می شوند، معاونت فرهنگی مدیریت کلی و پشتیبانی مالی را بر عهده خواهد داشت.
صندوق باران از دیگر طرح های اختصاص یافته برای اساتید است،این طرح خیر خواهانه با هدف کمک اساتید توانمند به دانشجویان مستمند انجام شده است.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان