۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین عسکری می‌رود؛ چرا روحانی با آمدن رئیس دفتر اقتصادی " اعتماد ملی" به سازمان مالیاتی موافق است
کد خبر: ۱۱۵۸۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

چرا تقوی‌نژاد گزینه جانشینی عسکری است؟

عسکری می‌رود؛ چرا روحانی با آمدن رئیس دفتر اقتصادی " اعتماد ملی" به سازمان مالیاتی موافق است

در گزارشی به اتفاقات دو روز اخیر پیرامون سازمان امور مالیاتی پرداخته شد، روحانی هم موافق رفتن عسکری از سازمان مالیاتی است؟ چه کسانی به دنبال برکناری عسکری هستند؟

عسکری می‌رود؛ چرا روحانی با آمدن رئیس دفتر اقتصادی " اعتماد ملی" به سازمان مالیاتی موافق است
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، دوشنبه عصر رسانه ها خبری را منتشر کردند،  که در طول دو سال اخیر چندین بار، شایعه آن را شنیده بودیم. " علی عسکری از سازمان امور مالیاتی رفت ". جزئیات خبر نشان می داد که علی طیب نیا استعفای عسکری از ریاست سازمان امور مالیاتی را پذیرفته و حتی سید کامل تقوی نژاد مدیرعامل بانک سپه مهم ترین گزینه جانشینی وی به شمار می رود.

چند ساعت بعد این خبر روی خروجی اکثر خبرگزاری های معتبر کشور دیده شد و شبکه های اجتماعی هم گمانه زنی های مختلف خود را در خصوص علل این استعفا آغاز کردند. در این میان مسئولان روابط عمومی وزارت اقتصاد سعی کردند که سکوت کنند و واکنشی را در این خصوص نداشته باشند.

ساعت 10 صبح سه شنبه خبرگزاری رسمی دولت در خبری اعلام کرد که استعفای عسکری توسط طیب نیا مورد پذیرش قرار گرفته و هیات دولت در جلسه چهارشنبه خود در خصوص جانشین عسکری در سازمان مالیاتی تصمیم گیری می کند.

در این میان با قوت گرفتن شایعه حضور تقوی نژاد در جمع معاونین طیب نیا در وزارت امور اقتصادی و دارایی، نام جانشینان وی در بانک سپه هم در رسانه ها مطرح شد. سید حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران، حمید تهرانفر معاون نظارتی فعلی بانک مرکزی و کاظم چقازردی قائم مقام تقوی نژاد در بانک سپه مهم ترین گزینه ها برای جانشینی وی مطرح شدند، که در این میان به نظر می رسد، احتمال حضور چقازردی در بانک سپه بیش از سایرین است.

حتی برخی دیگر از رسانه ها اشاره به روز تودیع و معارفه رئیس جدید و قدیم سازمان امور مالیاتی کردند و تاکید کردند که روز یکشنبه 22 آذر تقوی نژاد در محل وزارت اقتصاد و با حضور طیب نیا معارفه خواهد و از زحمات عسکری هم تقدیر به عمل خواهد آمد.

شایعه کنار رفتن عسکری از سازمان مالیاتی چگونه رنگ باخت؟

اما ظهر دیروز ناگهان شایعات مطرح شده رنگ باخت و علی عسکری با حضور در اتاق اصناف برای شرکت در همایش این اتاق تاکید کرد که استعفا نداده و همچنان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور است. البته عسکری در سخنان خود در جمع خبرنگاران جمله دو پهلویی را هم به زبان آورد و گفت که فعلا که اتفاقی رخ نداده و اگر هم بیفتد، استعفا یا برکناری نخواهد بود، بلکه یک تصمیم است!

جمله ای که نشان می دهد احتمالا عسکری جایگاه محکمی در سازمان مالیاتی ندارد و ممکن است این شایعات امروز و فردا و حتی در طی روزهای آینده به واقعیت تبدیل شود.

چند ساعت بعد علی طیب نیا هم پا به میدان اظهار نظر در این زمینه گذاشت و با بیان نظری عجیب در حالی که خبرگزاری رسمی دولت رسما استعفای عسکری را تایید کرده بود، اعلام کرد که استعفایی در این زمینه به دست وی نرسیده و عسکری در جلسه سه شنبه صبح شورای معاونین وزیر اقتصاد، حضور داشته است.

شایعات پیرامون سازمان امور مالیاتی طی یکی دو روز اخیر به قدری سریع در فضای رسانه ای کشور گسترش پیدا کرد که به نظر می رسد با وجود تکذیب های عسکری و طیب نیا تغییرات در راس سازمان امور مالیاتی قطعی است و خروجی جلسه امروز هیات دولت مشخص شدن نام مرد جدید مالیات ایران خواهد بود.

شایعه کنار رفتن عسکری از کجا آب می خورد؟

اما شاید در حال حاضر این سوال مطرح شود که داستان درز کردن این خبر به رسانه ها از کجا آب می خورد؟ بررسی شایعات پیرامون تغییر و تحولات در دولت روحانی نشان می دهد که این چندمین بار است که صبحت از تغییر مرد اول مالیات ایران در میان رسانه ها به خصوص رسانه های نزدیک به دولت مطرح می شود.

به نظر می رسد فشار برای برکناری و یا استعفای عسکری از سازمان مالیاتی دو دلیل عمده دارد. دلیل اول این است که عده ای در دولت به خصوص در نهاد ریاست جمهوری مخالف ماندن عسکری در سازمان امور مالیاتی هستند و قصد دارند تا زمینه برکناری او را فراهم کنند.

دومین دلیل رفتنی شدن رئیس سازمان مالیاتی هم به نوع تعامل وی با اصناف و برخی از اعضای اتاق بازرگانی بر می گردد. به نظر می رسد که با توجه به وضع رکودی اقتصادی کشور اصناف و اعضای اتاق بازرگانی انتظار دارند که عسکری در اخذ مالیات از واحدهای صنفی و فعالان اقتصادی کمی مماشات کند، ولی وی تاکنون زیر بار این فشارها نرفته است. بنابراین اعضای اتاق بازرگانی و اصناف سعی می کنند با استفاده از تلاش برخی از افراد با نفوذ فشارها را بر عسکری افزایش دهند. یکی از این افراد پر نفوذ محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور است که سالها ریاست اتاق بازرگانی را بر عهده داشته و در حال حاضر هم نقش محوری در ترسیم سیاستهای اقتصادی کشور دارد.

در این میان تاکید عسکری به بقا در سازمان مالیاتی و نوع بیان طیب نیا در خصوص ندیدن استعفای رئیس سازمان امور مالیاتی علی رغم تاکید خبرگزاری رسمی دولت به وجود استعفا، نشان می دهد که طیب نیا چندان با رفتن عسکری از سازمان امور مالیاتی موافق نیست و سعی کرده که در برابر این تصمیم مقاومت کند. طیب نیا با بسیاری از مدیران وزارت اقتصاد که از دولت قبل باقی مانده اند به خصوص با علی عسکری دوستی دیرینه ای دارد.

چرا تقوی نژاد گزینه جانشینی عسکری است؟

اما یک طرف دیگر ماجرا هم مطرح شدن نام سید کامل تقوی نژاد برای جانشینی عسکری است. در حال حاضر این سوال در ذهن افکار عمومی و فعالان اقتصادی شکل گرفته که چرا سید کامل تقوی نژاد که سابقه زیادی هم در حوزه مالیات ندارد، قرار است به عنوان جانشین علی عسکری در سازمان امور مالیاتی مشغول به کار شود.

مدیرعامل فعلی بانک سپه یکی از افرادی است که از نظر سیاسی قرابت زیادی با بسیاری از دولتمردان دارد و حتی شنیده می شد که رئیس دفتر اقتصادی سابق حزب اعتماد ملی در روزهای نخست دولت روحانی قرار بود، پستی مهم تر از مدیرعاملی بانک سپه را در دولت تدبیر و امید به خود اختصاص دهد، اما با وجود اینکه هیچ سابقه بانکی در کارنامه وی دیده نمی شد، به حیاط خلوت دولت در نخستین بانک ایرانی رفت، تا روز مبادا به طور جدی تر در تصمیمات اقتصادی دولت حسن روحانی نقش آفرینی کند.

روحانی هم موافق رفتن عسکری از سازمان مالیاتی است؟

در حال حاضر شب گذشته خبرگزاری رسمی دولت اعلام کرد که رئیس جمهور با تغییرات در سازمان مالیاتی موافق است و حتی حکم جانشینی چقازردی برای جانشینی تقوی نژاد در سازمان مالیاتی امضا شده است.

با این وجود به نظر می رسد جلسه امروز هیات دولت از جلسه های دیگر هیات دولت بیش تر در تیررس رسانه ها و فعالان اقتصادی قرار گیرد، زیرا قرار است تکلیف سکاندار سازمان امور مالیاتی در این جلسه روشن شود. باید دید یاران روحانی در این جلسه چه آشی را برای یکی از مهم ترین معاونتهای علی طیب نیا در وزارت امور اقتصادی و دارایی یعنی سازمان امور مالیاتی می پزند؟



انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان