۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مردم از روی ناچاری خودروهای ایرانی می‌خرند/ آینده صنعت در ایران به دلیل حمایتی بودن، به نتیجه نخواهد رسید
کد خبر: ۱۱۵۵۱۵ نویسنده: بیت الله اکبری مقدم تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۹/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در مصاحبه با صبح قزوین:

مردم از روی ناچاری خودروهای ایرانی می‌خرند/ آینده صنعت در ایران به دلیل حمایتی بودن، به نتیجه نخواهد رسید

استاد دانشگاه آزاد قزوین تصریح کرد: آینده صنعت در ایران به دلیل حمایتی بودن، به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه حمایت‌ها برداشته و تکنولوژی و رقابت جای آن را بگیرد.

مردم از روی ناچاری خودروهای ایرانی می‌خرند/ آینده صنعت در ایران به دلیل حمایتی بودن، به نتیجه نخواهد رسید
بیت‌الله اکبری مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین در مصاحبه با خبرنگار اقتصادی  صبح قزوین   اظهار کرد: در حال حاضر بیکاری همراه با تورم در اقتصاد وجود دارد که برای حل این معضل باید از راه ‌حل‌های غیرمتعارف در این زمینه استفاده شود.
وی در خصوص ارائه وام 25 میلیونی خودرو توسط دولت گفت: وام خودرو، شوک عرضه محسوب می‌شود که این اقدام برای وارد کردن شوک به طرف عرضه انجام شد بنابراین طی مدت کمی احساس می‌شود بیکاری کاهش یافته است.

اکبری در خصوص استقبال مردم از این طرح بیان کرد: اگر فرض را بر این بگذاریم که دادن وام خودرو تولید را افزایش دهد، در نتیجه انتظارات به کاهش قیمت خودرو ختم می‌شود و افرادی که خودرو خریداری کردند ممکن است با ارزانتر شدن خودرو مواجه و پشیمان شوند.
وی افزود: اغلب افراد با اجرای طرح‌های اینچنینی، ذوق‌زده شده و فکر می‌کنند که ارزانتر از جاهای دیگر بوده و سریع اقدام می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که این وام ارزان‌تر از مابقی وام‌ها در بانک‌ها است بنابراین فرصت را غنیمت شمرده و وارد عمل می‌شوند.
اکبری ادامه داد: بخشی از این اقدام افراد احساسی و بخش دیگر نوعی فرصت‌طلبی محسوب می‌شود.


وی ابراز کرد: بسیاری از افراد صاحب خودرو هستند اما با اجرای این طرح مجدد برای گرفتن این وام اقدام کرده‌اند. تصور این افراد بر این است که خودرو خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند که این امر خود بازار دلالی را رونق خواهد بخشید.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پیش بینی‌ها بر این اساس است که قیمت خودرو کاهش پیدا کرده و این اختلاف عدالت را برقرار خواهد کرد. این امر باعث می‌شود که دولت به اهداف خود برسد و بتواند در کوتاه‌مدت شوک وارد کرده و تا حدودی از بیکاری جلوگیری کند.
وی به تاثیر این سیاست دولت در بازار اشاره کرد و گفت: این طرح در کوتاه‌ مدت اشتغال را افزایش می‌دهد در نتیجه تحرک در شرکت‌های وابسته به خودروسازی نیز بیشتر خواهد شد که این امر در پیشرفت تکنولوژی کشور و کاهش بیکاری موثر خواهد بود.


اکبری در پاسخ به موفقیت یا شکست این طرح اظهار کرد: نوع دیدن هدف است که شکست یا پیروزی این طرح را مشخص می‌کند. اگر اهداف این طرح به درستی بررسی شود نمی‌توان گفت این طرح با شکست روبرو شده است.
وی افزود: بازار مالی و بانک‌ها به دلیل وارد شدن ضربه مالی به آن‌ها از این موضوع ناراحت هستند بنابراین از این نظر این طرح شکست خورده است اما اگر نظر دولت بر وارد کردن شوک به بازار نیروی کار باشد، این طرح موفق بوده است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: خودرو در ایران تنها وسیله‌ای برای جابجایی به شمار می‌رود. افراد لذت خودرو را از کالاهای ایرانی نمی‎برند، ادامه این امر در صنعت ایران فقط با حمایت‌های دولت امکان پذیر است در غیر اینصورت حیاتی برای آن تصور نمی‌شود.


وی خاطرنشان کرد: در ایران صنعت خودروسازی نداریم چون این صنعت باب میل متقاضی خودرو نمی‌سازد. صنعت باید مشتری‌محور و مشتری‌مرکز باشد یعنی نیازهای مشتری را جذب و درک کند و براساس آن نیازها‌، چرایی خود را تعریف کند.
اکبری مقدم متذکر شد: دلیل وجود صنعت خودروسازی باید جلب رضایت مشتری باشد، نه اینکه تنها از سوی دولت حمایت شود و افراد را مجبور به خریداری خودرو کند.


وی تصریح کرد: دولت از واردات خودروهای خارجی با ممنوع کردن یا بستن تعرفه های سنگین، جلوگیری می‌کند بنابراین مردم از روی ناچاری خودروهای ایرانی را می‌خرند. 
اکبری مقدم در مورد آینده بازار خودرو تصریح کرد: آینده صنعت در ایران به دلیل حمایتی بودن، به نتیجه نخواهد رسید مگر اینکه حمایت‌ها برداشته و تکنولوژی و رقابت جای آن را بگیرد. 

وی در خصوص تاثیر ورود خودروهای ارزان ژاپنی و اروپایی بر روی بازار ایران گفت: هوای بسیاری از شهرهای ایران آلوده است که استفاده از برخی از این خودروها می‌تواند در حفظ محیط زیست مثمرثمر باشد اما برای صنعت خودروسازی ایران دردسر ایجاد می‌کند که ادامه این امر حتما توسط قدرت‌های سیاسی گرفته می‌شود.
اکبری مقدم در پایان یادآور شد: هر چیزی که رقابت ایجاد کند کارایی بیشتری خواهد داشت و وضعیت آینده را بهتر خواهد کرد.

انتهای پیام/7008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان