۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین حمایت از تولیدکنندگان با اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی/ عدم امنیت اقتصادی و روانی مانع تولید می‌شود
کد خبر: ۱۱۵۰۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۰ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارآفرین برتر در عرصه اقتصاد مقاومتی:

حمایت از تولیدکنندگان با اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی/ عدم امنیت اقتصادی و روانی مانع تولید می‌شود

کارآفرین اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکنندگان با اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی امکان پذیر است،گفت: تولیدکننده برای ورود به بازار باید امنیت اقتصادی و روانی داشته باشد.

حمایت از تولیدکنندگان با اجرایی‌شدن اقتصاد مقاومتی/ عدم امنیت اقتصادی و روانی مانع تولید می‌شود
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، اقتصاد مقاومتی زمانی مطرح است که حمایت از دولت نیز مطرح باشد گفت: دولت می‌تواند به حمایت از شرکت‌های مواد اولیه بپردازد تا تولیدکننده‌های دیگر مجبور نشوند برای تامین مواد اولیه به کالاهای خارجی روی آورند.

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، واژه جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است.

مقام معظم رهبری کامل ترین تعریف از اقتصاد مقاومتی را اینگونه بیان نمودند: این اقتصاد در شرایط فشار، تحریم، دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.

در ادامه گفت و گویی خواهیم داشت با یکی از بانوانی که با توجه به شرایط سخت زندگی در عرصه اقتصاد مقاومتی موفق بوده‌اند.

اکرم اسدی حدود ۳ سال است که به طور جدی در کار تولید منسوجات آشپزخانه از قبیل تولید دم‌کنی، دستگیره و … فعالیت می‌کند.


خودتان را معرفی کنید

اکرم اسدی متولد ۱۳۶۲ که حضانت ۲ فرزندم را برعهده دارم و اکنون دانشجوی ارشد رشته مهندسی شهرسازی هستم.


چطور شد وارد این عرصه شدید؟

از آنجا که از قبل پیش زمینه‌ای در هنر خیاطی داشتم تصمیم به دوخت و دوز لباس گرفتم اما با توجه به درآمد کم در تک دوزی، با مشورت یکی از بستگان کار تولید لوازم آشپزخانه را انتخاب کردم.


آیا برای شروع کار پشتوانه مالی نیز داشته‌اید؟

تا به حال هیچ پشتوانه مالی نداشتم فقط در اوایل کار با معرفی بهزیستی به یکی از بانک‌های خصوصی مراجعه و متاسفانه با توجه به شرایط سخت گرفتن تسهیلات موفق به اخذ وام نشدم اما با سعی و تلاش موفق شدم از جای دیگری وام گرفته و ابزار اولیه برای کار را فراهم کنم.

البته تنها امتیازی که از سازمان بهزیستی گرفتم این است که در صورت شرکت بهزیستی در نمایشگاه‌ها، کارگاه ما را نیز در گروه شرکت کنندگان وارد می‌کنند.


وضعیت ملکی کارگاه شما چطور است؟

مکانی که وقف آستان قدس رضوی است را برای کارگاهم اجاره کردم و در حال حاضر چهار نیروی ثابت در کارگاه فالیت می‌کنند و در صورت حجم زیاد کاری پنج نیروی دیگر کار را در منزل انجام می‌دهند.


آیا بعد از اتمام درس در مقطع کارشناسی تصمیم نگرفتید به سراغ شغل مرتبط با رشته تحصیلی تان بروید؟

با توجه به اینکه استان ما ظرفیت لازم برای ایجاد شغل در این رشته تحصیلی را ندارد و شهر ما از نظر ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد تصمیم گرفتم تا در مراتب بالاتر ادامه تحصیل دهم تا شرایط بهتر برای کار فراهم شود.


آیا از شغلتان راضی هستید؟

بله، بنده شغلم را از لحاظ کاری و مکانی دوست دارم شاید تنوع زیادی نداشته و خسته‌کننده باشد اما شغلم را می پسندم.


آیا شغلتان پاسخگوی نیازهای مالی شما است؟

تامین مالی این شغل به طور کلی جوابگوی خرج زندگی‌ام است اما در تامین مواد اولیه مشکل داریم چرا که برای تهیه آنها باید از لحاظ مالی الویت‌بندی کنیم و تامین نیازمندی‌های مشتری در بازار یکی دیگر از مشکلات است.


آیا برای کارکنان حق بیمه پرداخت می‌کنید؟

با توجه به اینکه مقدار بیمه اختیاری برای کارفرما و کارگزار بسیار بالاست و ما تحت حمایت هیچ سازمان خاصی نیستیم همکاران توان پرداخت حق بیمه را ندارند، بنده نیز شخصاً بیمه خود را از طریق اتحادیه فرش بافان پرداخت میکنم چون در کنار کارم به بافت تابلو فرش هم می‌پردازم.


فکر می‌کنید چقدر در کارتان موفق هستید؟

از آنجایی که در بازار رقابت زیاد است و اجناس ارزان تر تقاضای بیشتری دارد و مردم به مرغوبیت و کیفیت کالا توجهی نمی کنند نمی‌توان گفت موفقیت چشمگیری داشته ام.

البته با وجود تورم این طبیعی است که افراد به سمت جنس ارزان بروند و به کیفیت توجهی نکنند.

تولیدکننده ضعیف‌ترین قشر جامعه است و به دنبال افزایش تولید سود بیشتر می‌شود و این سود بالا ضرر بالا نیز خواهد داشت.

افرادی که اجناس ما را به صورت کلی خرید و به صورت تک فروشی در بازار عرضه می‌کنند همواره سود می‌کنند چون علاوه بر اینکه هیچ هزینه ای بابت تولید ندارند بلکه سرمایه‌های آن‌ها دائم در حال گردش است و اجناس را با قیمت بالاتر نیز به فروش می‌رسانند.


نگاه شما به اشتغالزایی در صنعت چیست؟

شخص سرمایه گذار علاوه بر برخورداری از امنیت روانی؛ از لحاظ مالی نیز باید پشتوانه‌ای داشته باشد و در صورت برقراری امنیت اقتصادی تولیدکننده به راحتی وارد بازار کار می شود.

البته نگاه تولیدکننده‌ها به تولید بسیار روشن است، نباید حمایت از تولید کننده در حد بیان باقی بماند و به قشر تولیدکننده توجه بیشتری شود.

شاید بهتر باشد برای تولیدکننده‌ها امتیاز ویژه‌ای قائل شوند؛ چه بسا که شرایط سخت قابل اجرا در بانک‌ها برای تولیدکنندگان آزار دهنده است و بسیاری از تولیدکننده ها را از ادامه کار باز دارد.


نظرتون در مورد اقتصاد مقاومتی چیست؟

اقتصاد مقاومتی زمانی مطرح است که حمایت از دولت نیز مطرح باشد؛ اقتصاد مقاومتی یعنی در کشور صادرات داشته باشیم نه واردات، تولیدکنندگان به صورت زنجیروار اجناس اولیه را از تولید کنندگان داخلی تهیه و با همدیگر همکاری و تعاون داشته باشد تا به نوعی اقتصاد مقاومتی حفظ شود.

دولت نیز در این حرکت زنجیره‌ای بی تاثیر نیست و با حمایت از شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه، حرکت به سمت کالاهای خارجی کم می شود و زمانی با اقتصاد مقاومتی موافقم که از تولیدکنندگان حمایت شود.


آیا برای کارتان تبلیغات دارید؟

در اوایل کار یک بازاریاب برای سفارش کار داشتیم اما اکنون با شرکت در مناقصه‌ شرکت‌ها کار خود را ادامه می‌دهیم، البته حضور در مناقصات هم شرایط خاصی دارد چرا که شرکت‌ها معمولاً در نیازهای ضعیف خود آگهی مناقصه منتشر می‌کنند.


بیشتر در مورد تولیدات خود توضیح دهید؟

کار اصلی بنده تولید منسوجات آشپزخانه است اما به علت تولید زیاد در این زمینه و فراوانی این کالاها در بازار مجبور شدم در کنار شغل اصلی خود در صورت داشتن مشتری کارهای سری دوزی را نیز بپذیرم.

برخی افراد همین تولیدات را با مواد اولیه بی کیفیت به صورت سردوز تولید و با بهاء پایین به بازار عرضه می‌‌کنند در حالی‌که تولیدات کارگاه ما با مواد اولیه با کیفیت تهیه می‌شود اما به دلیل عرضه پایین اجناس تولید شده توسط سایر عرضه‌کنندگان متقاضی کاهش پیدا می‌کند بنابراین ما با رکود تولید روبرو می‌شویم.


آیا توصیه‌ای به افراد تازه‌کار در عرصه تولید دارید؟

این افراد باید علاوه بر تقویت اعتماد به نفس پای سختی کار ایستاده و مقابله کنند و با تفکر مناسب و برنامه‌ریزی دقیق می‌توان موفق بود.


تعریف شما از کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی ایده نو و تقلید نکردن از دیگران در جهت اشتغالزایی است.


آیا در حوزه کاری خود ایده خاصی نیز داشتید؟

بله ایده تولید کاور برای فرش و پشتی ایده جالبی بود که بنده آن را پیشنهاد دادم که خوشبختانه با آن نیز موافقت شد.


انتظار شما به عنوان یک کارآفرین از مسئولین چیست؟

با در نظر گرفتن شرایط متفاوت تولید کننده‌ها به آن‌ها توجه شود، با توجه به اینکه بیشتر تولیدکنندگان از تسهیلات برای ادامه کار استفاده می‌کنند بهتر است درصد سود را کاهش داده تا از فشارهای کاری تولیدکنندگان کاسته شود.

راه اندازی سازمان حمایت از زنان سرپرست خانوار در کشور بسیار موثر است و کارفرماها در قبال سلامتی کارگزاران مسئول بوده و دولت برای آنان سوبسید قائل شود تا خطرات ناشی از کار جبران شود.


و حرف پایانی؟

به افراد جویای کار پیشنهاد می‌کنم کار را عیب ندانند و به کار عادت و خود به دنبال کار باشند.

انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان