۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین دولت بزرگترین بدهکار تولیدکنندگان داخلی/ زنگ خطر پساتحریم، بی‌برنامگی در خرید محصولات خارجی است
کد خبر: ۱۱۴۹۰۶ نویسنده: مهدی رعنایی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد

دولت بزرگترین بدهکار تولیدکنندگان داخلی/ زنگ خطر پساتحریم، بی‌برنامگی در خرید محصولات خارجی است

کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت باید بدهی خود را به تولیدکنندگان بپردازد، گفت: در واقع نگرانی امروز فضای اقتصاد در پساتحریم بی‌برنامگی دولت در خرید محصولات خارجی است.

 دولت بزرگترین بدهکار تولیدکنندگان داخلی/ زنگ خطر پساتحریم، بی‌برنامگی در خرید محصولات خارجی است
مهدی رعنایی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی   صبح قزوین ، در خصوص راهکارهای حمایت از تولید ملی اظهار کرد: بخشی از حمایت‌های تولید ملی بهبود فضای کسب و کار و کاهش ریسک‌های اقتصادی است که یکی از آفات بازار تولید در کشور به حساب می‌آید.
وی در ادامه افزود: بهترین حمایت دولت از تولید ملی ایجاد فضای ثبات و آرامش برای تولیدکننده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد پیش بینی پذیر نیست، اذعان کرد: امروز فضای اقتصادی برای تولیدکننده آماده نیست و ما به جای آماده کردن این فضا به دنبال راهکار برای پویاکردن فضای کسب و کار هستیم که این عملکرد کمک مستقیمی به فضای تولید نمی‌کند.
وی عنوان کرد: دولت برای پویا کردن اقتصاد باید زمینه‌ای ایجاد کند تا با بهبود شرایط، تولیدکننده درگیر حواشی گمرک و طولانی شدن زمان دریافت مجوز نشود زیرا در این صورت زمینه رکود سرمایه تولیدکننده به مدت طولانی فراهم می‌شود.

وظیفه دولت کاهش ریسک‌های فضای اقتصادی است

رعنایی با تاکید بر اینکه وظیفه دولت کاهش ریسک‌های فضای اقتصادی است، ابراز کرد: برای نمونه بالا و پایین شدن نرخ ارز که ثبات ندارد فضای نامناسبی در بازار ایجاد کرده و دولت تهمیدات لازم برای رفع این معضل را فراهم نکرده است.
وی بیان کرد: امروز فضایی در بازار حاکم شده که در حوزه‌هایی به تولیدکننده اجحاف شده و در فضای دیگر از سوی تولیدملی به مردم ظلم می‌شود.
این کارشناس اقتصادی گفت: در حوزه حمایت از تولید ملی مردم بیشتر از اینکه نقش فعالی داشته باشند نقش پذیرنده دارند، دولت با ایجاد قواعدی زمینه‌ای ایجاد کرده تا مردم برخی اجناس داخلی را خریداری نکنند یعنی در برخی از فضاها شرایط انحصارگونه برای تولیدکننده ایجاد شده که آنها به مردم جوابگو نیستند.
وی ایجاد فضای باز برای تولید را یکی از حمایت‌های دولت از حوزه تولیدات داخلی دانست و افزود: ما باید مفاهیم استاندارد و حقوق مصرف کننده را بیشتر جدی گرفته و با تصویب قوانینی زمینه منتفع شدن مردم را فراهم کنیم.
رعنایی ادامه داد: امروز در بازار تولید برای مردم نقش فعالی قائل نیستیم زیرا دایره انتخاب مصرف کننده گسترده نیست، مردم را می‌توان تشویق به خرید تولید ملی کرد اما برخی محصولات ما کیفیت بالایی ندارد.
وی بیان کرد: در یک اقتصاد صحیح تولیدکننده ای که حقوق مصرف کننده را رعایت می‌کند باید رشد پیدا کرده و تولیدکننده ای که حق مردم را ضایع می‌کند باید کنار گذاشته شود.
این فعال اقتصادی عنوان کرد: ما در یک اقتصاد مطلوب موظف به حفظ فعالان اقتصادی با هر عملکردی نیستیم بلکه اولویت حفظ با فعالین اقتصادی است که منفعت جامعه و مردم را در نظر می‌گیرند.
وی حمایت از تولید ملی را ملازم با اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: حمایت از تولید ملی دارای چند پارامتر است، ابتدا اینکه در این حمایت به چه میزان حقوق مردم و جامعه لحاظ می‌شود؟ همچنین چقدر در حمایت صورت گرفته دولت مداخله مستقیم یا غیرمستقیم دارد؟
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: پارامتر دیگر اینکه امروز فضای تولید چقدر برای پویا شدن مناسب است؟ همچنین نحوه تعامل تولیدکننده‌ها با یکدیگر و حضور ریسک‌های فضای بازار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر دولت تمایل به حمایت از تولید ملی دارد در صورتی که خودش از بزرگترین بدهکاران به تولیدکنندگان کشور است.

افزایش واردات در پساتحریم یک احساس خطر بزرگ برای کشور است

رعنایی تاکید کرد: بحث حمایت از تولیدملی فقط به تشویق جامعه برای خرید تولیدات داخلی خلاصه نمی‌شود، بلکه دولت در فضایی به عنوان سیاستگذار و در فضایی دیگر در جایگاه مصرف کننده حضور دارد معتقدم باید این دو فضا را به خوبی سروسامان دهد.
وی با بیان اینکه دولت برای رونق فضای تولید باید بدهی خود را به شرکت‌های تولیدی بپردازد، بیان کرد: نکته دیگر اینکه وقتی شرکت‌های داخلی در حال تولید محصولی هستند چرا شرکت‌های وابسته به دولت اقدام به واردات همان کالا از کشورهای خارجی می‌کنند؟
این فعال اقتصادی تصریح کرد: دولت به عنوان مصرف کننده هنوز نتوانسته سیاست‌هایی تعیین کند تا شرکت‌های دولتی به خرید محصولات باکیفیت داخلی اقدام کنند.
وی ابراز کرد: دولت مردم را تشویق به خرید تولیدات داخلی می‌کند اما نیروهای وابسته به خودش به خصوص در حوزه فناوری به این موضوع پایبند نیستند، امروز که حرف از برداشته شدن تحریم‌هاست افزایش واردات یک احساس خطر بزرگ برای کشور است.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در فضای پساتحریم استقبال شرکت‌های خارجی از بازار ایران افزایش می‌یابد و متاسفانه خریدهای دولتی به جای داخل کشور به سمت خرید محصولات خارجی سوق پیدا می‌کند.
وی در پایان اذعان کرد: در واردات نباید محدودیت ایجاد کرد تا تولیدکنندگان با تشکیل بازار انحصاری به مردم اجحاف کنند اما باید این فضا مدیریت شود، در واقع نگرانی امروز فضای اقتصاد در پساتحریم بی‌برنامگی دولت در خرید محصولات خارجی است.
انتهای پیام/2002
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان