۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین سازمان مدیریت به عنوان یک مشاور امین برای استاندار است/ ۶ ماه اتاق کار و میز و صندلی نداشتم
کد خبر: ۱۱۴۷۱۴ نویسنده: ابوالفضل یاری تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در مصاحبه با صبح قزوین:

سازمان مدیریت به عنوان یک مشاور امین برای استاندار است/ ۶ ماه اتاق کار و میز و صندلی نداشتم

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گفت: استاندار قزوین در جایگاه مقام عالی دولت در استان ناظر بر عملکرد همه برنامه‌های ماست و سازمان مدیریت به عنوان یک مشاور امین برای استاندار است.

سازمان مدیریت به عنوان یک مشاور امین برای استاندار است/ ۶ ماه اتاق کار و میز و صندلی نداشتم
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، وظیفه عمده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی در همه حوزه‌هاست و به صورت کلی این سازمان متولی توسعه استان به حساب می‌آید.
این سازمان از سال 85 در دولت نهم منحل و با استانداری‌ها ادغام شد و از سال 94 در دولت یازدهم دوباره احیا شد.
ابوالفضل یاری، متولد 1354 بوده و از سال 1379 کار دولتی خود را شروع کرد و در حال حاضر ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی قزوین را برعهده دارد.
وی فعالیت خود را از رده کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در استان آذربایجان آغاز کرد و در ادامه در سِمت‌هایی چون رئیس بودجه، معاون برنامه‌ریزی و بعد از ادغام سازمان با استانداری به عنوان معاون برنامه و بودجه استانداری و مدیرکل این قسمت منصوب شد همچنین وی در مقام معاونت برنامه‌ریزی استان و پس از جداشدن این معاونت از استانداری و اِحیای دوباره آن به سِمت مدیرکلی در استان قزوین انتخاب شد.
در حال حاضر این سازمان مستقل از استانداری‌ها و زیر نظر معاونت رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فعالیت می‌کند.

گفت‌وگوی صبح قزوین با مدیرکل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قزوین:

صبح قزوین :  وظایف سازمان مدیریت و برنامه ریزی چیست؟

یاری: سازمان با داشتن چند معاونت وظایف مختلفی را برعهده دارد، یکی از معاونت‌ها آمار است و مسائل مربوط به سرشماری‌ها و طرح‌های مختلف آماری را انجام می‌دهد.
معاونت دیگر برنامه‌ریزی و بودجه است که برنامه‌ریزی برنامه ششم و طرح آمایش استان و اختصاص اعتبارات به پروژه‌های مختلف و تامین حقوق کارمندان دولت در این حوزه انجام می‌گیرد.
بخش بعدی نظام فنی و اجرایی است که نظارت بر کار مشاوران و پیمانکاران، نظارت بر فعالیت‌های عمرانی استان و ارزیابی صلاحیت پیمانکاران در این حوزه صورت می‌گیرد.
حوزه بعدی توسعه منابع انسانی است که رصد برنامه‌های توسعه، استخدام نیروهای اجرایی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان را عهده‌دار می‌باشد.
بخش دیگر معاونت آینده پژوهی و مطالعات است که در دفتری به همین نام آموزش کارکنان دولت، ارتقای کارکنان و طرح‌های پژوهشی در آن مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

صبح قزوین :  آیا فعالیت‌های سازمان با استانداری تداخل کاری ندارد؟

یاری: جنس کار استانداری بیشتر از نوع هماهنگی است یعنی دولت کوچک در استان، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در استان، تقویت بُعد سیاسی و امنیتی.
امروز با اِحیاشدن سازمان مدیریت وظایفی را که در گذشته در قالب معاونت انجام می‌شد به صورت یک سازمان مستقل در حال پیگیری است البته استاندار قزوین در جایگاه مقام عالی دولت در استان ناظر بر عملکرد همه برنامه‌ها می‌باشد.

صبح قزوین : نظارتی روی پروژه‌های خصوصی در استان دارید؟

یاری: ما بر اجرای پروژه‌های دولتی و مشارکتی نظارت داریم اما از لحاظ سازمانی وظیفه‌ای در نظارت بر پروژه‌های خصوصی نداریم مگر اینکه گزارشی به شورای فنی در خصوص ضعف در عملکرد پیمانکار ارجاع داده شده باشد.

صبح قزوین : به عنوان یک کارشناس به نظر شما مستقل بودن سازمان ارجحیت دارد یا ادغام بودن در استانداری؟

یاری: به لحاظ نقشی که این سازمان خارج از فعالیت‌های سیاسی دارد و رسالت اصلی آن یعنی برنامه ریزی و نظارت، نظر اکثر کارشناسان بر اِحیای سازمان مدیریت بود.
ادغام بودن با استانداری علی‌رغم وجود برخی حُسن‌ها اما به واسطه نبود وحدت رویه در معاونت‌ها مشکلاتی به وجود می‌آورد؛ البته این سازمان به عنوان یک مشاور امین برای استاندار است.

صبح قزوین : از کار خود راضی هستید؟

یاری: با توجه به اینکه دوران کارآموزی خود را از سازمان مدیریت شروع کردم همیشه به واسطه علاقه به این محیط کاری، یکی از آرزوهایم این بود که کارمند رسمی سازمان شوم.

صبح قزوین : یک روز کاری در حوزه آمار را برایمان توصیف کنید؟

یاری: در این حوزه نظام آمارهای ثبتی شبیه ثبت احوال و ثبت اسناد، یک سری از دوستان مسئول رصد و پیگیری این موارد در قالب نمایه‌ها، آثار مکتوب و نرم افزارهای مربوطه هستند مثل آمار زاد و ولد، آمار اشتغال و بیکاری و مسکن.
اجرای طرح‌های آماری بخش دیگر از فعالیت‌های سازمان می‌باشد که متناسب با اتفاقاتی که در دولت رخ می‌دهد دوستان در طرح‌های شش ماهه و سه ماهه و یک ساله برخی موارد مثل آمار اشتغال و بیکاری را رصد می‌کنند.
سرشماری بُعد دیگری است که هر 5 سال یکبار انجام می‌شود و در حال حاضر آزمایش الکترونیکی آن در شهرستان آبیک در حال اجراست.
در این طرح آمارگیر به درب منازل و واحدهای صنعتی مراجعه کرده و اطلاعات جمع آوری می‌کند.
بخش دیگری هم در دفتر آمار و اطلاعات وجود دارد که وظیفه به روزرسانی نقشه‌های آماری و تغییر و تحولات خیابان‌ها و مناطق شهری را برعهده دارد تا آمارگیرها هنگام مراجعه برای آمارگیری دچار مشکل نشوند.
در کل یکی از واحدهای متنوع و جذاب کاری سازمان است و دوستانی که در این حوزه به فعالیت مشغول هستنداز جنس تعامل با مردمند و یکی از واحدهای سرزنده سازمان است.

صبح قزوین : مشکلات کار در حوزه آمار و سرشماری چیست؟

یاری: عمده مشکل ما در این حوزه مربوط به فرهنگ آمار است، یعنی مردم با اعتماد به سازمان آمار اطلاعات صحیحی را در اختیار ما قرار دهند این مهمترین دغدغه سازمان در بحث آمارگیری است.
مشکل بعدی جانیفتادن اهمیت آمارهای ثبتی است یعنی به لحاظ صرفه جویی در هزینه‌های آمارگیری و مراجعه نکردن به سرشماری گسترده، هر دستگاه و هر فردی موظف باشد اطلاعات و آمار خود را به روز در یکی از سامانه‌های موجود ثبت کند. شبیه اتفاقاتی که در برنامه هدفمندی پیش آمد و عده‌ای آمار و اطلاعات درستی ثبت نکرد و ما نتوانستیم تصمیم سازی درستی انجام دهیم.

صبح قزوین : آخرین بررسی آماری؟

یاری: آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 90 انجام شده و آمارگیری بعدی در سال 95 اجرایی می‌شود در حال حاضر نیز طرح آزمایشی این سرشماری در شهرستان آبیک انجام می‌شود.
زمانیکه سرشماری‌ها به سازمان آمار کل کشور می‌رود با راستی آزمایی انحرافات آن رفع شده و به صورت بهینه در اختیار مخاطبان و تصمیم سازان قرار می‌گیرد.
در کل به واسطه وجود یک نظام آماری یکسان در کل کشور نتایج این سرشماری‌ها قابل قبول است.

صبح قزوین : پیشنهاد شما برای افزایش بهره‌وری در حوزه آمار؟

یاری: فرهنگ سازی در این حوزه باید جدی گرفته شود، ما باید به نقطه‌ای دست پیدا کنیم که مردم آمار صحیح به ما ارائه داده و مطمئن باشند نتیجه این عملکرد را در زندگی و در توسعه شهر و روستای خود خواهند دید؛ زیرا پایه همه تصمیم‌گیری‌ها دریافت اطلاعات درست است.

صبح قزوین : در زندگی شخصی خودتان هم از آمار و برنامه‌ریزی استفاده می‌کنید؟

یاری: زندگی ما عجین شده با بحث‌های آماری و برنامه‌ریزی، داشتن آمار و اطلاعات صحیح از هزینه‌ها ما را در مدیریت صحیح زندگی کمک می‌کند.
بدون داشتن یک آمار و اطلاعات صحیح از وضعیت خودمان نمی‌توانیم مدیری خوبی در زندگی شخصی و سطوح مدیریتی باشیم.

صبح قزوین : چرا در استان یک مرکز مجزا برای آمار نداریم؟

یاری: مرکز آمار کشور به عنوان نهاد آمار و برنامه‌ریزی یکی از اجزای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور است که این مرکز به عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان مدیریت در تهران فعالیت دارد و شاخه‌های این نظام دفاتر آمار و اطلاعات برنامه‌ریزی در استانهاست؛ پس هیچ نهاد مشخصی به عنوان یک نهاد مستقل در استان‌ها وجود ندارد.

صبح قزوین : خودتون را فردی موفق می‌دانید؟ رمز موفقیت شما؟

یاری: در حوزه کاری خودم را فردی موفق می‌دانم و دلیل آن هم لطف خدا، پشتکار و مطالعه و علاقه به کار است.

صبح قزوین : خاطره‌ای از فضای کاری؟

یاری: پس از استخدام در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مدیری داشتم که موفقیت امروز خودم را مدیونش هستم.
وی حدود 6 ماه ما را در اتاق کار راه نداد و می‌گفت باید در این مدت در کتابخانه حضور داشته باشید.
زمانی که علت را جویا شدیم گفت شما به عنوان کارشناسان برنامه‌ریزی حتما باید از قوانین و مقررات این حوزه اطلاع داشته باشید و ما را مجبور کرد قوانین و بخشنامه‌های این حوزه را از سال 1330 تا آن موقع مطالعه کرده و امتحان دهیم.
ما 6 ماه اتاق کار و میز و صندلی نداشتیم و هر روز از اول صبح به کتابخانه می‌رفتیم و ظهر همان روز از امتحان می‌دادیم.
موفقیت‌های امروز خودم را مدیون وی هستم زیرا اطلاع از این قوانین و دستورالعمل‌ها پایه‌ای برای تسلط خوبی روی مباحث کاری‌ام شد.

صبح قزوین : زندگی را از نگاه یک کارشناس آماری و برنامه‌ریزی چطور توصیف می‌کنید؟

یاری: فرصت‌ها مثل ابر درگذرند، با از دست دادن این فرصت‌ها زمانی برای جبران آنها نداریم.
از نگاه آماری باید بتوانیم در مشکلات و بحران‌های زندگی با تسلط از فرصت‌های اطراف خودمان استفاده کرده و تصمیمات صحیح بگیریم.

صبح قزوین : هماهنگی سازمان مدیریت با دیگر سازمان‌ها چگونه است؟

یاری: همه دستگاه‌های اجرایی موظف به همکاری با ما هستند زیرا سازمان مدیریت به عنوان متولی توسعه استان است و ما هم از بُعد برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبارات و نظارتی به عنوان یک بازوی فکری و نظارتی برای کلیه دستگاه‌های اجرایی استان هستیم.

صبح قزوین : فواید سرشماری و آمارگیری برای استان؟

یاری: با یک نظام آماری مناسب می‌توان وضع جامعه را به خوبی ترسیم کرد و برای آن برنامه‌ریزی داشت.
با در دست داشتن نظام آماری صحیح می‌توان برای چند سال بعدی تصمیم سازی کرد و مسئولان با داشتن آمارهای دقیق پاسخگویی مناسبی به مردم خواهند داشت.
در برخی اوقات اختلاف نظر بین مدیران در ارائه گزارش عملکردی آنها به وجود می‌آید اگر نظام آماری ثبتی خوبی داشته باشیم این اختلاف نظرها در سطح گروه‌های سیاسی تنزل پیدا می‌کند.
همچنین توسل به شانس و آمار و پیشامد کاهش می‌یابد یعنی با سند و مدرک نظرات مطرح و به مدیریت بحران کمک می‌کند.
متولی عمده آمارهای منتشر شده در جامعه برعهده ماست و سندیت آمارهای منتشر شده از سوی سازمان مدیریت بیشتر و قابل استناد برای همه دستگاه‌های اجرایی است؛ اما برخی اختلافات براساس نوع نگاهی است که سازمان‌ها دارد.

صبح قزوین : یک ضرب المثل در حوزه آمار؟

یاری
: ضرب المثلی می‌گوید مشت نمونه خروار است که معادل یک نمونه آماری است.
اگر بخواهیم آمارگیری در سطح کلان نداشته باشیم به جای انتخاب کل جامعه که سرشماری نامیده می‌شود نمونه‌هایی از یک جامعه را در نظر گرفته و در یک نمونه آماری آن را به کل جامعه تعمیم می‌دهیم.
انتهای پیام/2002  


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان