۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین چه خانه ای با وام ۶۰ میلیونی می توان خرید؟/ وامی که هیچکس را خانه دار نمی کند
کد خبر: ۱۱۴۶۰۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

تسهیلات وام مسکن

چه خانه ای با وام ۶۰ میلیونی می توان خرید؟/ وامی که هیچکس را خانه دار نمی کند

افزایش وام مسکن در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار بارقه هایی از امید را در دل برخی افراد روشن کرد، اما این وام چقدر می تواند در افزایش قدرت خرید و رونق بازار موثر باشد.

چه خانه ای با وام ۶۰ میلیونی می توان خرید؟/ وامی که هیچکس را خانه دار نمی کند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، کارشناسان اقتصادی و مسکن بر این باورند که مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار در قالب تسهیلات وام مسکن باتوجه به قیمت های نجومی خانه در کلان شهر ها آن چنان نمیتواند نقش بسزایی در صاحب خانه شدن مردم ایفا کند.

شرایط موجود را شاید بتوان مرتبط با تصمیمات نه چندان نادرست برخی متولیان ومسئولان امر دانست موضوعی که دست و پا زدن بازار مسکن را طی ماههای نه چندان کوتاه به همراه داشته و گویا هیچ کلیدی تاکنون نتوانسته قفل این رکود را باز کند.

در این بین نباید فراموش کنیم که صنعت ساختمان بعد از نفت بخاطر ارتباط اش با بیش از 300 حوزه نقش بسزایی در ارتقای فعالیت های اقتصادی کشور دارد، پس بازگردان رونق به این بازار نه تنها درخروج این صنعت از رکود موثر است بلکه بخش های دیگر صنعت را نیز میتواند با خود به چرخش در بیاورد.

اتفاقاتی که بر سر مسکن آمد نهایتا موجب شد مسولان امر به فکر مسکنی برای بازار عرضه و تقاضا بیفتند تا رونق تولید در بخش مسکن و ارتقای قدرت خرید خانوارها بار دیگر مسکن را سرپا کند در همین راستا شورای پول و اعتبار مصوبه افزایش وام مسکن به 50،60، 40 میلیون تومانی به ترتیب در تهران مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار خانوار جمعیت را سمیت داد تا با این تزریق مالی بتواند هم به قدرت پولی مردن برای خرید مسکن کمک کند و هم امید دارد تا قفل رکود حاکم در بازار مسکن را بشکند.

در این بین برخی ناظران اقتصادی و کارشناسان مسکن معتقدند این اقدام دولت اثر مثبتی بر بازار رکود رفته مسکن خواهد داشت نگاه مثبت این کارشناسان اقتصادی درحالی است که درطی سال های گذشته به دلیل افزایش قیمت بی رویه مسکن نه تنها تقاضا برای خرید مسکن کاهش یافته بلکه میزان ساخت و ساز ها نیز با افتی غیر قابل باور رو به رو بوده است به طوری که براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران تعداد پروانه های ساختمانی در بهار سال گذشته حدود 50 درصد نسبت به سال جاری کاهش یافته است.

از سویی دیگر با توجه به افزایش بی رویه و بدون مدیریت و نظارت قیمت مسکن در سال های گذشته برخی کارشناسان اقتصادی تردید دارند که این وام بتواند در افزایش توان خرید مردم برای خانه دار شدن اثر مثبتی بگذارند.

انتهای پیام/7008

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان