۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین
کد خبر: ۱۱۴۵۹۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین خبر داد

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین خبر داد.

 اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قزوین
فریده یوسفی پور، معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول آبان تا پایان آذر ماه در استان قزوین اجرا می‌شود.
وی در ادامه افزود: جمعیت هدف این طرح در سال گذشته، 60 هزار کودک بود که از این تعداد، 50 هزار کودک مورد معاینه با روش‌های e چارت و دستگاه‌های غربالگری برای کودکان 3 سال قرار گرفتند.
یوسفی پور با اشاره به اهداف اجرای این طرح عنوان کرد: شناسایی کودکان آمبلوپی و مداخله به هنگام جهت درمان آنها در سنین طلایی از جمله اهداف اجرای این طرح است.
وی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح از ابتلای کودکان به نابینایی و کم‌بینایی در سال‌های آتی پیشگیری می‌کند.
معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین بهترین سن جهت درمان این مشکل در کودکان را زیر 5 سال عنوان کرد و گفت: تشخیص تنبلی چشم در کودکان از 2 سالگی به بعد امکان پذیر است و امکان درمان قطعی این بیماری بعد از 5 سالگی کاهش می‌یابد و بعد از 10سالگی درمان کامل امکان پذیر نمی‌باشد.
این مسئول با اشاره به روند اجرای این طرح خاطرنشان کرد: این طرح از اول آبان تا پایان آذر ماه اجرا می‌شود که طی اجرای این طرح، کودکان 3 تا 6 سال ابتدا در پایگاه‌های سنجش بینایی که اغلب در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها می‌باشد توسط مربیان آموزش دیده معاینه می‌شوند.
وی افزود: پس از انجام معاینات اولیه در صورت‌ عدم اطمینان از سلامت چشم کودک، افراد شناسایی شده به مراکز بینایی سنجی معرفی می‌شوند و کودکان بیماری که نیاز به درمان تخصصی‌تر داشته باشند به چشم پزشک ارجاع داده خواهند شد.
معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: در طی این دوره به کودکان بیمار تشخیص داده شده که نیازمند هستند، کمک هزینه خرید عینک و جراحی پرداخت می‌شود.
گفتنی است، تنبلی چشم یکی از انواع اختلالات بینایی است که بر اثر آن در یک چشم به ظاهر سالم، کاهش دید مرکزی به وجود می‌آید.
در این حالت، گرچه ساختمان ظاهری چشم سالم است، اما دید چشم حتی با استفاده از عینک هم کامل نمی‌شود.
وقتی تکامل بینایی در یکی از چشم‌ها طبیعی و در چشم دیگر غیرطبیعی باشد، چشمی که بیناییش تکامل پیدا نکرده، مبتلا به ضعف بینایی شده و به تدریج تنبل می‌شود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان