۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین عدم توزیع شیر رایگان در بین دانش آموزان قزوینی
کد خبر: ۱۱۴۵۹۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۵ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

با گذشت یک ماه از سال تحصیلی

عدم توزیع شیر رایگان در بین دانش آموزان قزوینی

پس از گذشت یک ماه از بازگشایی مدارس متاسفانه هیچ یک از مدارس ابتدایی استان قزوين شیر سهمیه‌ای خود را دریافت نکرده‌اند.

عدم توزیع شیر رایگان در بین دانش آموزان قزوینی
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، با توجه به این که امروزه الگوی تغذیه کودکان و نوجوانان به سمت مصرف مواد غذایی سرد و فست فودها سوق پیدا می‌کند، مصرف شیر در سنین رشد خصوصاً زمانی که کودکان وارد مدرسه می‌شوند به علت تاثیر آن در رشد ذهنی و تامین کلسیم مورد نیاز بدن بسیار ضروری است.

از آنجا که استان قزوین هم از این مسئله مستثنی نیست خانواده‌ها و مسئولین نباید از نحوه تغذیه و سلامت جسمانی دانش‌آموزان غافل شوند چرا که پیشرفت تحصیلی و ارتقاء میزان یادگیری آنها در گرو مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم و پروتئین است.

طرح توزیع شیر رایگان در مدارس، با هدف بهبود وضع تغذیه و سلامت دانش‌آموزان و افزایش سرانه ناچیز مصرف شیر و لبنیات در کشور آغاز و قرار شد در طول یک سال تحصیلی دانش آموزان۷۰ نوبت شیر ۲۰۰ سی سی دریافت کنند.

سال‌هاست که برنامه‌ریزی‌هایی برای توزیع شیر رایگان در مدارس انجام می‌شود. اما در سال‌های مختلف این طرح با مشکلاتی همراه است و حتی گاهی توزیع شیر در مدارس متوقف می‌شود.

با آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۴ حدود ۹۶ هزار دانش آموز دوره ابتدایی در مدارس استان مشغول هستند اما پس از گذشت یک ماه از بازگشایی مدارس متاسفانه هیچ یک از مدارس ابتدایی استان شیر سهمیه‌ای خود را دریافت نکرده‌اند.

برای بررسی مسئله و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد توزیع شیر مدارس استان قزوین به چند مدرسه ابتدایی در سطح شهر سر میزنیم.

مدیر یکی از مدارس ابتدایی شهرک مینودر اظهار کرد: با این‌که نامه ارائه آمار برای توزیع شیر به مرکز ارسال شده است ولی تا کنون هیچ جواب قانع کننده و علت دیرکردی بیان نشده است.

در ادامه مشکلات توزیع شیر را از مدرسه‌ای در خیابان رسالت قزوین جویا شدیم که با اعلام بی‌اطلاعی از علت تاخیر، ابراز کرد: شیر توزیعی در پایان آبان ماه به دستشان خواهد رسید و تا کنون اقدامی برای روشن شدن موضوع انجام نداده‌اند.

مدیر یکی از مدارس واقع در بوعلی غربی هم عنوان کرد: تا کنون هیچ بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده است.

مدیر مدرسه‌ای واقع در خیابان فردوسی با بیان این‌که توزیع شیر هر ساله با تاخیر روبه رو است، اظهار کرد: نامه نگاری‌های لازم از ابتدای مهر ماه انجام شده ولی هیچ‌کدام از مدارس استان شیر سهمیه‌ای خود را دریافت نکرده‌اند.

این مشکلات در حالی است که به منظور تهیه و توزیع شیر رایگان در مدارس، مبلغ ۶ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این امر پیش‌بینی شده و از این مبلغ نهایی، حدود ۲ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت و چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان نیز از محل هدفمندی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.

از آنجا که تهیه و توزیع شیر رایگان مدارس، از طریق مناقصه عمومی بین شرکت‌های تولید لبنیات اقدام خواهد شد، برای پی‌گیری موضوع به مسئول تغذیه دانش آموزان اداره کل آموزش وپرورش قزوین مراجعه کردیم.

ناصر معین‌الدین با بیان‌ این‌که در خصوص این موضوع به صورت شفاف نمی‌ توان صحبت کرد، گفت: تا کنون هیچ‌گونه اعتبار و دستورالعملی دریافت نشده است.

وی در ادامه افزود: طبق نامه‌ی ابلاغ شده از سوی وزارت‌ آموزش و پرورش هفته‌ای سه نوبت در ۴۵ وعده تا پایان اسفند ماه بین دانش‌آموزان شیر توزیع خواهد شد.

این مسئول تصریح کرد: جامعه هدف توزیع شیر کلیه مقاطع تحصیلی دولتی و غیر دولتی، پیش‌دبستانی‌های ضمیمه دبستان‌های دولتی و کودکان بی‌سرپرست مراکز شبانه روزی بهزیستی می‌باشد.

معین‌الدین با اعلام اینکه توزیع شیر مدارس از نیمه اول آبان ماه آغاز خواهد شد در خصوص دیر کرد پخش شیر سهمیه‌ای توضیح داد: شرکت‌های طرف قرداد برای تهیه شیر هنوز لیوان و پاکت مخصوص خود را دریافت نکرده‌اند.

این مسئول با ابراز اینکه به جز استان قزوین تعدادی از استان‌های دیگر هم دچار این مشکل هستند، بیان کرد: از نهم آبان اقدامات لازم جهت پی‌گیری جدی این امر انجام و آمار دریافتی از مدارس به شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد تا تعداد شیر مورد نظر در دسترس آن‌ها قرار گیرد.

معین‌الدین در پایان عنوان کرد: تا نیمه اول آبان، به طور قطع استان قزوین و همه استان‌های کشور سهمیه خود را دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر کیفیت شیر مسئله دیگری است که باید مورد توجه مسئولین قرار بگیرد چرا که برخی از دانش‌آموزان از طعم و کیفیت آن ابراز نارضایتی می‌کنند تا جایی که عده‌ای تمایل به مصرف شیر‌های توزیعی ندارند.

طرح تهیه و توزیع شیر در مدارس با هدف گنجاندن لبنیات در تغذیه کودکان و نوجوانان برای بهبود سوء تغذیه و ارتقاء سلامت نسل آینده جامعه انجام می‌گیرد اما اگر از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد نه تنها به تحقق این امر کمک نخواهد کرد بلکه کودکان را از مصرف لبنیات منصرف می‌کند.

در یک نگاه کلی با توجه به این‌که رشد و سلامت دانش‌آموزان به عنوان سرمایه‌های انسانی کشور و استان محسوب می‌شوند از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نظارت و توجه مسئولان مربوطه را می‌طلبد و باید علاوه بر رسیدگی به نحوه توزیع شیر در مدارس سلامت و کیفیت آن هم تأمین شود.

انتهای پیام/

منبع: شاخص نیوز

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان