۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران طی چند ماه آینده
کد خبر: ۱۱۴۴۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بانک جهانی پیش بینی کرد

افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران طی چند ماه آینده

بانک جهانی اعلام کرد در طی چند ماه آینده، ایران ممکن است تولید نفت خود را به میزان ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و احتمالا به سطح تولید قبل از تحریم های سال ۲۰۱۱ یعنی ۳.۶ میلیون بشکه در روز برسد.

افزایش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران طی چند ماه آینده
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، بانک جهانی روز سه شنبه پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2015 را نسبت به گزارش ماه جولای خود پایین آورد و از 57 دلار به 52 دلار رساند.
بانک جهانی در گزارش چشم انداز بازارهای کالا که هر سه ماه یکبار منتشر می کند گفته که این بازنگری در پیش بینی قیمت نفت واکنشی به کند شدن بیشتر عملکرد اقتصاد جهانی، حجم بالای ذخایر نفت و انتظارات در مورد افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم هاست.
بر اساس این گزارش، شاخص قیمت انرژی بانک جهانی در سه ماهه سوم امسال 17 درصد نسبت به گزارش سه ماهه قبلی کاهش داشته که ناشی از افت قیمت نفت بوده است. کاهش قیمت نفت در ماه های اخیر به دلیل پیش بینی کند شدن رشد اقتصاد جهانی به خصوص در چین و دیگر بازارهای نوظهور، فزونی عرضه و احتمال افزایش صادرات نفت ایران در سال آینده میلادی رخ داده است.
انتظار می رود متوسط قیمت انرژی در سال 2015، 43 درصد کمتر از سال 2014 باشد.
در گزارش بانک جهانی آمده که قیمت کالاها به استثنای انرژی، در سه ماهه سوم سال 5 درصد کاهش داشته و پیش بینی می شود که قیمت کالاها به استثنای انرژی در مجموع سال 2015، نسبت به سال گذشته، افت 14 درصدی را به ثبت برساند.
جان بافس، اقتصاددان ارشد و نویسنده ارشد گزارش چشم انداز بازارهای کالا گفت: «ما شاهد هستیم که روند کاهش 5 ساله قیمت در بیشتر کالاها در سه ماهه سوم سال 2015 نیز ادامه دارد. ذخایر کافی از نفت و دیگر کالاها موجود است و تقاضا به خصوص برای کالاهای صنعتی ضعیف است و به همین علت قیمت ها ممکن است همچنان پایین باقی بماند.»
بانک جهانی می افزاید، در طی چند ماه آینده، ایران ممکن است تولید نفت خود را به میزان 500 تا 700 هزار بشکه در روز افزایش دهد و احتمالا به سطح تولید قبل از تحریم های سال 2011 یعنی 3.6 میلیون بشکه در روز برسد.
به علاوه، ایران ممکن است بلافاصله پس از لغو تحریم ها شروع به صادرات 40 میلیون بشکه نفت ذخیره شده خود در تانکرها نماید.
به گفته بانک جهانی، با توجه به اینکه ایران بزرگترین ذخایر گازی کشف شده جهان (18 درصد کل ذخایر دنیا) را در اختیار دارد، این کشور می تواند در دراز مدت، مقدار قابل توجهی گاز طبیعی تولید و صادر نماید.
آیهان کوسه، مدیر گروه چشم اندازهای توسعه بانک جهانی گفت: «تاثیر احتمالی صادرات نفت و گاز ایران بر بازارهای جهانی و منطقه ای می تواند در دراز مدت قابل توجه باشد، به شرطی که ایران بتواند سرمایه گذاری خارجی لازم و تکنولوژی مورد نیاز برای استفاده از ذخایر قابل توجهش را جذب کند.»
ابهام در مورد ظرفیت افزایش صادرات نفت ایران بر ریسک های مربوط به پیش بینی قیمت انرژی می افزاید.
بر اساس گزارش بانک جهانی، ریسک های کاهشی شامل تولید بیش از حد انتظار اوپک و ادامه کاهش هزینه ها در کنار رشد راندمان در صنعت نفت شیل آمریکا هستند. کند شدن تقاضا و حجم بالای ذخایر نفت می تواند فشار بیشتری بر قیمت ها وارد سازد.

انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان