۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین سامانه سیار انتقال خون در قزوین راه اندازی می‌شود
کد خبر: ۱۱۴۴۷۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل انتقال خون استان قزوین:

سامانه سیار انتقال خون در قزوین راه اندازی می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با اشاره به راه‌اندازی سامانه سایر انتقال خون در قزوین گفت: این سامانه با همکاری بخش خصوصی تا سه ماه آینده تحویل داده می‌شود و با هماهنگی استانداری در تامین اعتبارات، به صورت دو نوبت یک ماهه در هر یک از شهرهای استان مستقر می‌شود.

سامانه سیار انتقال خون در قزوین راه اندازی می‌شود
محمد حسین برادران، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به راه‌اندازی سامانه سایر انتقال خون در استان اظهار کرد: اداره کل انتقال خون استان قزوین دارای دو مرکز در قزوین و تاکستان است از این رو با باتوجه به نبود پایگاه‌های خون گیری در دیگر شهرهای استان و مطالبات مردمی، با همکاری استانداری و یک شرکت خصوصی به‌ زودی سامانه سیار انتقال خون راه اندازی می‌شود.

وی افزود: این سامانه با همکاری بخش خصوصی تا سه ماه آینده تحویل داده می‌شود و با هماهنگی استانداری در تامین اعتبارات به صورت دو نوبت یک ماهه در طول سال در هر یک از شهرستان‌های استان مستقر می‌شود.

برادران خاطرنشان کرد: بر اساس آمار استاندارد سازمان جهانی بهداشت از هر سه نفر در طول عمر یک نفر نیازمند خون می‌شود که نشان از اهمیت بالای اهدای خون دارد.

وی در ادامه بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۰ هزار نفر مراجعه کننده به مراکز انتقال خون داشتیم که این میزان نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته با ۲۱ هزار مراجعه کننده، ۵ درصد کاهش یافته است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین ادامه داد: از این تعداد مراجعه کننده، ۱۶ هزار و ۱۰۰نفر موفق به اهدای خون شدند که در قیاس با مدت مشابه خود در سال گذشته با آمار ۱۵ هزار و 900 نفر، دو درصد افزایش داشته است.

وی در ادامه با اشاره به کاهش میزان اهدای خون زنان استان در سال جاری گفت: در نیمه نخست سال جاری، 973 نفر از زنان استان خون اهدا کرده‌اند که تنها شش درصد از اهدا کنندگان خون را تشکیل می‌دهند این در حالی است که در سال گذشته 6/3 درصد از خانم‌ها اهدای خون داشته‌اند.

برادران تصریح کرد: این امر مستلزم فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش غلط خانم‌ها در خصوص کم خونی است.

وی در خصوص رفع مشکل پارکینگ مراجعین مرکز انتقال خون قزوین گفت: برای رفع این مشکل حیاط سازمان به عنوان پارکینگ موقت در اختیار اهداکنندگان قرار دارد که با همکاری شهرداری از تاریخ اول آذرماه سال جاری پارکینگ روبروی سازمان انتقال خون در اختیار اهداکنندگان قرار خواهد گرفت.

این مسئول بیان کرد: هزینه استحصال هر واحد خون در حدود 200 هزار تومان است و بودجه دولتی پاسخگوی تامین کامل نیازهای خونی نیست و با توجه به اهمیت تامین خون بیماران، استفاده از ظرفیت‌ خیران در این امر لازم است.

برادران اضافه کرد: متاسفانه با وجود تلاش‌هایی که در تشکیل مجمع خیرین سلامت صورت گرفته تا کنون نتیجه مثبتی از این موضوع مشاهده نشده است.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین خاطرنشان کرد: کسانی که نذر دارند اما به هر دلیلی شرایط و توانایی اهدای خون را ندارند، می‌توانند هزینه فرآوری خون را به حساب کمک‌های مردمی سازمان انتقال خون استان به شماره ۲۳۴۲۳۲۱۰۸۳ حساب جام نزد بانک ملت واریز کنند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان