۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین بهشتی پور; برجام وضعیت اقتصاد را در جهت مثبت یاری خواهد کرد/ جبرائیلی; مک دونالد تنها ره آورد ورود سرمایه خارجی به ایران است
کد خبر: ۱۱۴۴۵۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۹ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

در مناظره با موضوع نقد سیاست های اقتصادی دولت مطرح شد؛

بهشتی پور; برجام وضعیت اقتصاد را در جهت مثبت یاری خواهد کرد/ جبرائیلی; مک دونالد تنها ره آورد ورود سرمایه خارجی به ایران است

یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس و دکتر حسن بهشتی پور تحلیل گر مسائل سیاسی و هسته ای با موضوع وضعیت اقتصادی پسا تحریم با هم مناظره کردند.

بهشتی پور; برجام وضعیت اقتصاد را در جهت مثبت یاری خواهد کرد/ جبرائیلی; مک دونالد تنها ره آورد ورود سرمایه خارجی به ایران است
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، مناظره حسن بهشتی پور تحلیل گر مسائل هسته ای در موضع موافق و یاسر جبرائیلی در جبهه منتقد بر سیاست های اقتصادی دولت به همت بسیج دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد.

بهشتی پور در آغاز این گفت و گو با اشاره به اهمیت برجام در تاریخ معاصر و تاثیرات آن بر کلیه محور های سیاسی و اقتصادی عنوان کرد: موضوع گفت و گو به آینده ما مربوط می شود ولی لازم است چیزهای مهمی از گذشته را به خاطر بسپاریم از جمله فروردین سال ۹۱ و نشست دوم استانبول که نقطه عطف گفت و گو های ایران و ۵+۱ بود.

وی ادامه داد: در ان برهه زمانی غربی ها آماده به مذاکره با ایران و ارائه پیشنهادات مختلف به ایران پس از گذشت یک سال و نیم بی تحرکی شدند.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: سوم خرداد همان سال بسته ای به ایران ارائه شد که در آن از ما خواسته شده بود ضمن متوقف کردن غنی سازی ۲۰ در صد و توقف کار فردو مجموع ذخایر غنی سازی شده از کشور بیرون برده شود.


برجام وضعیت اقتصاد را در جهت مثبت یاری خواهد کرد

بهشتی پور توضیح داد: مشخصا در آن زمان ما این پیشنهاد را نپذیرفتیم و یک ماه بعد در اجلاس مسکو پاسخ صریح خود را ابراز کردیم، البته در آن زمان نفت و بانک مرکزی ما مورد تحریم قرار نگرفته بود.

وی ادامه داد: محاسبه ما این بود که امکان تحریم نفت و بانک مرکزی ما وجود ندارد در حالی که طرف غربی نقشه خطرناک خود را عملی کرد و مجموعه خریداران نفت ایران به ۱۱ کشور کاهش یافت.

بهشتی پور متذکر شد: تورم بالا و تحریم نفت و بانک مرکزی ایران شرایطی بود که دولت را وا داشت وارد مذاکراتی شود که نهایتا به برجام ختم شد.

وی ادامعه داد: امروز پس از موافقت با برجام فضای امنیتی علیه ایران از میان رفته است، فضای سراسر بدبینی را شکسته ایم و می توانیم با صلح با کل دنیا ارتباط برقرار کنیم، در بند بند توافق نامه به همکاری با ایران اشاره شده و ما از شرایط بحرانی خارج شده ایم و می توان گفت تا آوریل ۲۰۱۶ تحریم های شدید اقتصاد از میان خواهد رفت.


دولت واقعیت اقتصادی کشور را درک کند

جبرائیلی در بخش بعدی این مناظره عنوان کرد: از دید ما هر نقد و گفت و گویی در ارتباط با پذیرش و یا اصلاح و مخالفت با برجام خاتمه یافته است و به این موضوع باید در آینده و عملیاتی شدن نگاه کرد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی های ما باید بر اساس واقعیت های اقتصادی باشد، وضعیت فروش نفتی ما از ابتدا توافق ژنو تغیری پیدا نکرده است و درآمد نفتی که هر بشکه ۱۱۰ دلار به مقدار روزی یک ملیون بشکه عرضه می شد هر گز به حال گذشته خود باز نمی گردد.

جبرائیلی توضیح داد: پول نفت هرگز نمی تواند وارد ایران شود و اینکه منتظر فروش نفت و ورود دلار باشم کار بیهوده ای است چرا که تحریمات ثانویه طوری طراحی شده اند که ایران هرگز نمی تواند به این پول دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: دولت به افزایش تولید وعده می دهد و همه ما می دانیم از اصول اولیه اقتصاد ان است که با افزایش عرضه میزان قیمت پایین خواهد آمد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تشریح کرد: دولت اخیرا بسته اقتصادی جدیدی ارائه داده که طبق آن می خواهد ۳۰۰ هزار میلیارد بر نقدینگی در گردش می افزاید و به صورت مقطعی رکود را از بین می برد، در حالی که تاکید می کنم باید واقعیت اقتصادی کشور دیده و درک شود.

وی ادامه داد: اینکه بانک ها به مردم وام بدهند راه حل نیست بلکه چرخ تولید باید به حرکت در بیاید و حمایت از تولید کننده به بهترین شکل صورت بگیرد.


دنیا با احترام به ما می نگرد

بهشتی پور در ادامه این مناظره اظهار کرد: زمانی که ما مجبور بودیم برای فروش نفت تحریم ها را دور بزنیم و امسال زنجانی ها را به وجود آوریم شرایط بهتری بود یا اینکه توانسته ایم با از بین بردن تحریم ها وضعیت و نگاه ها را نسبت به ایران تغییر دهیم؟

وی ادامه داد: نگاه بین المللی مثبتی نسبت به ایران به وجود آمده و دنیا به ما به دید احترام می نگرد که در ادامه ما می توانیم با همین رویه تجارت، بازرگانی و اقتصاد خود را تغییر دهیم.

این تحلیل گر سیاسی اذعان کرد: بهترین اقتصاد دان های دنیا امروز نمی توانند وضعیت اقتصادی ما را حل کنند، تحریم مشکلات عدیده ای را برای ما به وجود آورده و بدیهی است که برجام نمی تواند تمام مشکلات ما را حل کند.

مک دونالد تنها ره آورد ورود سرمایه خارجی به ایران است

یاسر جبرائیلی معاون پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس بیان کرد: ضررهایی که در برجام وجود دارد کم نیست و کسی هم منکر آنها نیست، ولی اینکه بگوییم برجام احترام به همراه آورده از نظر من سخن باطلی است چرا که بلافاصله پس از آن شاهد رفتار و دیپلماسی بسیار ناخوشایند سعودی ها در قبال پاسپورت ایرانی و زانو زدن در برابر امیر کویت برای وجه المسامحه بودن بین ایران و عربستان بودیم که نتیجتا کارگر نبود و سخنان به موقع رهبر در ارتباط با برخورد خشن راهگشای این مشکل بود.

وی ادامه داد: بسته اخیر دولت تغییری به وجود نخواهد آورد و آنچه ما در ارتباط با تبادلات و ورود سرمایه جدید به کشور می بینیم تنها در موضوع صنایع غذایی محدود شده است و نمونه بارز آن مجوزی است که مک دونالد داده ایم.

جبرائیلی خاطر نشان کرد: وضعیت صنعت ما حال بدی دارد، زمانی که فرانسوی ها سایه خود را از ایران خود را برداشته اند حال و روز این شرکت روز به روز رو به وخامت است و کل برداشت ما از ظرفیت صنعت این کشور تنها به میزان ۳۰ درصد می باشد.

در ادامه این گفت و گو بهشتی پور صحبت های جبرائیلی را مغلطه خواند و با معرفی کتاب الفبای تحلیل سیاسی عنوان کرد: اینکه موضوعات مختلف را به هم ربط دهیم راه درستی نیست، از دولت نفعی حاصل من نمی شود ولی تنها این را می دانم که برجام می تواند نکبتی را که دامن کشور را گرفته بود رفع کند.

جبرائیلی در پاسخ عنوان کرد: آماری که ارائه داده شد مستند هستند و من تلاش می کنم گوشه ای از واقعیت داده شود، با وضعیت امروز تزریق نقدینگی کمکی به اقتصاد نخواهد کرد، ما نخواهیم توانست پولی وارد کشور کنیم و در ادامه همان پول را با عنوان کالا وارد کنیم که ضرر نهایی را تولید کننده می زند.

انتهای پیام/

منبع: پایگاه خبری دانشجویان قزوین “کیوسنا”

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان