۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خبرنگاران و آتش‌نشانان در معرض این بیماری هستند
کد خبر: ۱۱۴۴۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

استرس روحی و جسمی عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است

خبرنگاران و آتش‌نشانان در معرض این بیماری هستند

یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه مشاغل پراسترس عامل بسیار موثری در بروز بیماری آرتریت روماتوئید است، گفت: به طور کلی استرس روحی و جسمی عامل اصلی بسیاری از بیماری‌ها است؛ به همین دلیل افرادی که دارای شغل‌های پر استرس مانند خبرنگاری، آتش نشانی و پزشکان بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

خبرنگاران و آتش‌نشانان در معرض این بیماری هستند
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، التفات جمالی با بیان اینکه هنوز علت قطعی و دقیق بروز این بیماری مشخص نشده است، گفت: آرتریت روماتوئید یک بیماری سیستمی است؛ بطوری که سیستم ایمنی بدن بر علیه خود فعالیت می‌کند و در طولانی مدت‌ مفصل‌ به‌ همراه‌ عضلات‌، غشاهای‌ پوشاننده‌ و غضروف‌ تخریب می‌شوند. همچنین این بیماری گاهی‌ چشم‌ و رگ‌های خونی را‌ نیز درگیر می‌کند.

این متخصص ارتوپدی یادآور شد: این بیماری در همه سنین ممکن است ایجاد شود، اما بیشتر شیوع آن در بین سنین 25 تا 50 سالگی است. شروع این بیماری آهسته و ناگهانی است که با علائمی مانند درد، تورم، گرمی، درد در هنگام حرکت، محدودیت حرکت مفصل‌، درد به‌ هنگام‌ لمس و خشکی صبحگاهی‌ مفاصل در افراد بروز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید به سرما، کاهش درجه حرارت و رطوبت حساس می‌شوند، خاطرنشان کرد: به طور کلی روند این بیماری به سمت ناتوان کردن و عدم توانایی بیمار است؛ به همین دلیل نحوه تشخیص این بیماری بستگی به میزان دقت در بررسی‌های بالینی و آزمایشات دارد که باید با دقت بیشتری انجام شود تا بتوان از پیشرفت این بیماری جلوگیری کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: بیشتر مفاصل‌ بین بند انگشتان، مفاصل کف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، مچ‌ پا و گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند. در موارد شدیدتر، این بیماری منجر به تغییر شکل‌ مفصل‌ به‌ طور دایمی، از کار افتادگی‌، کم خونی متوسط و پوکی استخوان در بیمار می‌شود.

جمالی، آرتریت روماتوئید را یک بیماری پیشرونده دانست و تصریح کرد: این عارضه ممکن است در زمان‌هایی تشدید یا کاهش یابد که با تشخیص‌ زود هنگام‌ و دارو درمانی می ‌توان‌ درد بیمار را کاهش داد و از بروز ناتوانی‌ و معلولیت‌ جلوگیری کرد.

وی در پایان توصیه کرد: ورزش و فعالیت بدنی برای بهبود نشانه‌های بیماری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ به همین دلیل باید به قدرت عضلانی و حرکت مفاصل تا حد امکان کمک شود. همچنین نرمش در آب گرم می‌تواند از خشک شدن مفاصل جلوگیری کند.

انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان