۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین ساخت ۲۵۰ پلی‌کلینیک با معماری جدید/ تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها
کد خبر: ۱۱۴۴۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد

ساخت ۲۵۰ پلی‌کلینیک با معماری جدید/ تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها هزینه شده است از ساخت ۲۵۰ پلی کلینیک با معماری جدید طی یک سال آینده خبر داد.

ساخت ۲۵۰ پلی‌کلینیک با معماری جدید/ تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ، محمد آقاجانی در حاشیه همایش نکوداشت مجریان برتر برنامه ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ اظهار داشت: اجرای طرح ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ مانند قطار در حال حرکتی بود. اکنون 20 هزار تخت جدید به بیمارستان‌های کشور اضافه شده است همچنین 7500 برانکارد، ‌12 هزار یخچال، تلویزیون و اقلام مورد نیاز با هزینه‌ 40 میلیارد تومان به بیمارستان‌ها اختصاص یافته است.

وی افزود: 80 درصد کار پیشرفت داشته است و مهمترین مشکل ما تاسیسات زیربنایی بیمارستان‌ها است که 27 درصد مشکلات بیمارستان‌ها مربوط به تاسیسات زیربنایی است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: در حوزه تجهیزات بیمارستانی 16 هزار قلم به ویژه اقلام سرمایه‌ای مانند دستگاه‌های سونوگرافی، اتاق عمل و بیهوشی به مبلغ 700 میلیارد تومان داشته‌ایم که در مجموع 1440 میلیارد تومان برای ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ هزینه شده است که نتیجه آن میزان رضایتمندی مردم از ارتقای کیفیت هتلینگ در طرح تحول سلامت تا 85 درصد بوده است.

آقاجانی اظهار داشت: خوشبختانه 9 هزار پرستار در قالب طرح تحول سلامت جذب شده‌اند هر چند که ما با شاخص‌های منطقه‌ای نیز در این زمینه فاصله داریم.

وی افزود: ارتقاء کیفیت خدمات هتلینگ محورهای دیگری هم دارد که بحث کیفیت غذا و رعایت بهداشت نیز جزو آنهاست و خوشبختانه با دستورالعملی جامع در حال اجراست.

وی افزود: اقداماتی که در این زمینه طی 16 ماه صورت گرفته است باید ظرف 25 سال انجام می‌شد و این تسریع به خاطر حمایت دولت محترم و مجلس از طرح تحول سلامت است که ما توانستیم غریب 1500 میلیارد تومان پول برای بازسازی و نوسازی مراکز درمانی تزریق کنیم.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها گفت: تاسیسات زیربنایی و کمبود نیروی انسانی دو مشکل اساسی بیمارستان‌ها است پیشرفت ما در زمینه تاسیسات زیربنایی 27 درصد بوده است و برای نوسازی و بازسازی تاسیسات بیمارستانی فرسوده به اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: پرستاران بار زیادی را بر دوش دارند و مردم ما نیز به عنوان همراه بخشی از خدمات پرستاری را متقبل می‌شوند که این برای ما باعث شرمندگی است.

آقاجانی با اشاره به چگونگی طرح همراه‌سراها گفت: این طرح با مشارکت خیران انجام خواهد شد. مشاور وزیر در امور مشارکت‌های مردمی گزارشی از تعداد همراه‌سراهای ایجاد شده داشته است.

وی افزود: عمده تکیه ما برای همراه‌سراها به خیران محترم است البته خود بیمارستانها هم تلاش کرده‌اند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه بیمارستان‌ها تکلیفی از نظر همراه بیمار خارج از فضای بخش‌های بیمارستانی ندارند گفت: بیمارستان‌ها موظف هستند سه وعده غذا و یک صندلی تخت‌خواب‌شو به همراه بیمار بدهند اما این در صورت دریافت هزینه همراه از بیمار است.

وی درباره کلینیک‌های تخصصی ویژه اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی در حوزه خدمات سرپایی درمانی این است که وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های دولتی مجموعا 20 درصد خدمات سرپایی را ارائه می‌کنند و 80 درصد این خدمات توسط بخش خصوصی ارائه می‌شود.

آقاجانی گفت: اکثریت جامعه ما به لحاظ مالی توان استفاده از بخش خصوصی را ندارند و این را نیز باید در نظر گرفت که شروع خدمات از بخش سرپایی است.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت برای اینکه مردم با استفاده از دفترچه‌های خود از خدمات دولتی بهره‌مند شوند با بیمارستان‌های دانشگاهی امکان دستیابی به این خدمات را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: نکته دوم پزشکان تمام وقت هستند که فضا برای کار ندارند اکنون در مناطق محروم غریب به 4 هزار نفر پزشک متخصص و فوق تخصص را به صورت تمام وقت جذب کرده‌ایم که قبل از طرح تحول فقط 5 درصد آنها تمام وقت بوده‌اند، تمام وقت بودن نیز به این معنا است که صبح و عصر در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های دولتی هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم می‌خواهند از فرانشیز دولتی بهره‌مند شوند اظهار داشت: خوشبختانه اکنون 600 پلی کلینیک ویژه را در کشور فعال کرده‌ایم و 250 کلینیک با معماری جدید و امکانات کلینیکی و پاراکلینیکی در حال ساخت داریم که طی یک سال آینده راه‌اندازی می‌‌شود و این نیز منافاتی با فعالیت همکارانمان در بخش خصوصی ندارد.

معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به این سوال که آیا اعتقادی به نظام ارجاع وجود دارد گفت: نظام ارجاع منطق و قانون دارد به نظام ارجاع می توان به شکل شعاری یا عملیاتی نگاه کرد که نگاه دولت یازدهم به این حوزه در وزارت بهداشت عملیاتی است.

وی افزود: ما می‌توانیم پزشک خانواده را در استان خود به شکل شعاری راه‌اندازی کنیم اما آیا می‌توان بدون سطح 2 و 3 این کار را انجام داد اگر پزشک عمومی را به عنوان پزشک خانواده در شهرها به کار بگیریم اما کلینیک ویژه دولتی برای ارجاع نداشته باشیم موفقیتی در پی نخواهد داشت. نظام ارجاعی برای ما موثر است که مردم را از نظر مالی محافظت کند.

وی افزود: برنامه ما این است که نظام ارجاع را از مسیر درست اجرا کنیم این 850 پلی کلینیک ویژه بزرگترین زیر ساخت برای ایجاد نظام ارجاع است که طی یک سال آینده در کشور کامل می‌‌شود. آن وقت می‌شود با سرعت بیشتری نظام ارجاع را پیش برد.

آقاجانی درباره تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور گفت: حرکت جهادی موثر و مثبتی برای تکمیل بیمارستان‌های نیمه ساخته در کشور شروع شده است و به زودی شامل راه‌اندازی 20 هزار تخت خواب جدید از بیمارستان‌های نیمه تمام در مجموعه وزارت بهداشت خواهیم بود.

وی افزود: وزارت بهداشت علاوه بر منابع دولتی تخصیص یافته به این موضوع از منابع داخلی خود نیز هزینه می‌کند تا هر چه زودتر این 20 هزار تخت بیمارستانی را با تجهیزات و نیروی انسانی به بهره‌برداری برساند. این کار دشواری است و راه چند ساله را در زمانی کوتاه طی می‌کنیم.

انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان