۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین متاسفانه دولت بجای تغییر مدل اقتصادی خود به دنبال تغییر معادلات اقتصادی است
کد خبر: ۱۱۴۳۷۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

کارشناس امور اقتصادی:

متاسفانه دولت بجای تغییر مدل اقتصادی خود به دنبال تغییر معادلات اقتصادی است

کارشناس امور اقتصادی گفت: مدیران دولتی می‌گویند در حال رعایت کردن مدل اقتصاد مقاومتی هستند؛ اما دوستان پیش از اینکه مدل اقتصادی را تغییر دهند و ساختار ضمنی آن را به وجود آوردند، در حال تغییر در معادلات اقتصادی هستند.

متاسفانه دولت بجای تغییر مدل اقتصادی خود به دنبال تغییر معادلات اقتصادی است
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین ، ساسان شاه ویسی، کارشناس امور اقتصادی در خصوص ارائه بسته جدید دولت برای پویا کردن حوزه اقتصاد اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت ساختار اولیه تغییرات اقتصادی را در حوزه ارز و دلار تعریف کرده است باید دید محل تامین آنها از کجاست؟
وی در ادامه افزود: همچنین باید در نظر گرفت رابطه ای که قرار است از انبار این منابع اولیه در فضای بازار شکل بگیرد، چیست؟
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت باید به این سوال پاسخ دهد که بانک مرکزی قصد تامین این منابع ریالی را از کجا دارد؟
وی تصریح کرد: افزایش نرخ نقدینگی که همیشه به واسطه پایه پولی بالا ایجاد می‌شود زمینه ساز شکل گیری یک تورم مزمن است.
شاه ویسی اذعان کرد: دولت ادعای کنترل تورم تا به امروز را دارد که در این موضوع حرفی نیست؛ اما ما یک اهداف بزرگتری را دنبال می‌کردیم، ما به دنبال تحول در مدل اقتصادی کشور بودیم.
وی ابراز کرد: مدیران دولتی می‌گویند در حال رعایت کردن مدل اقتصاد مقاومتی هستند؛ اما به نظر می‌رسد دوستان پیش از اینکه مدل اقتصادی را تغییر دهند و ساختار ضمنی آن را به وجود آوردند، در حال تغییر در معادلات اقتصادی هستند.
بسته اقتصادی جدید دولت فقط در حکم یک داروی مسکن است
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: معادلات اقتصادی عموما از جنس داروهای مسکنی هستند که شاید در دوران گذار به درد ما بخورند اما ساختار و نیازهای اصلی ما را برطرف نمی‌کنند.
وی عنوان کرد: رونق اقتصادی که مدنظر ماست و به دنبال دست پیدا کردن به یک نرخ رشد موثر و پویا و پایدار هستیم آیا با این مبالغ این شرایط تامین می‌شود؟
شاه ویسی ادامه داد: در کنار نرخ فزاینده بیکاری که امروز یکی از سئوالات اساسی در حوزه اقتصاد ملی است آیا با این کارکردی که در بسته جدید اقتصادی اعلام شده می‌توان بیکاری را رفع کرد؟
وی تصریح کرد: در رویکرد اقتصادی جدید دولت تکیه روی کالای بادوام و انبار شده است اگر قرار بر حمایت از کالای انبار شده است، پس تولید جدیدی شکل نمی‌گیرد.
این کارشناس اقتصادی در خصوص تامین منابع مالی بسته اقتصادی جدید دولت اذغان کرد: دولت بخشی از منابع را از اوراق مشارکت فراهم می‌کند و تامین بخشی را هم از صنوف اجاره از بازارهای ثانویه تعریف کرده است.
وی در پایان عنوان کرد: متاسفانه در بسته جدید اقتصادی دولت قشر آسیب پذیر هیچ ارتباط منطقی با این تغییر شرایط پیدا نمی‌کند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان