۰۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ چهارشنبه

صبح قزوین نمی‌توان ادعا کرد از رکود خارج شدیم
کد خبر: ۱۱۴۲۷۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

واکنش یک اقتصاددان به سخنان دیشب رئیس‌جمهور:

نمی‌توان ادعا کرد از رکود خارج شدیم

شقاقی شهری گفت: مهم این است که رشد اقتصادی پایدار باشد و متکی به عوامل داخلی باشد، رشد اقتصادی سال‌های ۹۱ و ۹۲ هم به دلیل مقطعی بودن نماد رکود نبود.

نمی‌توان ادعا کرد از رکود خارج شدیم
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم اقتصادی در خصوص سخنان رئیس جمهور درباره عبور از رکود و رسیدن به رونق اقتصادی اظهار کرد: نمی توان به رشد اقتصادی گذرا رونق گفت، زیرا رونق اقتصادی با رشد اقتصادی پایدار و منسجم ایجاد می شود.
وی افزود: به عنوان مثال اگر رشد اقتصادی 10 سال به طور مداوم مثبت 4 درصد و یا مثبت 5 درصد باشد، می توانیم می گوییم متوسط رشد اقتصادی ما مثبت است، بنابراین نمی توان از روی میزان رشد اقتصادی در یک سال و یا دو سال در مورد رونق و یا رشد اقتصادی قضاوت کرد.
این اقتصاددان با بیان اینکه "حتی رشد اقتصادی منفی 6.8 و منفی 1.9 هم نماد رکود در اقتصاد ایران نبود" به نسیم تاکید کرد: رونق و رشد اقتصادی یک فرآیند بلند مدت است و ما معمولا در یک فرآیند 10 سال به بالا، رشد و یا رونق اقتصادی را در نظر می گیریم.
نمی توانیم نوسانات رشد اقتصادی را به عنوان رونق و یا رکود اقتصادی در نظر بگیریم
شقاقی شهری تصریح کرد: نمی توانیم نوسانات رشد اقتصادی را به عنوان رونق و یا رکود اقتصادی در نظر بگیریم، زیرا این رشد منفی 6.8 و منفی 1.9 سالهای 91 و 92 هم صرفا به دلیل کاهش فروش نفت به واسطه تحریمها بود، چون با افت فروش یک میلیون بشکه ای نفت، ما رشد منفی 37 درصد در بخش انرژی داشتیم و چون اقتصاد ما به عناوین مختلف به انرژی متصل می شود و حتی صنایع ما هم محدود به پتروشیمی و صنایع مرتبط با انرژی است، خود این مسئله هم در بخش صنعت اثر می گذارد.
وی عنوان کرد: در سال 91 ما یک رشد منفی 38 درصد در انرژی و یک منفی 12 درصد در بخش صنعت و معدن داشتیم و رشد کشاورزی و خدمات ما هم مثبت بود ولی ماحصل رشد اقتصادی ما منفی 6.8 درصد شد. طبیعی است امسال هم چون قیمت نفت کاهش یافته است رشد امسال ما یا صفر و یا منفی می شود.
وی در خصوص وضعیت رشد اقتصادی در سال گذشته نیز به نسیم گفت: پارسال اتفاقی که افتاد این بود که در صادرات نفت ثبات داشتیم و چون یک میلیون بشکه ثابت ماند و پایین نیامد رشد بخش انرژی ما صفر بود. بخش صنعت ما هم تکانه شدیدی از انرژی نخورد و کشاورزی و و خدمات هم چون مثبت بود در نهایت رشد اقتصادی سال 93 مثبت شد..
این استاد دانشگاه افزود: بخش صنعت ما هم تاثیر زیادی از انرژی می گیرد اما بخش کشاورزی و خدمات ما خیلی از انرژی تاثیر نمی پذیرد و همین مسئله زمینه رشد اقتصادی مثبت 3 سال گذشته را فراهم کرد.
شقاقی شهری خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی منفی امسال هم مهم نیست و رشد اقتصادی مثبت 3 سال گذشته هم ارزش نداشت، مهم این است که رشد اقتصادی پایدار باشد و متکی به عوامل داخلی باشد. در حال حاضر کنترل رشد اقتصادی ما دست خودمان نیست. فروش نفت ما یا تحت تاثیر تکانه های مقداری مانند تحریمها قرار می گیرد و یا تحت تاثیر تکانه قیمتی مانند کاهش قیمت نفت قرار می گیرد که این در رشد اقتصادی ما هم تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان