۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین گلایه‌های خانواده بسکتبال قزوین/ هیچ ارگانی حاضر به حمایت از بسکتبال استان نشده است
کد خبر: ۱۱۴۰۹۲ نویسنده: سارا خدادادبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

چه کسانی مانع پیشرفت بسکتبال استان هستند؟

گلایه‌های خانواده بسکتبال قزوین/ هیچ ارگانی حاضر به حمایت از بسکتبال استان نشده است

رشته بسکتبال از جمله رشته‌های پرطرفدار کشور محسوب می‌شود که این امر در استان قزوین نیز صادق می‌باشد اما با توجه به کسب عناوین مختلف، هیچ حمایتی از این رشته انجام نشده است.

گلایه‌های خانواده بسکتبال قزوین/ هیچ ارگانی حاضر به حمایت از بسکتبال استان نشده است
به گزارش صبح قزوین ، رشته بسکتبال از جمله رشته‌های پرطرفدار کشور محسوب می‌شود که این امر در استان قزوین نیز صادق می‌باشد.
به طور معمول، رشته بسکتبال در استان قزوین به لیگ برتر، لیگ دسته یک، لیگ دسته دو و زیرگروه تقسیم می‌شود. این رشته در استان مسابقات خود را از زیرگروه، یعنی پایین‌ترین سطح مسابقات آغاز کرد تا اینکه سه سال پیش جواز حضور به مسابقات لیگ برتر را کسب کرد همچنین دو سال گذشته، تیم هفت الماس در لیگ برتر حضور پیدا کرد.


تیم بسکتبال استان، در سال 1388 مقام سوم مسابقات سوپر لیگ نونهالان کشور، سال 1389 قهرمانی نونهالان کشور، سال 1391 عنوان نایب قهرمان نوجوانان کشور و سال 1394 مقام نائب قهرمانی جوانان کشور را از آن خود کرد.
در حال حاضر نیز تیم بسکتبال هفت‌الماس قزوین، در جایگاه چهارمی لیگ ملی کشور قرار دارد.
مسابقات دسته یک کشور از 24 مهر آغاز می‌شود. همچنین مسابقات سوپرلیگ جوانان کشور با حضور 48 تیم برگزار شد که به جمع 12 تیم برتر پایانی این مسابقات راه پیدا کرد. این تیم نایب قهرمان جوانان ایران شد.
در این بین، با بالا بودن پتانسیل و کسب عناوین متعدد در این رشته، حمایت و توجه نسبت به آن در استان بسیار کمرنگ بوده که در این گزارش به عوامل این امر رسیدگی شده است.


سالن شهید بابایی تنها سالن استاندارد برای تمرین بسکتبال
در پی بررسی این امر، سعید زنجانی، بازیکن تیم دسته یک بسکتبال قزوین در مصاحبه با خبرنگار ورزشی صبح قزوین گفت: ما تنها می‌توانیم از سالن شهید بابایی که برای همه رشته‌ها مشترک بوده استفاده کنیم و امکانات این سالن تنها حدود 70 درصد نیازهای بسکتبال را برآورده می‌کند.
وی بیان کرد: خانه بسکتبال فقط اسمی به ما تعلق دارد اما به دلیل اینکه این مکان یکسال در اختیار هیئت بسکتبال قرار نداشت، به آن رسیدگی نشده و از نظر کفپوش، حلقه و نور کافی، مطلوب قلمداد نمی‌شود.
زنجانی حمایت نشدن این رشته را مشکل عمده این هیئت عنوان کرد و گفت: هیئت بسکتبال توسط افراد خارج از این خانواده حمایت نمی‌شود، بسکتبال تنها رشته‌ در قزوین است که بطور مداوم از سال 83 تیم در لیگ داشته که هیچ رشته‌ای در قزوین اینچنین نبوده است اما هیچ حمایتی در این زمینه از آن نشده است.

سرباز زدن تمام ارگان‌ها از حمایت بسکتبال استان
وی اضافه کرد: این رشته هیچ حمایتی از سمت تربیت بدنی، استانداری، فرمانداری و شهرداری نشده است. هر سال قبل از بستن تیم، به تمامی این ارگان‌ها برای حمایت از بسکتبال مراجعه شد اما تمامی آن‌ها از این امر سرباز زدند.
زنجانی تصریح کرد: بسیاری از افراد به طور مغرضانه مانع پیشرفت این رشته می‌شوند، از مسئولین خواستاریم که از پیشرفت بسکتبال جلوگیری نکنند و هرچه در توان دارند از نظر مالی، فکری و امکاناتی دریغ نکنند.
وی یادآور شد: خانواده بسکتبال تعامل خوبی با ورزشکاران خود دارد و همیشه در هر زمانی پاسخگوی ورزشکاران بوده است.


ناکافی بودن زمان تمرینات بسکتبال استان
در ادامه همین بحث، پیمان محرابی، بازیکن بسکتبال لیگ دسته یک استان قزوین در خصوص وضعیت بسکتبال استان توضیح داد: ساعات تمرین لیگ دسته یک، سه جلسه مفید در سالن شهیدبابایی است، معمول آن باید روزانه سه ساعت باشد که این میزان برای لیگ دسته یک به هیچ وجه کافی نیست.

نامناسب بودن وضعیت خانه بسکتبال قزوین
وی ادامه داد: خانه بسکتبال در اختیار ورزشکاران قرار گرفته اما شرایط تمرین در این سالن مناسب نیست. بدلیل بالا بودن آسیب‌دیدگی این رشته، کف این سالن‌ها باید پارکت باشد تا جلوی صدمه دیدن را بگیرد اما کف خانه بسکتبال کفپوش بوده و زیر آن سیمان کار شده است که با اولین برخورد بازیکن دچار آسیب می‌شود، همچنین حلقه‌های آن برای تمرین نیز به هیچ‌وجه استاندار نیست.
محرابی افزود: در گذشته سطح کیفی بسکتبال به دلیل بالا بودن زمان تمرینات بسیار بالا بود اما در حال حاضر این اتفاق رویت نمی‌شود.
وی از مسئولین تقاضا کرد: بسکتبال آبروی قزوین به شمار می‌رود، از مسئولین انتظار می‌رود تا آنجا که می‌توانند به این رشته کمک کنند اما تا به امروز حمایتی از سوی اداره تربیت بدنی صورت نگرفته است.
بازیکن لیگ دسته یک بسکتبال قزوین افزود: این رشته از معدود رشته‌هایی است که هر سال در لیگ، تیم دارد اما امکانات و بودجه نسبت به پتانسیلی که این رشته دارد بسیار کم است و این سبب شده تا بسکتبال قزوین از سطح اولی کشور فاصله پیدا کند.
وی اضافه کرد: تیم لیگ یک با کمترین بودجه بسته شده و ورزشکاران فقط برای حفظ این تیم و ادای دین آن به مربیان خود به میدان می‌روند، بازیکنان پیشنهاداتی نیز از شهرهای مختلف داشتند اما برای سرپا نگه‌داشتن تیم کار خود را در آن ادامه دادند.
محرابی یادآور شد: مسئولین هیئت، شبانه روز برای این تیم زحمت می‌کشند و تعامل آن‌ها نیز با ورزشکاران خود در حد بسیار خوب است.


مشکلات این رشته از زبان دبیر هیئت بسکتبال استان قزوین
امید حمیدی، دبیر هیئت بسکتبال استان قزوین در گفتگو با خبرنگار ورزشی صبح قزوین اظهار کرد: تمام رده‌ها از جمله نونهالان، نوجوانان و جوانان در بخش بانوان و آقایان، در بین 32 تیم، در 8 تیم پایانی قرار دارند که این امر، استان قزوین را از دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.
وی در خصوص مشکلات این هیئت در زمینه امکانات تشریح کرد: در سال گذشته سالن نداشتیم اما امسال سالن خانه بسکتبال واقع در پونک را در اختیار ما قرار داد‌ه‌اند. 

سالیانه چهل میلیون تومان هزینه اجاره بهای خانه بسکتبال
حمیدی ادامه داد: سالن‌ها در اختیار هیئت‌ها قرار گرفته که این امر متحمل اجاره بهای بسیار سنگینی برای هیئت‌ها شده است. از مسئولین انتظار می‌رود که نسبت به این موضوع رسیدگی کرده و کمک کنند. اگر قرار است هیئت فوتبال سالنی را به صورت مزایده در اختیار بگیرد و کار بسکتبال و آموزش در آن انجام دهد، نمی‎‌تواند اجاره آن را پرداخت کند.
وی افزود: اگر هیئت بخواهد اجاره بدهد، سالیانه باید چهل میلیون تومان بابت اجاره آن به اداره ورزش‌ و‌ جوانان پرداخت کند در نتیجه برای پرداخت این هزینه، نمی‌توانیم بسکتبال کار کنیم و تنها باید سانس‌ها را برای درآمدزایی جهت پرداخت هزینه مکان و هزینه آب، برق و گاز اجاره دهیم.
دبیر هیئت بسکتبال قزوین یادآور شد: هیئت بسکتبال استان و اداره ورزش‌و‌جوانان باید برای تامین امکانات این رشته کمک کنند.


بسکتبال استان قزوین در گرید A فدراسیون بسکتبال قرار دارد
وی به طور کلی در مورد ارزیابی وضعیت رشته بسکتبال استان گفت: بسکتبال جزء پویاترین رشته‌های ورزشی در چندسال گذشته در سطح کشور بوده و به طور کلی هیئت بسکتبال استان قزوین در گرید A فدراسیون بسکتبال قرار دارد.
حمیدی ابراز کرد: مسائل اقتصادی از جمله مشکلات عمده این هیئت به شمار می‌رود. مربیان، داوران و بازیکنان در سطح خوبی قرار دارند اما باید از لحاظ اقتصادی تامین شوند اما متاسفانه این امر رخ نمی‌دهد.
وی اضافه کرد: به جز ورزش فوتبال که پول‌های آنچنانی در آن جابجا می‌شود، بقیه رشته‌ها مظلوم واقع شدند که این مشکل همه گیر است.



مسئولان ارشد استانی، بسکتبال را حمایت کنند

این مسئول تقاضا کرد: از مسئولین خواستاریم که این رشته را حمایت کنند، تیم هفت الماس قزوین ویترین ورزش استان بود و خیلی راحت از لیگ برتر کنار رفت که اگر از حمایت مسئولین استانی از جمله استانداری، فرمانداری و اداره ورزش‌و‌جوانان برخوردار می‌شد، به هیچ عنوان این اتفاق رخ نمی‌داد.
وی تاکید کرد: این تیم به هیچ عنوان از طریق استانداری، فرمانداری و نمایندگان مجلس حمایت مالی نشد. دغدغه استانداری در قزوین، به هیچ عنوان ورزش نیست، ورزش‌های همگانی که توسط مسئولین در پارک انجام می‌شود، فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
حمیدی گفت: پرداختن به ورزش‌های همگانی بسیار عالی است اما دور شدن از بحث قهرمانی و قهرمان پروری به استان ضربه مهلکی وارد می‌کند. استان قزوین استعدادهای نابی در رشته‌های والیبال، بسکتبال و کشتی دارد اما هیچگونه حمایتی از این رشته‌ها دیده نمی‌شود.


حمایت از ورزش، یک کار فرهنگی است
وی گفت: مسئولین در کجا و در چه موسسه‌ای می‌توانند 2 هزار جوان بانشاط را جمع کنند و یک کار فرهنگی انجام دهند؛ کجا غیر از ورزش می‌توان این حرکت را انجام داد اما در این زمینه بسیار گله مند بوده و دل پردردی داریم.
این مسئول متذکر شد: سال گذشته مسابقات لیگ برتر در استان برگزار شد اما متاسفانه به جز آقای مشهدی‌آقایی هیچ مسئولی از آن استقبال نکرد، حتی مسئولین در ورزشگاه حضور پیدا نکرده تا در جمعیت بنشینند و باعث دلگرمی بازیکنان شوند، حتی این امر را هم از ما دریغ کردند.
وی در خصوص تعامل اداره ورزش‌ و‌ جوانان با این هیئت اظهار کرد: این اداره از زمان حضور آقای اعلایی مقدم به عنوان معاونت ورزشی اداره، بسیار مفید کار کرده است. چند سال گذشته چنین تعاملی با این اداره نداشتیم، ایشان فرد مجد و پیگیری است و حضور بسیار مثبتی در این اداره داشته، همچنین تمام هیئت‌ها از حضور ایشان استقبال کردند.


وضعیت تیم بسکتبال هفت‌الماس قزوین
وی وضعیت تیم بسکتبال هفت‌الماس را اینگونه تشریح کرد: این تیم به دلیل مشکلات مالی شرکت هفت‌الماس، امسال را از فدراسیون برای حضور در لیگ برتر مرخصی گرفته و در لیگ حضور نخواهد داشت تا شاهد بهبود وضعیت مالی این شرکت باشیم.
حمیدی اضافه کرد: هدف ما در لیگ برتر استفاده از بازیکنان جوان و بومی استان است به همین دلیل در سال گذشته مجید مجیدی، محمد شاهسوند، امیررضا شهروش، رضا سعیدی، محمدحسین لشگری و میثم حسینی که از بازیکنان بومی استان هستند، در جمع 17 نفره این تیم جای گرفتند.
وی ادامه داد: کادر از جمله سرپرست، مربی، پزشک و تدارکات تیم هم بومی بودند و سرپرست تیم تنها فرد غیربومی این تیم محسوب می‌شد.
این مربی بسکتبال تاکید کرد: هیئت بسکتبال قزوین نگاه جدی به استفاده از افراد بومی در این رشته دارد و هدف خود را بر استفاده از این افراد در تیم‌های این رشته قرار داده که ماحصل استفاده از این جوانان می‌توان به کسب مقام نائب قهرمانی اشاره کرد.
وی ابراز کرد: هیئت بسکتبال استان به صورت مشارکتی حمایت می‌شود و از مرجع خاصی تامین اعتبار نمی‌شود.
حمیدی درخصوص هزینه تیم هفت‌الماس بیان کرد: این تیم با هزینه بسیار ناچیز وارد لیگ شد و به نتایج خوبی دست یافت. هفت‌الماس قزوین تحت حمایت مالی شرکت خصوصی هفت‌الماس قرار دارد. قبل از بحران‌های مالی و مشکلات اقتصادی این شرکت، حمایت مالی بسیار عالی صورت می‌گرفت اما بعد از مشکلات، بخشی از قرارداد ورزشکاران باقی مانده که هنوز پرداخت نشده و پیگیر آن بوده تا آن را وصول کنیم.
وی ادامه داد: تیم دسته یک نیز به صورت مشارکتی و با کمک‌های مردمی حمایت می‌شود که متاسفانه هنوز به جمع‌بندی مشخصی نرسیده است.
دبیر هیئت بسکتبال لیگ استان را با دیگر مناطق مقایسه کرد و گفت: سال گذشته لیگ نوجوانان استان در سطح بسیار بالایی برگزار شد همچنین مسابقات جام رمضان با حضور دو بازیکن غیربومی در هر تیم در سطح بسیار پویایی نسبت به شهرها و استان‌های اطراف برگزار شد.

استقبال تماشاچیان از ورزش بسکتبال
وی در مورد استقبال تماشاچیان از این رشته توضیح داد: تیم بزرگسالان سال گذشته با عنوان هفت‌الماس شرکت کرد که بصورت میانگین، در هر مسابقه، حدود 2 هزار نفر تماشاچی حضور داشت. تماشاچیان به شدت پیگیر اتفاقات این رشته هستند. هفده بازی از شبکه استانی، سه بازی از شبکه 3 و پنج بازی از شبکه ورزش به صورت مسقیم پخش شد.
حمیدی تصریح کرد: طی دو سال گذشته، باشگاه فولادمهر با مدیریت آقای معینی و سرمربیگری بنده، کار استعدادیابی در شهر قزوین را انجام دادیم، همچنین این کار در شهرستان‌های تابعه چون تاکستان، آبیک، البرز و محمدیه با روند بسیار خوبی در حال انجام است.
وی افزود: بعد از استعدادیابی، افراد در کلاس‌های آموزشی شرکت کرده و سرانجام نوابغ غربال می‌شوند و در طول سال تمرینات خود را ادامه می‌دهند و در نهایت به تیم‌های شهر قزوین و تیم استان معرفی می‌شوند.
حمیدی در پاسخ به این سوال که بسکتبال بانوان استان را چگونه ارزیابی می‌‌‌‌کنید، بیان کرد: بسکتبال بانوان حضور پررنگی در مسابقات داشته و همچنین خانم مژگان خدادادی بعنوان بازیکن ثابت در خدمت تیم ملی است، در چند سال گذشته تیم بانوان در تمام مسابقات سوپرلیگ روی سکو قرار گرفت و در رده‌های پایه نیز چند بازیکن به تیم ملی راه یافته‌اند.


بررسی وضعیت بسکتبال بانوان استان قزوین
افسانه حسن نائبی، نائب رئیس هیئت بسکتبال استان قزوین در مورد فعالیت این رشته در استان اظهار کرد: بسکتبال جزء رشته‌های پرمخاطب است و از جایگاه خوبی در سطح کشور برخوردار است.
وی در مورد امکانات مورد نیاز این رشته بیان کرد: از نظر امکانات فضای لازم در اختیار این رشته قرار نگرفته، بسکتبال استان قزوین به یک سالن اختصاصی و رایگان نیاز دارد تا تمام تیم‌های خود را پوشش دهد.
حسن نائبی ابراز کرد: پنج رده مینی، نونهال، نوجوان، جوان و امید باید در مسابقات قهرمانی حضور داشته باشد، علاوه بر آن باید در مسابقات لیگ نوجوانان و لیگ بزرگسالان حضور پیدا کنیم بنابراین 10 رده در دو بخش به انضمام دو رده لیگ نوجوانان و جوانان در بانوان و آقایان و همچنین لیگ بزرگسال به طور مجموع حدود 16 تیم برای اعزام آماده می‌شوند که این امر خود نیاز به یک فضای اختصاصی دارد.
وی ادامه داد: اکثر سالن‌ها در مزایده هستند و مدیریت سالن اولین انرژی خود را باید روی پرداخت اجاره بهای سالن بگذارد که این خود هزینه سنگین و گزافی است در نتیجه سالن باید مثل سالیان گذشته به صورت رایگان در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد.
این مسئول گفت: خانه‌های ورزشی همچون خانه والیبال، و خانه بسکتبال، باید برای ارتقا سطح کشور به ویژه ورزش بانوان در اختیار ورزشکاران قرار بگیرد.
وی به مشکلات این هیئت اشاره کرد و گفت: مشکل سخت‌افزار، عدم وجود اسپانسر و عدم حمایت صنایع استان از تیم‌های بانوان از جمله مشکلات عمده این هیئت به شمار می‌رود.
مربی تیم ملی بسکتبال بانوان اضافه کرد: چهار سال تیم بسکتبال بانوان بر روی سکو قرار گرفت اما متاسفانه اسپانسری وجود ندارد که از این امر حمایت کند. با وجود قرار داشتن در استان صنعتی، هیچ حمایتی از ورزش بانوان انجام نشده و هیچ بهره‌ای از آن نبردیم در صورتیکه شاهد حمایت استان‌های دورافتاده از ورزش بانوان خود هستیم.

توجه به مقوله ورزش قهرمانی
وی در سخنی به مسئولان گفت: از مسئولین ارشد تقاضا داریم که توجه بیشتری به بحث قهرمانی به ویژه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای داشته باشند. ویترین ورزش استان، شرکت در مسابقات لیگ برتر است یعنی هر تیمی که در این مسابقات حضور پیدا کند، به موفقیت‌هایی دست پیدا خواهد کرد و حتی امکان اعزام به مسابقات برون‌مرزی را نیز کسب می‌کند؛ بنابراین این امر باید مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد.
حسن نائبی در پایان تصریح کرد: مسئولین باید تمام انرژی خود را روی این موضوع متمرکز کنند تا این تیم در مسابقات دارای اسپانسر باشد و همچنین صنایع استان از تیم‌های بانوان و آقایان حمایت مالی کافی را داشته باشند.



انتهای پیام/7008



دیدگاه ها

علوی / ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰

خیلی از صحبتهای دبیر دروغه ایشون دنبال اهداف شخصی و درآمدزایی شخصیه و بازیکنانی رو که اسم برده دروغ محضه فقط مجیدصالحی و شهروش بودن ..... هم که دوپینگ کرد آبرو برد اسمی ازش نیست
اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان