۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین متوسط کاهش بارندگی ۱۵ سال اخیر کشور ۱۸ درصد بوده است
کد خبر: ۱۱۴۰۴۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

وزیر نیرو:

متوسط کاهش بارندگی ۱۵ سال اخیر کشور ۱۸ درصد بوده است

وزیر نیرو گفت: متوسط کاهش بارندگی کشور در ۱۵ سال گذشته ۱۸ درصد و در سال گذشته ۱۰ درصد بوده است.

متوسط کاهش بارندگی ۱۵ سال اخیر کشور ۱۸ درصد بوده است
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، حمید چیت چیان گفت: در سال آبی گذشته (از اول مهر 93 تا ابتدای مهر 94) متوسط بارندگی در کشور 198 میلیمتر و در 15 سال گذشته 250 میلیمتر بوده است.
وی اظهار کرد: مجموعه شرایط هم از نظر کاهش بارندگی و هم از حیث افزایش درجه حرارت متوسط سالانه که موجب افزایش تبخیر شده، باعث شده میزان آب تجدید شونده کشور از 130 میلیارد مترمکعب به 110 میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کند.
وزیر نیرو تصریح کرد: در مقابل جمعیت کشور افزایش پیدا کرده، مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب هم افزایش یافته و در نتیجه همه اینها موجب شده میزان سرانه منابع آب در کشور نسبت به سالهای گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد.
چیت چیان گفت: تنها کاری که می تواند در این شرایط به بهبود شرایط کمک کند این است که ما در تمام بخشها اعم از کشاورزی، صنعت و شرب در مدیریت مصرف آب کوشا باشیم.
وی افزود: بخشی از مدیریت مصرف آب به دستگاهها و سازمانهای اداری و اجرایی کشور و بخش عمده آن به تک تک آحاد مردم کشورمان در مصرف بهینه آب مربوط می شود.
وزیر نیرو افزود: در کنار این موضوعات ما فعالیتهای گسترده ای را در بخش آب داشته و داریم که استحصال آبهای جدید، استحصال آب مورد نیاز از آبهای غیرمتعارف مثل شیرین سازی آب دریا، بارورسازی ابرها، استفاده از منابع ژرف درون زمین از جمله این فعالیتهاست.
چیت چیان افزود: زمانی این فعالیتها نتیجه بخش خواهد بود که ما در چگونگی مصرف خودمان تجدید نظر اساسی کنیم.
وزیر نیرو تصریح کرد: هم اکنون میزان روان آب رودخانه های کشور بیش از 51 درصد کاهش پیدا کرده و ما دچار یک عدم تعادل در آب های زیرزمینی هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد با برنامه هایی که پیش بینی شده هم تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و هم برای بهبود بهره وری و راندمان در آب کشاورزی بتوانیم این مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وزیر نیرو امروز در سفر یک روزه به شهرستان پاوه ضمن بازدید از سد و نیروگاه داریان از نزدیک در جریان عملیات این پروژه ملی و عظیم قرار گرفت و خواستار تسریع در اتمام این طرح شد.
وی در ادامه به روستای هجیج شهرستان پاوه رفت و ضمن دیدار با مردم مدرسه شش کلاسه حضرت سید عبیدالله این روستا را که دارای 523 متر مربع زیربنا در سه طبقه است و توسط منابع آب و نیروی ایران و سد داریان با 10 میلیارد ریال اعتبار احداث شده را افتتاح کرد.
به هنگام افتتاح این مدرسه فرماندار پاوه با قدردانی از خدمات نظام در این شهرستان مرزی گفت: به شهادت مجریان سد داریان این منطقه با وجود اینکه در نقطه صفر مرزی قرار دارد یکی از امن ترین نقاط کشور است و اجرای پروژه سد داریان بدون کمترین مشکل اجتماعی وهیچ مشکل امنیتی گواه این ادعاست.
پرویز ایده پور افزود: این همراهی و همدلی مردم و فرسوده شدن زیرساخت های اساسی و اصلی شهرستان به ویژه راه اصلی شهرستان و خیابانهای شهر پاوه در اثر تردد کامیونهای سنگین پروژه سد مستلزم همکاری وزارت نیرو با مردم است.
شهرستان پاوه با بیش از 59 هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان