۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛ شرایط پساتحریم و دیدگاه مخالفان
کد خبر: ۱۱۳۹۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

با ۱۳ امضا از سوی هیأت رییسه مجلس

استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛ شرایط پساتحریم و دیدگاه مخالفان

طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با ۱۳ امضا از سوی هیأت رییسه مجلس اعلام وصول شد، این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس و فعالان اقتصادی نه تنها استیضاح در حوزه اقتصادی درشرایط پساتحریم را به صلاح جامعه نمی دانند، بلکه از عملکرد وزیر یادشده نیز باوجود مشکل کمبود اعتبارات حمایت می کنند.

استیضاح وزیر راه و شهرسازی؛ شرایط پساتحریم و دیدگاه مخالفان
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، در متن طرح استیضاح به مواردی همچون نبود برنامه در حمل و نقل ریلی، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی، عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهی بازار مسکن و عدم حمایت از مسکن محرومان اشاره شده است.
همچنین در این طرح عدم اجرای احکام برنامه پنجم، عزل و نصب های بدون دلیل و حذف نیروهای مؤمن، عدم اجرای قوانین ایثارگران، عدم اجرای برخی برنامه های پیشنهادی زمان رأی اعتماد از قبیل حوزه عمومی وزارتخانه، حمل ونقل، زمین، مسکن و شهرسازی، مشکلات مالی در معاونت زیرساخت، عدم توجه به ارتقای سطح ایمنی و گسترش حمل ونقل هوایی و بکارگیری افراد ناتوان و فاقد سابقه مدیریت و اجرای صنعت هوایی علیرغم تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان و کمیسیون عمران مجلس مورد اشاره قرار گرفته است.
در این طرح به عدم ارائه برنامه و سیاست مشخص در حوزه مسکن در کشور، عملکرد بانک مسکن در رابطه با تسهیلات مسکن مهر، مسکن روستایی و بافت فرسوده نیز به عنوان دلایل استیضاح مطرح شده است.

** وزیر راه و شهرسازی عملکرد قابل قبولی داشته است
محمد فیروزی نماینده قمصر و نطنز و دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در این زمینه به ایرنا گفت: سؤال کردن از وزرای محترم دولت حق قانونی نمایندگان است و در خصوص عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش از این برخی نمایندگان خانه ملت سؤالات متعددی در عرصه های مدیریتی، حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و زمینی، نظام فنی و مهندسی، مسکن و غیره داشتند.
وی با بیان اینکه پاسخ های وزارت راه و شهرسازی تاکنون در دو مرحله در کمیسیون عمران مجلس بررسی شده، تصریح کرد: اما در نهایت برخی نمایندگان عضو کمیسیون از پاسخ ها قانع نشدند و برای اعلام وصول استیضاح مصرّ بودند.
فیروزی خاطرنشان کرد: مطابق روال کار در مجلس، نتیجه گزارش از کمیسیون عمران به هیأت رییسه رفت که هفته گذشته اعلام وصول شد.
وی که جزو امضاءکنندگان استیضاح نبوده است، افزود: عملکرد وزیر راه و شهرسازی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و مشکلاتی که در خصوص تخصیص اعتبارات وجود داشت، خوب و قابل قبول بوده است.
دبیر دوم کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: به نظر می رسد با عنایت به شرایط موجود، مدیریت خوبی در عرصه راه و شهرسازی صورت گرفته باشد و این وزارتخانه در حد توان و بضاعت مالی عملکرد و تلاش خوبی داشته تا نیازها و حوائج مردم در حد امکان اجابت شود.
وی بیان داشت: هرچند ایراداتی به عملکرد وزیر در حوزه های حمل و نقل هوایی و دریایی وجود دارد که البته بخشی از آنها به مساله تحریم ها و بخشی دیگر به سوء مدیریت ها برمی گردد.
نماینده قمصر و نطنز در مجلس با خوب توصیف کردن عملکرد وزیر راه و شهرسازی، ادامه فعالیت آخوندی را به نفع جامعه و کشور توصیف و ابراز امیدواری کرد: در صورت تثبیت ادامه فعالیت نامبرده، با حمایت های هر چه بیشتر دولت و مجلس شاهد بهبود فعالیت در این بخش زیربنایی جامعه باشیم.

** دوران پساتحریم زمان استیضاح وزرا نیست/ فرصت بیشتری به وزیر راه داده شود
محمد دامادی نماینده ساری و دیگر عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: مخالف استیضاح آخوندی هستم و هرچند ایشان مانند هر مدیر دیگری عاری از ضعف نیست، اما اشکالات وزارتخانه در حدی نبوده است که بخواهیم مساله استیضاح را مطرح کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید به وزیر راه و شهرسازی فرصت بیشتری داده شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی بار سنگین مسکن مهری را به دوش می کشد که در عین خوب بودن، نواقصی نیز به همراه داشته است.
دامادی تصریح کرد: پیگیری سیاست دولت گذشته در مسکن مهر از جمله وظایف این وزارتخانه است؛ مساله ای که با توجه به شرایط گذشته و کنونی این طرح کار سختی بوده و تلاش و همت زیادی را می طلبد.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از بزرگترین وزارتخانه های کشور بوده و حجم کار و فعالیت بالایی دارد، افزود: در این شرایط ضمن احترام به آرای استیضاح کنندگان، از آنان می خواهیم تا فرصت بیشتری برای ادامه کار به وزیر بدهند.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دوران پساتحریم زمان خوبی برای استیضاح وزرا نیست و نباید اجازه دهیم در این زمان وزارتخانه بزرگ راه و شهرسازی بدون رییس و با سرپرست اداره شود، بیان داشت: ورود مسائل سیاسی به تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به صلاح جامعه نیست.

** استیضاح وزیر راه در شرایط کنونی ضرورتی ندارد
منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران و نماینده ابوموسی، بندرعباس، حاجی آباد، خمیر و قشم در مجلس نیز اظهار داشت: از دلایل استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مطلع نیستم، اما در مجموع قبلا سؤالاتی در خصوص مسکن مهر، راه های روستایی، بنادر، راه آهن و مدیریت نیروی انسانی در وزارتخانه مزبور از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود که البته در هر مورد آقای وزیر توضیحات شفافی در کمیسیون عمران ارائه کرده بود.
وی با بیان اینکه در مجموع با استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفم، افزود: این اقدام در شرایط کنونی ضرورتی نداشته و بخصوص در دوران پساتحریم به صلاح کشور نیست.
آرامی افزود: این در حالی است که در سنوات گذشته و مواجهه با تحریم ها و فشارهای اقتصادی ظالمانه، حوزه عمرانی کشور به اعتبارات و نقدینگی لازم دسترسی نداشته است.
وی تصریح کرد: با این حال، وزیر راه و شهرسازی اقدامات مفید و سازنده در برخی دیگر از حوزه ها از جمله سرمایه گذاری و استفاده از توانمندی های خارج از دولت داشته و عملکرد قابل قبولی داشته است.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ایرادات موجود باید با برگزاری جلسات حل و فصل شود، ابراز امیدواری کرد که استیضاح کنندگان از طرح خود پشیمان شده و شرایط ادامه کار وزیر را فراهم کنند.

** استیضاح وزیر راه به زیرساخت های کشور آسیب وارد می کند
علی نعمت چهاردولی نماینده ملایر و دبیر اول کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه مخالف استیضاح مذکور هستم، اظهار داشت: واقعیت این است که وقتی استیضاح مطرح می شود، نه شخص وزیر بلکه کل آن وزارتخانه و عملکرد مجموع آن زیر سؤال می رود.
وی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایط کنونی به صلاح مملکت نیست، افزود: در حالی که به زمان تصویب لایحه بودجه سال 95 نزدیک شده ایم، اگر وزیر راه استیضاح شود، مدیریت این مجموعه عریض و طویل تقریبا تعطیل خواهد شد؛ چرا که دیگر عملاً مدیری وجود نخواهد داشت.
چهاردولی با اشاره به اینکه در این صورت معاونان کنونی وزیر نیز به دلیل نامعلوم و بی ثبات بودن شرایط فعالیت شان از انگیزه لازم برخوردار نیستند، هشدار داد: این مساله منجر به رکود در زیرساخت های اساسی کشور از جمله توسعه و تقویت خطوط ریلی، هوایی، زمینی، راه های روستایی، احداث بیمارستان ها و سایر مسائل زیربنایی خواهد شد.
وی تاکید کرد: هر کس که علاقه مند به نظام مقدس اسلامی باشد، در چنین شرایط مساله استیضاح را پیش نمی کشد که جز آسیب و ضرر به زیرساخت های کشور هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.
دبیر اول کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نحوه کلید خوردن این استیضاح، یادآور شد: این مساله زمانی اتفاق افتاد که نماینده اصفهان در مجلس از اینکه وزیر راه و شهرسازی بدون اطلاع نسبت به تغییر مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اقدام کرده بود ناراحت شد و شروع به جمع آوری امضاء علیه وی کرد.
وی با اشاره به محور اصلی استیضاح که مباحثی همچون مسکن مهر، مسکن اجتماعی و طرح جامع مسکن عنوان شده، تصریح کرد: این طرح ها ارائه شده، اما برای اجرا نیازمند امکانات و اعتبارات است.
چهاردولی اضافه کرد: در حالی که در دولت گذشته، شخص رییس جمهور از هیأت دولت و بانک مرکزی برای اجرای طرح مسکن مهر درخواست اعطای تسهیلات بلندمدت کم بهره کرده بود، اگر امروز همین اتفاق برای وزیر کنونی بیفتد، قطعا مشکلات مسکن مهر کاهش خواهد یافت.
وی با اشاره به کاهش اعتبارات عمرانی دولت طی سال های گذشته که از بیش از 600 هزار میلیارد ریال در سال 91 به کمتر از 400 هزار میلیارد ریال در سال جاری تقلیل داشته، یادآور شد: این ارقام روی کاغذ عنوان شده و در بسیاری سال ها تخصیص کمتر از 50 درصد داشته است و با این اوصاف اگر مساله تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمنان را اضافه کنیم، استیضاح وزیر راه به صلاح کشور نیست.
نماینده ملایر در مجلس خاطرنشان کرد: هرچند منکر کم و کاستی ها و برخی سوءمدیریت ها در وزرات راه و شهرسازی نیستیم، اما در شرایطی که به زمان بسته شدن لایحه بودجه 95 نزدیک می شویم و برنامه ششم توسعه کشور را در پیش رو داریم، هرگونه که به قضیه نگاه کنیم پیش کشیدن مساله استیضاح، بدون وزیر گذاشتن یک وزارتخانه و گرفتن انگیزه از معاونان وزیر به هیچ عنوان به صلاح نیست.

** مجلس به جای استیضاح وزیر راه جلوی فروش غیرقانونی تراکم در تهران را بگیرد
منوچهر ملکیانی فرد عضو اتاق بازرگانی ایران و رییس انجمن شرکت های ساختمانی، اظهار داشت: عملکرد آخوندی وزیر راه و شهرسازی بسیار رضایتبخش بوده و جامعه سازندگان زیربنایی کشور نسبت به اصلاحات و اقدامات انجام شده در دوره کاری وی رضایت کامل دارند.
وی وزیر راه و شهرسازی را انسانی اندیشمند در حوزه ساخت و ساز و راه توصیف کرد که از نظر تفکر، شخصیت و تحصیلات یکی از بهترین اعضای کابینه یازدهم است و افزود: شایسته نیست زمانی که صحبت از تغییرات و اصلاحات به میان می آورد، اینگونه با وی برخورد شده و دم از استیضاح شان بزنند.
ملکیانی فرد در ادامه از مصیبتی که امروز گریبانگیر تمام شهروندان تهرانی شده، یاد کرد و توضیح داد: فروش تراکم به صورت کاملا غیرقانونی و خارج از طرح جامع از سوی شهرداری تهران در دست اقدام است و شنیده ها حاکیست که تاکنون 100 میلیون مترمربع تراکم فروخته شده است.
وی با هشدار اینکه این مساله به معنای آن است که باید همگی از این شهر مهاجرت کنیم، تصریح کرد: در این زمینه شهرداران موظفند براساس مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی عمل کنند و ظاهرا زور وزیر راه و شهرسازی برای ممانعت از این موضوع نمی رسد.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: اگر مجلس شورای اسلامی می خواهد در جهت منافع کشور و مردم حرکت کند، باید شهردار را استیضاح کند که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز اقدام به این کار کرده است.
وی ادامه داد: محاسبات کارشناسان حاکی از ظرفیت پنج میلیون نفری تهران برای زندگی افراد است، اما امروز این شهر با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر از معضلات متعدد تامین آب، آلودگی هوا، ترافیک و غیره رنج می برد.
رییس انجمن شرکت های ساختمانی با تاکید بر اینکه فروش تراکم جرم آشکار بوده و مجلس باید جلوی آن را بگیرد، تصریح کرد: از آنجا که خریداران تراکم همگی در مراکز قدرت حضور دارند، وزیر راه و شهرسازی زورش به آنان نمی رسد و براین اساس، باید از وزیر حمایت کرد.
وی با بیان آنکه شهردار مالک شهر نیست بلکه اداره کننده آن است، ادامه داد: متاسفانه با کنار گذاشتن اصل قضیه، می خواهیم وزیری را استیضاح کنیم که نقطه نظرات اصلاحی دارد، فردی که مبدع نظام مهندسی بوده و می خواهد جلوی سوداگری در حوزه ساختمان را بگیرد.
ملکیانی فرد در پایان تاکید کرد: باید بجای مطرح کردن مساله استیضاح، به وزیر راه و شهرسازی کمک کنیم تا افکار صحیحش را به درستی در جامعه پیاده کند.

** وزیر راه فردی لایق است/ انتظار معقول از مدیران در دوره کنونی داشته باشیم
محمدرضا انصاری نایب رییس اتاق ایران و رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران نیز در این زمینه گفت: وزارت راه و شهرسازی جز وزارتخانه های اقتصادی کشور است که وظایف و ماموریت های سنگینی به دوش دارد.
وی گفت: این وزارتخانه امروز گرفتار عوارض بحران ناشی از تحریم ها و فشارهای اقتصادی و عملکرد مدیران پیشین آن است که به عباس آخوندی به ارث رسیده است.
انصاری افزود: در شرایطی که هنوز آثار تحریم ها پابرجاست و سبب می شود مدیران دولتی و مدیران بخش خصوصی کشور دستشان بسته باشد، نمی توان انتظار رونق فعالیت ها از وزارت راه و شهرسازی داشت.
نایب رییس اتاق ایران ادامه داد: در این شرایط انتظار بر این است که مدیران عملکرد معقول و صحیحی داشته و با برگزیدن همکاران خوب که از سوابق علمی- اجرایی مناسبی برخوردارند، عملکرد شایسته ای داشته باشند که در وزارت راه و شهرسازی نیز این گونه بوده است.
وی با بیان اینکه وزیر کنونی راه و شهرسازی از نظر فعالان بخش مهندسی و پیمانکاری در حوزه احداث، انسانی لایق و شایسته است که پیش ازاین وزیر مسکن نیز بوده و از سوابق اجرایی و تحصیلات مناسبی برخوردار است، تصریح کرد: در صورتی که از آخوندی حمایت شود، وی می تواند از این دوره گذار سیاسی و اقتصادی به سلامت عبور کرده و در دوران پساتحریم وزارت راه و شهرسازی را به سمت رونق هدایت کند.
رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران با اشاره به محدودیت های فعالیت در دوره کنونی، یادآور شد: در شرایط تحریم که بودجه ها منقبض و روحیه کاری مردم نیز تضعیف شده است، این اشکالات و نقایص به وزارتخانه ها نیز سرایت کرده و بنابراین مدیران ابزار مناسبی برای رونق فعالیت های اقتصادی در دست ندارند.
وی بااشاره به بودجه عمرانی 200 هزار میلیارد ریالی کشور، افزود: با این عدد و رقم نمی توان انتظار خاصی از وزارتخانه های اقتصادی داشت و در عوض باید انتظار معقول و منطقی از افرادی که در پست های کلیدی و حساس و وزارتخانه ها در رأس کار هستند، داشت.

** پیشرفت طرح های نیمه تمام عمرانی طی دو سال با اقدامات آخوندی
محمد امیرزاده رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران در گفت و گو با ایرنا درباره عملکرد وزیر راه و شهرسازی طی دو سال گذشته، افزود: آخوندی از وزرایی است که براساس دانش، تخصص و تجربه انتخاب شده و برهمین اساس مدیری قوی و توانا است.
وی، نهایی کردن طرح های نیمه تمام کشور را از اقدامات مثبت وزیر راه و شهر سازی دانست و گفت: با همت آخوندی طرح های مسکن مهر تکمیل شد ضمن آنکه سایر طرح های عمرانی کشور نیز در حال پیشرفت است.
امیرزاده با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور و کمبود نقدینگی، ادامه داد: آخوندی با وجود وضعیت نامساعد توانست وظایف خود را انجام دهد.
وی گفت: البته با توجه به دورنمایی که از اصلاح وضعیت تحریم ها وجود دارد، پیش بینی می شود وضعیت سرمایه گذاری در بخش های مختلف تغییر کند و وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده یکی از بخش های در دستور کار سرمایه گذاری در خطوط هوایی داخلی و خارجی است.
رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران با بیان اینکه مجلس باید وظیفه نظارتی خود را انجام دهد و سوالاتی را از وزرای کابینه داشته باشند، اظهارامیدواری کرد: خروجی مجلس حق و عدالت باشد و براساس اختلاف سلیقه تصمیم گیری نشود.

** فعالیت های وزیر راه و شهرسازی نظام مهندسی کشور را از انفعال خارج کرد
عبدالمجید سجادی نائینی عضو هیأت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: به نظر می رسد استیضاح وزیر راه و شهرسازی بیشتر چوب لای چرخ گذاشتن اقدامات مثبت و سازنده ای باشد که آخوندی در جهت رفاه حال عمومی مردم و کاربران جاده ها، ساخت و سارها، ایمنی، راهسازی، جاده سازی و غیره در پیش گرفته است.
وی با اشاره به سوابق کاری و اجرایی خود در نظام مهندسی کشور، افزود: نظام مهندسی طی سال های گذشته به معنای واقعی کلمه از کار افتاده بود و بی ارزش شده بود، به طوری که تعدادی افراد رانت خوار و متخلف که تنها به منافع خود فکر می کردند و مهندسان جوان کشور را به بازی گرفته بودند، در آن فعال بوده و با استفاده از این مهندسان جوان جیب خود را پر می کردند.
سجادی نائینی ادامه داد: اما وزیر راه و شهرسازی دست آنها را کوتاه کرد، به طوری که از مجموع 25 نفر اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی هم اینک 13 نفر آنان رد صلاحیت شده و پرونده های بقیه نیز در دست بررسی و رسیدگی است؛ نظام مهندسی کشور 20 سال در خواب بود و امروز با فعالیت ها و اقدامات آخوندی تکانی خورده و شرایط آن رو به بهبود است.
این عضو هیأت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی خاطرنشان کرد: در سایر حوزه های مرتبط به وزارت راه و شهرسازی نیز وضعیت به همین منوال است و شاهد پویایی، تحرک، روزآمدی و بهبود امور هستیم.
وی در ادامه با پیش کشیدن بودجه های دو سال گذشته این وزارتخانه، تصریح کرد: میانگین بودجه ای وزارت راه و شهرسازی تنها 13 درصد اعتبارات مورد نیاز اجرای پروژه ها و انجام فعالیت ها بوده و با این اوصاف قطعا آنچه نمایندگان مجلس می خواهند به اجابت نخواهد رسید.
سجادی گفت: علاوه بر آن، پولی که در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته در وهله نخست باید مصروف بدهی های دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد می شد که به آخوندی به ارث رسیده است و در چنین شرایطی پیش کشیدن طرح استیضاح از سوی برخی نمایندگان خانه ملت جای تعجب دارد.
وی در پایان، وزارت راه و شهرسازی را از معدود وزارتخانه های کشور برشمرد که در فکر کار کردن بوده و روند اجرایی و عملکردی آن رو به رونق و مثبت بوده است.
گفتنی است؛ پاسخگویی وزیر راه و شهرسازی به علت بی توجهی به پرداخت تسهیلات مسکن روستایی و عدم پرداخت بازگشت اقساط مسکن مهر جهت تکمیل پروژه ها و عدم پرداخت وام در بافت فرسوده، خرید لکوموتیو و تجهیزات توسط راه آهن و با ترک تشریفات و عدم اعطای تسهیلات به بخش خصوصی برای خرید، پاسخ وزارتخانه به گزارش ماده 49 کمیسیون عمران، آخرین اقدامات در خصوص متخلفان سقوط حادثه هواپیمایی آنتونف 141، برنامه وزارتخانه برای تحقق هدفگذاری دولت برای تولید سالانه یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی در سال 94 و سال های آتی، چرا با وجود ایرادات قانونی در مورد اصلاحیه و افزایش مبلغ قرارداد شماره 10880مورخ 84/3/12 موضوع خرید لکوموتیو از شرکت 'مپنا' اقدامات بعدی معمول شده است، چگونگی موضوع واگذاری چندین قرارداد به شرکت 'ابن سینا'، اقدامات وزارت راه در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی، عقد قرارداد خرید 500 دستگاه واگن سازی به ارزش 730 میلیون یورو از شرکت استادلر سوئیس توسط شرکت حمل ونقل ریلی رجاء با چراغ سبز چه کسانی صورت پذیرفته است؟، عدم تحرک طرح برقی کردن راه آهن تهران - مشهد در دولت یازدهم، عدم تکمیل آزادراه قزوین - رشت بعد از 20 ماه از دولت یازدهم و متوقف شدن برنامه قطار شهری بین شهرهای جدید و کلانشهرها، سایر موارد مطروحه از سوی نمایندگان برابر ماده 222 آیین نامه مجلس شورای اسلامی بوده که به عنوان دلایل تقاضای استیضاح خود به هیأت رییسه مجلس مطرح کرده اند.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان