۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بانک مرکزی قانون بانکداری بدون ربا را رعایت نمی‌کند
کد خبر: ۱۱۳۹۰۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۱۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

انتقاد یک مدیر بانکی از مجموعه سیف:

بانک مرکزی قانون بانکداری بدون ربا را رعایت نمی‌کند

عضو هیات مدیره بانک کارآفرین گفت: بانک مرکزی باید درتعیین نرخ سود بانکی، کف و حداقل نرخ سود را ملاک عمل در نظر بگیرد تا دراینصورت سپرده گذاران نیزآسیب نبینند.

بانک مرکزی قانون بانکداری بدون ربا را رعایت نمی‌کند
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ، یک عضو هیات مدیره بانک کارآفرین، ایجاد رقابت سخت بین بانک‌های داخلی و خارجی برای ارایه خدمات بهتر بانکی و ارتقای ساختار بانکی در کشور را از جمله مزیت های حضور بانکهای خارجی درکشور قلمداد کرد و گفت: فرایند حضور بانک های خارجی در کشور طولانی خواهد بود.
فضل الله معظمی درگفتگو با نسیم افزود: به محض حضور بانک های خارجی در کشور، بانک های داخلی چاره‌ای جز تطبیق خدمات خود با بانکداری روز دنیا ندارند و افزود که در مدت زمان اعلام تحریم های بین المللی، سیستم بانکی کشور، از لحاظ تکنولوژی روز دنیا دچار عقب افتادگی جدی شده است.
وی گفت: نگاه حاکمیت توجه به حضور بانک های خارجی در کشور بوده زیرا، طبق قانون ، سهامدار خارجی می تواند تا 40 درصد سهام یک بانک داخلی را در اختیار بگیرد، بنابراین، سیاست کلان کشور هم طبق ضرورت، به تشویق حضور بانک های خارجی در کشور می پردازد.
معظمی،گفت که از نظر قانون اساسی و اصل 44 قانون اساسی ،منعی برای حضور بانک های خارجی در کشور وجود ندارد.
عضو هیات مدیره بانک کارآفرین به نسیم توضیح داد: حضور بانک های خارجی ، به فوریت منجر به کاهش نرخ سود بانکی در کشور نخواهد شد زیرا، تعیین نرخ سود بانکی مربوط به سیاست های پولی کلان کشور بوده است.
وی، بدهی 40 هزارمیلیارد تومانی بانک ها به بانک مرکزی، بدهی یکصد هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها و بالا بودن نرخ سپرده قانونی بانک ها در کشور را بخش کوچکی از چالش های نظام بانکی کشور دانست.
معظمی، از بالا بودن نرخ سپرده قانونی بانکها در کشور به شدت انتقاد کرد و افزود که نرخ سپرده قانونی کشور با رقمی حدود 13 درصد در قیاس با کشورهای دیگر بسیار بالا بوده که طبق قانون پولی و بانکی این رقم باید به 10 درصد کاهش یابد.
عضوهیات مدیره بانک کارآفرین با اشاره به تعیین نرخ سود بانکی درکشور هم گفت: بانک مرکزی و شورای پول واعتبار، در تعیین نرخ سود بانکی، قانون بانکداری بدون ربا را رعایت نمی‌کنند.
وی، با استناد به قانون بانکداری بدون ربا به نسیم توضیح داد: بانک مرکزی باید درتعیین نرخ سودبانکی، کف وحداقل نرخ سود را ملاک عمل در نظر بگیرد تادراینصورت سپرده گذاران نیز آسیب نبینند و تاکید کرد که در این بند ، قانون بانکداری بدون ربا فاقد اشکال بوده و درحین اجرا دچار مشکل می شود که نابهنجاری بوجود آمده ناشی از عدم توجه به این قانون، تاثیرات خود را بر سیستم بانکی می گذارد.
به گفته معظمی، بانک مرکزی و شورای پول واعتبار، قانون بانکداری بدون ربا در تعیین نرخ سود بانکی را رعایت نکرده و در حین تعیین نرخ سود ، سقف آن را در نظر می گیرند.
وی،اذعان داشت که طبق قانون بانکداری بودن ربا، اگر سقف نرخ سود تعیین شود دوباره مشمول ربا خواهد شد.
به گفته این عضو هیات مدیره بانک کارآفرین،درمشارکت های با بازدهی بالاتر از 24 در صد هم باید تاییدیه بانک مرکزی اخذ شود تا این امر از نظر نوشتاری با قانون هماهنگ باشد.


انتهای پیام/7008

منبع: نسیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان