۲۱/محرّم/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۵/۰۶ شنبه

صبح قزوین ضابطین دادگستری تحت نظارت مقام قضایی اقدام می نمایند
کد خبر: ۱۱۱۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

دادستان عمومی و انقلاب قزوین:

ضابطین دادگستری تحت نظارت مقام قضایی اقدام می نمایند

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در راستای اجرای ماده ۱۷ قانون آئین دادرسی کیفری و ماده۱۶آیین نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه های انتظامی مبنی بر رياست و نظارت دادستان بر ضابطين دادگستري از حيث وظايفي كه به عنوان ضابط به عهده دارند از کلانتری ۱۳ باهنر شهر قزوین بازدید نمود.

ضابطین دادگستری تحت نظارت مقام قضایی اقدام می نمایند

به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان قزوین، حجت الاسلام والمسلمین صادقی نیارکی با بیان اینکه ضابطين دادگستري ماموراني هستند كه تحت نظارت و تعليمات مقام قضايي در كشف جرم و بازجويي مقدماتي و حفظ آثار و دلايل جرم و جلوگيري از فرار و مخفي شدن متهم و ابلاغ اوراق و اجراي تصميمات قضايي به موجب قانون اقدام مي نمايند، گفت: ضابطین عبارت ازنیروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ، روسا و معاونين زندان نسبت به امور مربوط به زندانيان و مامورين نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه به موجب قوانين خاص و درمحدوده وظايف محوله ضابط دادگستري می باشند.

وی با اشاره به وظایف ضابطین دادگستری افزود: مطابق ماده‌ 15قانون آئین دادرسی کیفری اقداماتی‌ شامل كشف‌ جرم‌ ، بازجويي‌ مقدماتي‌، حفظ‌ آثار و دلايل‌ جرم‌، جلوگيري‌ از فرار متهم‌ و مخفي‌ شدن‌ وي‌ جزو تكاليف‌ آنان‌ برشمرده می شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: بازداشتگاه های انتظامی صرفاً محل نگهداری آن دسته از متهمینی است که بنا به دستور مقام قضایی برای انجام تحقیقات مقدماتی در اختیار ناجا قرار می گیرند.

صادقی نیارکی درخصوص پذیرش متهمین در بازداشتگاههای انتظامی بیان نمود: پذیرش متهمین در بازداشتگاه های انتظامی صرفاً به موجب برگ قرار کتبی رسمی با مهر و امضاء مقام قضایی مربوطه که مجزا از دستور ارجاع انجام تحقیقات به ضابطین می باشد صورت خواهد گرفت.
مقامات قضایی مکلفند در معرفی متهمین به بازداشتگاه نسبت به تعیین مدت نگهداری آنان تصریح نمایند.

وی افزود: در پایان مهلت تعیین شده رئیس بازداشتگاه موظف است مراتب را به قاضی صادرکننده قرار منعکس و در صورت عدم تمدید مهلت نسبت به انتقال متهم به زندان اقدام نماید.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین ضمن اشاره به وظایف رئیس بازداشتگاه انتظامی گفت: رئیس بازداشتگاه انتظامی موظف است دفعات و ساعات هر گونه ورود و خروج متهم از بازداشتگاه، اعم از انجام تحقیقات و غیره را در دفاتر ثبت وقعات و پرونده بازداشتگاهی متهم قید نماید.

وی افزود: از آنجائیکه انجام تحقیقات و بازجویی در محل نگهداری متهمان ممنوع می باشد، نیروی انتظامی باید ترتیبی اتخاذ نماید که بازجویی از متهمین در محل جداگانه از بازداشتگاه انتظامی انجام گیرد.

در این بازدید که به همراه چند تن از معاونین خود از جمله افروز و حجت الاسلام و المسلمین کرمی انجام شد به بررسی وضعیت افراد بازداشت شده پرداخته و ضمن دیدار حضوری با مراجعین در جریان نحوه رسیدگی به شکایاتشان در کلانتری 13 باهنر قرار گرفت.

در ادامه این بازدید دادستان تذکراتی را در خصوص نحوه بررسی پرونده ها و انجام تحقیقات لازمه بیان نمود.

انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان