۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تشکیل کمیته حقیقت یاب و نهاد ناظر بر حج
کد خبر: ۱۰۵۴۹۴ نویسنده: مجتبی یوسفی نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۷/۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز

تشکیل کمیته حقیقت یاب و نهاد ناظر بر حج

اقدام سریع و ارزشمند وزارت خارجه در تشکیل ستاد ویژه برای پیگیری امور و هماهنگی اقدامات همه دستگاهها در این زمینه، اقدامی بسیار سنجیده و ارزشمند است. علاوه بر این؛ مسئولان دیپلماسی کشور بایستی از تمامی ابزارهای دیپلماتیک برای همگرایی و هماهنگی بین کشورهای اسلامی در پیگیری این موضوع بهره برند.

تشکیل کمیته حقیقت یاب و نهاد ناظر بر حج
صبح قزوین ، حادثه دلخراش کشته و زخمی شدن زائران بیت الله الحرام در منی آن هم به فاصله تنها چند روز پس از حادثه سقوط جرثقیل در خانه خدا بار دیگر بی کفایتی و ناتوانی مزدوران آل سعود را اثبات کرد. بدیهی است ابتدایی ترین وظیفه مجریان حج و خادمان حرمین شریفین حفاظت از جان و حفظ سلامتی زائران و ضیوف الرحمن است. رهبری معظم انقلاب نیز در پیام امسال خود به کنگره عظیم حج بر این نکته تاکید کرده و فرموده اند: “امسال حادثه‌ی تلخ و خسارت‌بار مسجدالحرام، کام حاجیان و ملّتهای آنان را تلخ کرد. درست است که درگذشتگان این حادثه که در حال نماز و طواف و عبادت به دیدار حق شتافتند، به سعادتی بزرگ دست یافته و در حریم امن و رعایت و رحمت الهی آرمیده‌اند ان‌شاءالله -و این تسلّایی بزرگ برای بازماندگان آنها است- ولی این نمیتواند از سنگینیِ مسئولیّت کسانی که متعهّد امنیّت ضیوف‌الرّحمانند بکاهد. عمل به این تعهّد و ادای این مسئولیّت خواسته‌ی قطعی ما است.”

این دو حادثه علاوه بر داغدار نمودن امت اسلامی، مراسم حج امسال را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این بی کفایتی بدون شک غیر قابل پذیرش است، کشورهای اسلامی علی الخصوص کشورهایی که زائران آنها در این دو حادثه جان باخته و یا مصدوم شده اند حق و مسئولیت دارند تا ضمن بازخواست از مسئولان بی کفایت آل سعود و کشف دلایل این حوادث ناگوار از تکرار چنین وقایع دلخراشی پیشگیری نمایند.

اقدام سریع و ارزشمند وزارت خارجه در تشکیل ستاد ویژه برای پیگیری امور و هماهنگی اقدامات همه دستگاهها در این زمینه، اقدامی بسیار سنجیده و ارزشمند است. علاوه بر این؛ مسئولان دیپلماسی کشور بایستی از تمامی ابزارهای دیپلماتیک برای همگرایی و هماهنگی بین کشورهای اسلامی در پیگیری این موضوع بهره برند. در این مسیر، از وزارت خارجه انتظار می رود ضمن رایزنی با دیگر کشورهای اسلامی، درخواست تشکیل جلسه اضطراری شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور نمایندگان کشورهای زائران مصدوم را ارائه و تحقیقات و پیگیری کامل را تا روشن شدن ابعاد این حوادث و احقاق حقوق حادثه دیدگان انجام دهد. بدیهی است پیگیری کامل موضوع و شناسایی عوامل مقصر در این جریان و معرفی و مجازات آنان کمترین توقعی است که از این کمیته حقیقت یاب انتظار می رود.

به عنوان راهکار نهایی و جدی برای عدم تکرار این حوادث و وقایع، تشکیل نهادی برای نظارت بر اجرای مراسم کنگره عظیم حج از سوی سازمان همکاری اسلامی و با عضویت کشورهای موثر در جهان اسلام بایستی مورد توجه این سازمان قرار گیرد. امید است با پیگیری جدی این حوادث و مجازات خاطیان، زمینه برای عدم تکرار چنین حوادث دلخراشی فراهم آید.
مجتبی یوسفی نژاد
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان