۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزايش ضوابط و مقررات تشويقي ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر قزوين
کد خبر: ۱۰۲۷۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نظري‌پور، معاون شهردار قزوين خبر داد؛

افزايش ضوابط و مقررات تشويقي ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر قزوين

ضوابط تشويقي جديد ساخت و ساز جهت احياء و نوسازي بافت فرسوده شهر قزوين تدوين شد و براي تصويب به صحن شوراي اسلامي شهر قزوين تحت عنوان يك لايحه ارسال شد.

افزايش ضوابط و مقررات تشويقي ساخت و ساز در بافت فرسوده شهر قزوين
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومي معاونت شهرسازي و معماري شهرداري قزوين؛ معاون شهرسازي و معماري شهرداري قزوين گفت: ضوابط تشويقي جديد ساخت و ساز جهت احياء و نوسازي بافت فرسوده شهر قزوين تدوين شد و براي تصويب به صحن شوراي اسلامي شهر قزوين تحت عنوان يك لايحه ارسال شد.
فرزانه نظري‌پور افزود: در سال‌هاي 85 تا 89 تغييراتي در زمينه بهسازي و نوسازي بافت فرسوده شهر قزوين صورت گرفته است که از آن جمله مي‌توان به بخشودگي عوارض به پروژه نوسازي بافت فرسوده که به صورت انبوه‌سازي و يا مجتمع سازي با رعايت اصول شهرسازي و ضوابط طرح تفصيلي در محدوده بافت شهري فرسوده و به پلاک هايي که داراي شرايط خاص و همچنين تراکم تشويقي با رعايت ضوابط و براساس مصوبات اخذ شده اشاره کرد.
نظري‌پور اضافه کرد: به دنبال اين تغييرات در سال 89 از سوي معاونت شهرسازي و معماري قزوين موضوع افزايش محدوده بافت فرسوده مطرح شد و در نهايت مطابق با بند 17 كميسيون ماده پنج 11آبان 89 اين محدوده با در نظر گرفتن شاخص‌هاي مطرح شده و به استناد مصوبه 11ارديبهشت 85 شورايعالي شهرسازي و معماري ايران، به ميزان121/38 هکتار افزايش پيدا کرد كه در مجموع بافت فرسوده شهر قزوين در حال حاضر مساحتي بالغ بر 321237/484 هکتار از مساحت شهر قزوين را دارا مي‌باشد.
نظري‌پور گفت: مطالعات انجام شده در شركت عمران و مسكن سازان نشان دهنده اين امر است كه در حال حاضر علي رغم وجود ضوابط و مقرررات تشويقي ساخت و ساز و نيز تعلق تسهيلات ويژه جهت نوسازي در اين بافت‌ها كه قبلا مطرح شد، همچنان شاهد عدم استقبال شهروندان نسبت به نوسازي و احيا بافت فرسوده در برخي از محلات به خصوص در محدوده هادي آباد هستيم.
اين مقام مسوول بيان کرد: در اين راستا با توجه به پيگيري‌هاي انجام شده از سوي شوراي اسلامي شهر قزوين و دستور شهردار قزوين حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري پس از برگزاري چندين جلسه كارشناسي با حضور رياست بافت فرسوده اداره كل راه و شهرسازي استان قزوين و شركت عمران و مسكن سازان، مشاوران طرح تجديد نظر طرح تفصيلي شهر قزوين و طرح راهبردي، تفصيلي ويژه و طراحي شهري بافت فرسوده (مسأله دار) شهر قزوين، همچنين مديران و كارشناسان حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري، موضوع مطروحه را بررسي و نتايج آن در قالب يك نسخه دفترچه با موضوع "تدوين ضوابط تشويقي ساخت و ساز جهت احياء و نوسازي بافت فرسوده شهر قزوين (با تأكيد بر ضوابط تجميع)" جهت طرح موضوع در صحن شوراي اسلامي شهر تحت عنوان يك لايحه ارسال کرد.
وي بيان کرد: ضوابط تدوين شده علاوه بر ضوابط و مقررات موجود، با هدف اصلي تجميع قطعات و ايجاد تحول اساسي در بافت هاي ناکارآمد، اصلاح قطعات مسکوني، اصلاح شبکه گذرگاهي در بافت و به طور کلي بهبود شرايط زيستي از جمله امنيت شهري، رفاه و آسايش شهروندان و توسعه فضاي شهري تدوين شده است .
اين مقام مسوول گفت: كليه ضوابط و مقررات پس از تصويب در کميسيون ماده پنج لازم الاجرا بوده و صدور پروانه ساختماني توسطشهرداري قزوين در اين محدوده‌ها با اولويت و در خارج از سيستم اداراي مي‌باشد.
وي بيان کرد: بافت فرسوده شهر قزوين به چهار دسته از جمله بافت فرسوده داراي ميراث شهري، بافت فرسوده فاقد ميراث شهري، بافت فرسوده حاشيه‌اي (هادي آباد) و بافت فرسوده با هسته روستايي(آبگيلك) طبقه بندي شده است.
نظري‌پور از مهم‌ترين پيامدهاي شهرنشيني در كنار عدم‌ ايجاد زيرساخت‌هاي مناسب شهري براي ساكنين و مهاجرين شهرها را به وجود آمدن بافت‌هاي نامنظم و فرسوده پيرامون و درون شهر دانست و گفت: يكي‌ از اهداف کلان سند چشم انداز کشور، تحقق عدالت اجتماعي و ايجاد و شکل گيري محيط زيستي امن، ايمن و مطلوب براي زندگي و فعاليت شهروندان در راستاي برخورداري از فرصت هاي برابر زندگي مي باشد.
وي افزود: بدون شک بافت‌هاي فرسوده شهري، با داشتن مسائل و معضلات کالبدي، اجتماعي، اقتصادي و ساير موارد محيط هايي را در تضاد با اين هدف ايجاد کردند و اين بافت‌ها به عرصه‌هايي از محدوده قانوني شهرها اطلاق مي‌شود که به دليل فرسودگي کالبدي، عدم برخورداري مناسب از دسترسي سواره، تأسيسات، خدمات و زيرساخت‌هاي شهري آسيب پذير بوده و از ارزش مکاني، محيطي و اقتصادي نازلي برخوردار بوده و به دليل فقر ساکنين و مالکين آن‌ها امکان نوسازي خودبخودي نداشته و نيز سرمايه گذاران انگيزه اي جهت سرمايه گذاري در آن را ندارند.
معاون شهردار افزود: يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي مديريت شهري بافت فرسوده است كه اميد است با اجراي طرح‌هاي بهسازي و نوسازي در اين گونه بافت‎هاي شهري و همچنين مشاركت هر چه بيشتر مردم شاهد پيشرفت روز افزون شهر قزوين بوده و در جهت ساماندهي اين مناطق و آسايش شهروندان و ايمن سازي محيط گامي ارزنده برداريم .
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان