۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین نقد فیلم سیزدهمین مبارز
کد خبر: ۱۰۱۲۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین انجام شد؛

نقد فیلم سیزدهمین مبارز

در فیلم برترین سرباز، برتری اعتقادات و فرهنگ مسلمانان را نسبت به دیدگاه های اروپایی نشان می دهد.

نقد فیلم سیزدهمین مبارز
به گزارش صبح قزوین، کارگاه نقد فیلم" سیزدهمین مبارز" در سالن آمفی تئاتر علامه رفیعی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد.
این کارگاه از برنامه های فرهنگی طرح ضیافت اندیشه ی این دانشگاه بود که با حضور علیرضا گلدوزها از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قزوین منقعد شد.
فیلم سیزدهمین مبارز بر اساس سفرنامه ی واقعی "احمدبن فهلان" ساخته شده است، فیلم از جایی آغاز می شود که احمد بن فهلان، یکی از بزرگان عرب در جریان مکر و کینه یکی از سران، به عنوان سفیر به یکی از کشورهای شمالی اروپا تبعید می شود.
وی در جریان فیلم درگیر زندگی عقب مانده و تفکرات خرافی وایکینگ های ساکن سرزمین های شمالی می شود و در طی فیلم کمک های زیادی به این گروه می کند.
در خلال پخش فیلم، گلدوزها با اشاره به اینکه در اغلب فیلم هایی با این سبک، قهرمان داشتن وظیفه ی افسانه و خرافه زدایی را دارد اذعان داشت: معمولا این وظیفه را در فیلم های هالیوودی، مغربی هایی که وارد مشرق زمین می شوند به عهده دارند، اما در این فیلم آنتونی باندراس (ایفا کننده ی نقش احمد بن فهلان) به عنوان نقش اول داستان چنین کاری را انجام می دهد.
وی در ادامه گفت: در این سبک از فیلم ها معمولا شخصیت اصلی داستان یک فداکاری برای جامعه ای که در آن به عنوان غریبه شناخته می شود، انجام می دهد که این موجب می شود تا در آن جامعه جایگاه ویژه ای پیدا کند، مانند فیلم لارنس عرب و در این فیلم دقیقا همین کار را احمدبن فهلان انجام می دهد.
گلدوزها در ادامه اظهار کرد: نکته ی قابل تامل این فیلم، تقید و پایبندی احمدبن فهلان نسبت به شعائر دینی خود است که با وجود لاابالی گری های جامعه ی وایکینگ ها، او همچنان نسبت به رعایت شعائر دینی حساس است و مثلا از مصرف مشروبات الکلی اجتناب می کند و این نشان از یک فرهنگ غنی دارد که می تواند چنین جامعه ی دور مانده از تمدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.
گلدوزها به عنوان منتقد این فیلم، صحبت های خود را اینگونه به پایان رسانید: این فیلم برتری اعتقادات و فرهنگ مسلمانان را نسبت به دیدگاه های اروپایی نشان می دهد و می توان گفت از آن دست فیلم هایی است که نگاه معتدلانه ای به تقابل و تناسب بین اروپا و اسلام دارد و در تاریخ ما داستان ها و منابعی از این دست کم نیستند که نگاه منصفانه به مسلمانان داشته باشند، در حالی که متاسفانه بسیاری از فیلم سازان کشور ما همیشه در پی نشان دادن برتری اروپا و مغرب زمین بر اسلام بوده اند.
انتهای خبر/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان