۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین خادم; ‌از رئیس‌جمهور درخواست حمایت جدی داریم‌
کد خبر: ۱۰۰۱۱۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۲۸ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

بنا سرمایه بزرگی است اما هر روز امکان دارد دیگر سر کار نیاید

خادم; ‌از رئیس‌جمهور درخواست حمایت جدی داریم‌

رسول خادم از رئیس جمهور درخواست کرد در دیپلماسی ورزشی و کسب کرسی های بین المللی، به ورزش ملی ایران کمک کند.

 خادم; ‌از رئیس‌جمهور درخواست حمایت جدی داریم‌
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ، رسول خادم درباره انتقاد برخی از حضور همزمان وی در سمت‌های ریاست فدراسیون کشتی و سرمربیگری تیم ‌ملی کشتی آزاد، گفت: برای هر رییس فدراسیونی سخت است که بخواهد به صورت مستقیم درگیر مسائل فنی شود و خود را در سیبل انتقادات فنی قرار دهد و این موضوع با عقل و منطق مدیریت جور در نمی‌آید. باید یک رییس فدراسیون جسارت از خود به خرج دهد تا این دو عنوان را با یکدیگر بپذیرد.

رییس فدراسیون کشتی ا‌دا‌مه‌ داد: 20 ماه است که مسئولیت فدراسیون کشتی را برعهده گرفته ام و قبل از آن نیز شورای فنی کشتی آزاد که بزرگان کشتی ایران در آن حضور دارند کادر فنی را برای تیم ‌ملی کشتی آزاد در نظر گرفته‌اند و بنده را به عنوان سرمربی انتخاب کردند و چهار مربی خوب کشور که توانایی‌شان از من بیشتر است را به عنوان مربیان تیم ‌ملی انتخاب کردند. این کادرفنی در مسابقات جهانی 2013 بوداپست توانست تیم ‌ملی را پس از 48 سال خارج از کشور قهرمان جهان کند و در طی این دو سال نیز عنوان نایب قهرمانی جهان را تکرار کرد.

وی خاطر‌ نشان کرد: شورای فنی برای این که این کادر کارش را ادامه دهد و تا ر‌قا‌بت‌های المپیک 2016 در فضایی که بر مبنای انتخابی تیم ‌ملی است امور فنی را برعهده گیرد، اصرار دارد. با این که این کار فشار مضاعفی را بر من وارد می‌کند، ولی از طرفی به خاطر این که اساتید شورای فنی دستور داده‌اند که این کادر را بر هم نزن نتوانستم به آنها جواب رد بدهم.

وی در ادامه با اشاره ضعف‌های بخش بین‌الملل ورزش ایران در گسترش روابط با مجامع بین‌المللی، گفت: متاسفانه بخش بین‌الملل ورزش ایران فقط به کار ترجمه می پردازد و اگر کسی بتواند به مجمع بین‌المللی ورزش راه پیدا کند عملا بر اساس فعالیت‌های خودش بوده است. فدراسیون کشتی به لحاظ برنامه‌ها و اقداماتی که در جهت توسعه کشتی در دنیا انجام داده است، از دید اتحادیه کشتی رتبه اول دنیا را در اختیار دارد، اما وقتی می‌خواهند پست‌ها را میان کشورها تقسیم کنند به صورت مستقیم با روسای رییس جمهور کشورها مذاکره می‌کنند و حمایت سران سیاسی کشورها در این امر بسیار تاثیرگذار است. به عنوان مثال اخیرا آمریکا به مامیاشویلی، رییس فدراسیون کشتی روسیه برای حضور در مسابقات جهانی ویزا نداد. بلافاصله پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرد که به بسکتبالیست‌های آمریکا برای ورود به روسیه ویزا نخواهیم داد. با این کار اتحادیه جهانی فهمید که با رییس فدراسیون روسیه روبرو نیست ،‌ بلکه مستقیما با رییس جمهور این کشور سر و کار دارد و این حمایت‌ها بسیار تاثیر گذار است.

رئیس فدراسیون کشتی با بیان این که دیپلماسی ورزشی در ایران وجود ندارد، خاطر‌ نشان کرد: این حس در مدیران سیاسی در چند دهه گذشته وجود نداشته که بخواهند از کسب کرسی‌های بین‌المللی در ورزش‌های ایران حمایت کنند و عملا خود روسای فدراسیون‌ها هستند که درگیر این موضوعات هستند و این به هیچ وجه کافی نیست. امیدوارم که مسئولان سیاسی نیز این موضوع را دنبال کنند و به آن توجه ویژه‌ای نشان دهند. ما فقط به زجر زحمت ورزشکاران و مربیان سراسر کشور و فعالیت‌هایی که در توسعه کشتی دنیا صورت می‌دهیم توانسته‌ایم جایگاه خود را حفظ کنیم، ولی هیچ حمایت سیاسی در بخش بین‌الملل نداریم.

وی المپیک را یک رویداد کاملا سیاسی – اقتصادی و نه صرفا یک رویداد ورزشی دانست و افزود: به خاطر همین موضوع تمام مقام‌های سیاسی دنیا به موضوع المپیک ورود کرده‌اند. وقتی رییس اتحادیه جهانی کشتی می‌گوید که به آذربایجان رفته‌ام و با رییس جمهور این کشور دیدار داشتم که رییس فدراسیون کشتی این کشور هم در آن حضور داشت فهمیدم او به شدت تحت فشار رییس جمهور آذربایجان است تا کشتی این کشور در المپیک 2016 نتایج خوبی به دست بیاورد، بنا‌بر‌این ما نیازمند حمایت جدی سران مسئولان سیاسی هستیم.‌

رسول خادم که با حضور در برنامه "ورزش و مردم" پاسخگوی سوالات مجری این برنامه بود در ادامه درباره عدم کسب مدال طلا توسط کشتی گیران ایران در مسابقات جهانی، گفت: نکته‌ای که در ابتدا باید به آن اشاره کنم و برای من قابل توجه است پیگیری جدی مردم در طول ر‌قا‌بت‌های جهانی لاس وگاس بود. احساس می‌کنم این حس و همراهی را در کنار کشتی داشتند و نگرفتن طلا خستگی را روی تن همه ما گذاشت. البته تنها کشتی‌گیر‌ ما که موقعیت کسب طلا را داشت حسن رحیمی داشت چرا که از هشت وزن شش کشتی‌گیر ما برای اولین بار در این ر‌قا‌بت‌ها حاضر می‌شدند و ما این انتظار را نداشتیم که به مدال طلا برسند ، زیرا آنها به لحاظ فنی جلوی حریفان خود کم آوردند، اما رحیمی سابقه کسب مدال طلا را داشت و با وجود این که با بدترین قرعه ممکن روبرو شد، بهترین کشتی‌ها را گرفت. بینی رحیمی مقابل حریف روسی شکست اما به هر شکل با تمام وجود کشتی گرفت اما نتوانست به راهنمایی مربیان در ثانیه های پایانی کشتی فینال عمل کند و در یک لحظه تمرکز خود را از دست داد و مدال طلا را به حریف خود واگذار کرد.

رییس فدراسیون کشتی ا‌دا‌مه‌ داد: اگر رحیمی طلا می گرفت داستان متفاوت می‌شد، اما از رسیدن به آن باز ماند و خستگی واقعا روی دوش کادرفنی ماند. در تیم ‌ملی کشتی آزاد سه نفر از کشتی‌گیر‌ان نفراتی بودند که اگر دست خودمان بود آنها را تغییر می دادیم ، ولی به خاطر احترام به ر‌قا‌بت‌های انتخابی تیم ‌ملی آنها را به لاس وگاس بردیم. اگر مسعود اسماعیل پور در 61 کیلوگرم ، محمد حسین محمدیان در 97 کیلوگرم و کمیل قاسمی در سنگین وزن به همراه ما می‌آمدند شاید ما با فاصله قهرمان جهان می شدیم.

وی در ادامه درباره این که چندین نفر از کنار تشک کشتی‌گیر‌ان ایرانی را کوچ می‌کرد‌ند و این موضوع باعث می‌شد که کشتی‌گیر‌ان تمرکز خود را از دست بدهند، خاطر‌ نشان کرد: آن چیزی که در صحنه‌های مسابقات رخ داد این نبود، اما تعصب به کشتی ایران در آن فضا باعث می‌شد که حتی برخی از خبرنگاران که پشت سر ما قرار داشتند و ساکن ایران هم نبودند راهنمایی‌هایی را به کشتی‌گیر‌ان ما بدهند. اما در مجموع فضایی که کشتی‌گیر بخواهد تاثیر آن قرار گیرد را نداشتیم.

‌خادم درباره تنهایی فدراسیون کشتی و این که چرا مانند فو‌تبا‌ل و والیبال از ورزش ملی ایران حمایتی نمی‌شود، توضیح داد: احساس می‌کنم کشتی به عنوان ورزش ملی و حجم انتظاراتی که از آن وجود دارد حمایت نمی‌شود. بزرگترین حمایت کشتی حمایت مردمی است که برای کشتی ایرا ن یک سرمایه محسوب می‌شود، اما این حمایت در محافل بین‌المللی کافی نیست. فدراسیون کشتی چیزی حدود کمتر از 10 درصد بودجه خود را از دولت دریافت می‌کند و 90 درصد باقی‌ مانده را خودش تامین می‌کند. کشتی مناسبات مالی گسترده‌ای ندارد و مانند فو‌تبا‌ل نمی‌تواند منابع مالی را جذب کند، اما با این وجود درصد بیشتر بودجه مان را خودمان تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک در آمریکا، گفت: رییس کمیته ملی المپیک در مسابقات ‌جها‌نی در کنار تیم ‌ملی بود که اتفاق بسیار خوبی بود و برای رییس اتحادیه جهانی کشتی نیز این حضور بسیار پر معنا بود و هاشمی در آنجا اعلام کرد که چون کشتی ورزش ملی ما است به آمریکا آمده ام تا در اولین ر‌قا‌بتهای گزینشی المپیک در کنار تیم ‌ملی باشم. انتظار داریم بتوانیم از جایگاه کشور در المپیک دفاع کنیم و در این راه به حمایت مدیران دولتی نیازمند هستیم.

رییس فدراسیون کشتی در ادامه افزود: فدراسیون کشتی در ارتباط با بخش بین‌الملل تمام توانمندی‌های خود را به کار گرفته است. در آمریکا فقط مسابقات نبود ،‌ بلکه کنگره فدراسیون جهانی هم برگزار شد و ما تمام مجموعه اعضای کمیته‌های خود را به همراه بردیم تا در جلسات کمیته‌های زیر مجموعه اتحادیه جهانی حضور پیدا کنند تا به این شکل تعاملات و مناسبات قوی‌تری داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان این که رییس اتحادیه جهانی کشتی در سفر به هر کشوری با روسای رییس جمهور آنها دیداری خواهد داشت، خاطر‌ نشان کرد: لالوویچ دو بار تاکنون به ایران آمده است و ما در هر دو بار از رییس جمهور برای ملاقات با او وقت گرفته‌ایم، اما هر دو بار این وقت‌ها بر هم خورد و ملاقاتی صورت نگرفت که این موضوع موقعیت ما را در اتحادیه جهانی کشتی به خطر می‌اندازد.

خادم در ادامه این گفت‌و‌گو درباره نتایج فرنگی کاران در مسابقات جهانی نیز ، ا‌ضافه‌ کرد‌: کشتی فرنگی و آزاد از دید فدراسیون یکی است و باید بگویم که در کشتی فرنگی ما بهترین تیم را در اختیار داریم، اما نتیجه‌ دلخواه مردم در آمریکا به دست نیامد. تیم فرنگی مجموعه‌ای از کشتی‌گیر‌ان با تجربه و صاحب مدال و تعدادی کشتی گیر جوان است که ترکیب خوبی را تشکیل داده‌اند، اما در آمریکا یکسری اتفاقات و اشتباه‌ها از سوی کشتی‌گیر‌ان با تجربه رخ داد که به عنوان مثال ناکامی سوریان که سرمایه ارزشمندی برای ایران است، باعث شد 10 امتیاز از ایران گرفته شود. در حالی که او به قدری آماده بود ، اما در شرایط کشتی وقتی حرکت فنی را دنبال می‌کرد به حریف ضربه سر زد و دیسکالیفه شد که نباید این اتفاق رخ می داد. به نظر من کادرفنی تیم ‌ملی تعامل نزدیکی با کشتی‌گیر‌ان نداشت.

دارنده مدال طلای المپیک در ادامه خاطر‌ نشان کرد: در کار کوچینگ یک مربی بیشتر از این که با کلام کار کند حس غیر کلامی و نگاه میان مربی و ورزشکار برقرار است و در هیاهوی چند هزار نفری سالن ارتباط باید به گونه‌ای باشد که کشتی‌گیر‌ صدای کوچینگ را بشنود و تشخیص دهد، که این موضوع در کشتی فرنگی اتفاق نمی‌افتد. شورای فنی فرنگی باید این موضوع را به صورت جدی پیگیری کند.

وی با تشکر از صدا و سیما به خاطر پخش زنده مسابقات جهانی کشتی، ا‌ضافه‌ کرد‌: این اقدام باعث شد که مردم در تمامی لحظات در کنار کشتی‌گیر‌ان باشند و این بزرگترین دستاورد ما است.

رییس فدراسیون کشتی با اشاره به این که دستمان برای تغییر و تحولات در کادرفنی تیم ‌ملی فرنگی باز نیست، گفت: کشتی فرنگی مانند کشتی آزاد نیست و فراگیری آن در کشور محدود است و تعداد مربیان و کشتی‌گیر‌ان فرنگی کم است. به همین دلیل دستمان آنقدر باز نیست که بخواهیم دست به انتخاب بزنیم. سرمربی فعلی فرنگی همان کسی است که تیمش پارسال قهرمان جهان شد.

خادم درباره محمد بنا برای آمدن به تیم ‌ملی فرنگی، گفت: محمد بنا، سرمایه بزرگ کشتی ایران است و فرد با تجربه و پخته‌ای است، اما بعد از مدتی کار کردن تشخیص داده است که از تیم برود. گاهی ما همکاری داریم که از 100 نمره 100 را دارد، اما هر روزی امکان دارد که صبح به سر کار نیاید و کل فضا را بر هم بزند. آن زمان تشخیص می‌دهیم که با همکاری که نمره‌اش 50 است کار را ادامه دهیم تا این مشکلات به وجود نیاید.

رییس فدراسیون کشتی در پایان درباره درخواست خود از رییس جمهور، گفت: ما از رییس جمهور حمایت جدی از ورزش ملی ایران برای کسب کرسی‌های بین‌المللی را خواستاریم.


انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان