۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین مهمترین دستاورد جشنواره امام رضا (ع) در خارج کشور، نهادسازی فرهنگی است
کد خبر: ۶۸۳۲۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

جنتی:

مهمترین دستاورد جشنواره امام رضا (ع) در خارج کشور، نهادسازی فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مهم ترین دستاورد جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در خارج کشور، نهادسازی فرهنگی است؛ موضوعی که سال ها جزو آمال بسیاری از نهادهای فرهنگی در کشور بوده اما اینک این جشنواره در آن پیشرو و موفق است.

مهمترین دستاورد جشنواره امام رضا (ع) در خارج کشور، نهادسازی فرهنگی است
به گزارش سرویس فرهنگی صبح قزوین ، علی جنتی سه شنبه شب در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در تالار صبا مشهد افزود: سالی دیگر و گردش ایام دیگر، تا کشتی حاملان فرهنگ رضوی برای سیزدهمین بار در شبی که آسمان از تلألو تولد شمس الشموس ستاره باران است، در ساحل آرام آستان امام رئوف پهلو گیرد و چنین محفل باشکوهی رقم خورد، و برترین هایش را معرفی و از مسافرانش میزبانی کند.
وی بیان کرد: هر سال در چنین شبی وقتی به این مراسم می آیم حسی غریب دارم؛ برای من که در طول سال بر حسب ضرورت در ده ها مراسم و جشنواره شرکت می کنم، این حس، حسی متفاوت است؛ گویی ثمرة همه فعالیت ها و جشنواره های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چنین شبی به بار می نشیند و دست عنایت حضرت رضا (ع) را با خود همراه دارد.
وی اظهار کرد: جشنواره امام رضا (ع) حکمِ رودخانه زلالی را دارد که از کوه های بلند و همیشه پوشیده از برف سرچشمه می گیرد و هیچ گاه خشکی و کم آبی را تجربه نمی کند و هر چه پیش می رود تشنگانِ بیشتری را سیراب می سازد.
وی افزود: تنها جشنواره ای که در تمام طول سال بی وقفه ادامه و استمرار دارد و چراغش به ضعف و خاموشی نمی گراید و برخلاف دیگر رویدادهای فرهنگی هنری دچار بحران و چالش مادی و مدیریتی نشده، است و اینها همه از عنایات ویژه حضرت علی بن موسی الرضاست که با این رویداد آیینی همراه است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موجِ خودجوشی که این رویداد فرهنگی، نه تنها در سراسر ایران بلکه در بسیاری از نقاط جهان به راه انداخته، در نوع خود از شگفتی های فعالیت های فرهنگی و نمونه بی بدیلی در ترویج، معرفی و تسرّی معارف عملی اهل بیت (ع) در گستره جغرافیای جهانی است.
جنتی اظهار کرد: نسیم فرح بخشی که از خاک پاک خراسان و از جوار مضجع نورانی و آستان ملک پاسبانِ علی بن موسی الرضا (ع) می وزد، طراوت و تازگی به همراه می آورد و علاوه بر سرزمین ایران، مشام دوستداران اهل بیت (ع) و عاشقان آستان حضرتش را در گوشه و کنار جهان آکنده از عطر عاشقی و رایحه رضوی می کند تا از شوق و ارادت سرشار شوند و با بدایعی از فرهنگ و ادب و هنر، ارادت و اعتقاد خویش را به این آستان مقدس به نمایش گذارند.
وی افزود: نسیمی که مرز و منطقه و سرزمین نمی شناسد و کوه و دشت و دریا مانعش نمی شود. نسیمی که وزیدنش همیشگی و عطر و طراوتش جاودانی است؛ نسیمی که منشأ ملکوتی و معجزه آسا دارد و جهانی را از داشته های خویش تازه و باطراوت می سازد و همه ارادتمندان و عاشقان را به سوی کانون نور، به سوی هشتمین چراغ ولایت فرا می خواند.
وی گفت: اینکه برخی ارادتمندان در دوردست ترین نقاط جهان با انفاسِ غیبی حضرت به این آستان منور، متصل و منشأ خدمات و برکات ارزشمند می شوند، بی تردید معجزه و کرامتی غریب است؛ عاشقانی که با برپایی کانون های علم و معرفت در سرزمین هایشان برای گسترش معارف اهل بیت (ع) و به ویژه فرهنگ رضوی، گام های بلندی برداشته اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ای کاش مجال بیشتری بود که برخی از این برادران و خواهران در این محفل، حالات و خدمات خود را شرح می دادند و برای ما می گفتند که ده ها هزار کیلومتر دورتر از مضجع مقدس امام رضا (ع) با توسل و تمسک به عنایات حضرت چه کارهای بزرگی کرده اند! صدها نفر را هدایت یا به معارف اهل بیت (ع) علاقه مندکرده اند، مسجد و مدرسه و کتابخانه و درمانگاه ساخته اند و به نام نامی حضرت رضا (ع) نام نهاده اند، کتاب تألیف یا ترجمه کرده اند و بسیاری از تلاش های صادقانة دیگر که شمردن فهرست آنها در این مجال ممکن نیست.
وی بیان کرد: من به نمایندگی از ملت ایران و همه اهالی فرهنگ و هنر و دوستداران اهل بیت (ع) به این برادران و خواهران سلام می کنم و به این عشق و ارادت خالصانه آنها قبطه می خورم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقل از حضرت رضا (ع) گفت: مؤمن، حقیقت ایمان را درک نمی کند مگر آنکه سه خصلت داشته باشد؛ خصلتی از خداوند که کتمان اسرار افراد است، خصلتی از پیغمبر اسلام (ص) که مدارا کردن با مردم است و خصلتی از ولیّ خدا که صبر و شکیبایی در مقابل سختی هاست.
وی تصریح کرد: امروز پاشنه آشیل و نقطه آسیب پذیر فرهنگ، همین فرهنگ عمومی و سبک زندگی است که تزلزل در بخش هایی از آن ما را می رنجاند. فرهنگ اهل بیت (ع) و به ویژه فرهنگ و تعالیم حضرت رضا (ع) پشتوانه فرهنگ عمومی و سرچشمه جوشان سبک زندگی ایرانی اسلامی است.
وی بیان کرد: امروز ما بیش از پیش محتاج شناسایی گسست های فرهنگی هستیم؛ گسست هایی که نهاد خانواده ایرانی اسلامی و آموزه های متعالی آن را تهدید می کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: صداقت و راستگویی، وفای به عهد، انفاق و بخشش، همدلی و همزبانی، آرامش و مدارا، صبر و شکیبایی، قناعت و صرفه جویی، مهربانی، ادب و احترام، همه فضایلی هستند که در کوران تضاد میان سنت و مدرنیته و متأثر از تهاجمی که از مسیر رسانه های نوپدید به صورت نرم و خزنده انجام می شود، ضعیف تر می شوند و آه و افسوس دوستداران فرهنگ ایرانی اسلامی را به آسمان می برند.
جنتی تصریح کرد: بی تردید تأسی و رجعت به فرهنگ و آموزه های دینی، مسیر ترمیم چنین گسست هایی است و جشنواره بزرگ امام رضا (ع) با گام های مؤثری که در حوزه سبک زندگی و ترویج فرهنگ رضوی برمی دارد، بخشی از این مسؤولیت خطیر را برعهده دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی های بارز جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا (ع) گفت: جنبه های مردمی و خودجوش جشنواره از جنبه های سازمانی و دولتی آن پیشی گرفته است؛ بی اغراق می توان جشنواره امام رضا را مردمی ترین رویداد فرهنگی کشور به شمار آورد.
وی افزود: بر اساس سنجش های علمی بیش از 56 درصد برنامه های این رویداد جنبه مردمی و تنها 43 درصد سهم بخش های دولتی و غیر دولتی است.
جنتی بیان کرد: بدین ترتیب این جشنواره رویدادی مردم نهاد است که کوشش ها و جوشش های قابل تقدیری داشته و به همین دلیل دولت خود را موظف به حمایت از آن می داند.
وی گفت: حرکت خود جوش برخی جشنواره های مردمی و استقبال از فرهنگ رضوی در دیگر کشورها، بتدریج برخی جشنواره های موضوعیِ داخل کشور را به سوی بین المللی شدن سوق داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جشنواره کتاب رضوی، جشنواره دلنوشته های رضوی، جشنواره های شعر عربی و شعر ترکی از این جمله اند که از گستره ملی به گستره بین المللی ارتقا یافته اند و اینک ظرفیت های نوپدیدی را در عرصه بین المللی جست و جو می کنند.
جنتی ادامه داد: استقبال بین المللی از برخی بخش های جشنواره به گونه ای است که متناسب با ظرفیت های بومی، اقلیمی و فرهنگی کشور میزبان و مردمان، بومی سازی شده اند و البته در داخل کشور نیز مدت هاست که فعالیت های متنوع فرهنگی جنبه بومی و محلی به خود گرفته اند.
وی اظهار کرد: تنوع رشته ها و قالب های انتخاب شده در پهنه گسترده ای از جغرافیای داخلی و خارجی کشور نیز از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره و در نوع خود بی نظیر است.
وی افزود: تقویت رویکردهای علمی جشنواره با اتکا به نام مبارک عالم آل محمد (ع) از اهمیت ویژه ای برخوردار است و طیف وسیعی از حوزه های علمیه و دانشگاه ها پشتوانه برگزاری این رویداد فرهنگی هنری اند؛ در سراسر کشور 562 نفر در قالب هیأت های علمی و 588 نفر در قالب هیأت های داوران با این رویداد فرهنگی هنری همکاری نزدیک دارند.
وزیر ارشاد گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در سیزدهمین دوره خویش شاهد ارتقای برخی بخش ها و گسترش کمی و کیفی، به ویژه در بخش دانشگاهی است و استقبال کم نظیر دانشگاه ها و دانشجویان از این جشنواره، گویای این نفوذ فرهنگ رضوی در قشر جوان و تحصیلکرده است.
وی بیان کرد: جشنواره های دانشجویی رضوی در سال جاری به چند برابر معمول افزایش یافته و در 23 دانشگاه منشأ آثار و برکات فراوان شده است.
جنتی افزود: ارتقای کمی و کیفی بخش های ویژه کودکان و نوجوانان نیز بیانگر آن است که این جشنواره نه تنها در طول زمان و به همه روزهای سال تسری یافته، بلکه همه طیف های سنی و حتی کودکان و نوجوانان را به عنوان آینده سازان این مرز و بوم در برگرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان از تلاش دست اندرکاران داخلی و خارجی این جشنواره قدردانی کرد.



انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان