۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از چهار هزار طرح بزرگ صنعت برق در سراسر کشور کلید خورد
کد خبر: ۶۶۵۲۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

همزمان با آغاز هفته دولت هفته دولت

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از چهار هزار طرح بزرگ صنعت برق در سراسر کشور کلید خورد

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به افتتاح یا آغاز اجرایی شدن چهار هزار و ۹۸ پروژه برقی، گفت: از این پس پروژه های برقی با حساسیت بیشتری انتخاب و اولویت بندی خواهند شد.

 افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از چهار هزار طرح بزرگ صنعت برق در سراسر کشور کلید خورد
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، آرش کردی اظهار داشت: در مجموع عملیات اجرایی 511 پروژه بزرگ برقی در هفته دولت آغاز خواهد شد که در نوع خود پروژه های منحصر به فردی به شمار می روند.
وی هزینه اجرای این طرح ها را شش هزار و 39 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: تا پایان هفته دولت سه هزار و 587 پروژه برقی نیز به بهره برداری خواهند رسید.
مدیرعامل توانیر یادآور شد: برای اجرای این طرح ها در مجموع 18 هزار و 805 میلیارد ریال و 128 میلیون یورو هزینه شده است.
وی بهره گیری بیشتر از انرژی های نو را به عنوان رویکرد مهم صنعت برق عنوان و خاطرنشان کرد: در همین راستا عملیات ساخت و نصب 34 واحد توربین بادی 660 کیلوواتی در استان گیلان با هزینه 700 میلیارد ریال آغاز خواهد شد که حرکتی جدید در استفاده از انرژی های نو و ایجاد تنوع در سبد انرژی کشور به شمار می رود.
کردی در ادامه به آغاز عملیات اجرایی نخستین نیروگاه زمین گرمایی کشور در مشکین شهر نیز اشاره و آن را اقدامی مهم در دستیابی ایران به فناوری های جدید در این حوزه ارزیابی کرد.
وی هزینه اجرای پروژه نیروگاه زمین گرمایی مشکین شهر را 500 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: درهمین زمینه تهیه نسخه جدید اطلس باد ایران با استفاده از روش های نوین و هزینه ای بالغ بر 15 میلیارد ریال آغاز می شود که در تکمیل اطلاعات این بخش موثر است.
مدیرعامل توانیر با اشاره به افزایش بهره وری و بهینه سازی انرژی بعنوان دیگر رویکرد جدید صنعت برق، گفت: به منظور افزایش ظرفیت تولید و توان واحدهای نیروگاهی (راندمان)، پروژه خرید، ساخت، نصب و راه اندازی سیستم خنک کاری هوای ورودی در دو واحد گازی نیروگاه شهید رجایی با هزینه ای در حدود 20 میلیارد ریال آغاز خواهد شد.
کردی با بیان اینکه صنعت برق در حفظ محیط زیست و حفاظت از منابع آبی پیشرو بوده است، ادامه داد: با این رویکرد پروژه استفاده از پساب فاضلاب شهر همدان به منظور استفاده در سامانه خنک کننده نیروگاه شهید مفتح به اجرا درآمد.
وی اظهار داشت: با وجود تمام محدودیت ها و درک شرایط آبی کشور، این پروژه با هزینه هزار و 270 میلیارد ریالی اجرا و سامانه برج 'تر' این نیروگاه نیز به برج 'خشک' تبدیل شد که با تکمیل آن، از این پس نیاز نیروگاه شهید مفتح همدان به آب، شدیدا کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل توانیر ادامه داد: بخشی از مهمترین پروژه هایی که در هفته دولت جاری مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت، با رویکردهای مورد اشاره اجرا شده اند که در این زمینه می توان به دو پروژه انرژی های نو شامل طراحی و ساخت نمونه سیستم تولید و فراورش سوخت برای استفاده پیل سوختی و نصب تجهیزات فتوولتائیک (نیروگاه خورشیدی) در شهر ساری اشاره کرد که برای بهره برداری از این پروژه ها در مجموع دو هزار و 663 میلیارد ریال و 128 میلیون یورو هزینه شده است.
وی بهره برداری از شش طرح بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی برق را نیز با همین رویکرد توصیف کرد و گفت: نصب و راه اندازی سیستم خنک کاری هوای ورودی به دو واحد گازی نیروگاه شهید رجایی که با هزینه ای در حدود 20 میلیارد ریال انجام شده و در مجموع افزایش 23 مگاواتی تولید برق را به دنبال داشته، منجر به صرفه جویی درهزینه ها و افزایش راندمان نیروگاه شده است.
کردی به مهمترین پروژه های خط و پست که عملیات اجرایی آنها به زودی آغاز خواهد شد، اشاره کرد و افزود: یک پروژه خط انتقال 400 و یک پروژه خط انتقال 230کیلوولت، یک پروژه توسعه پست 400 کیلوولت، دو پست 63/400 و دو پست 63/230، دو پست 132 کیلو ولت، 9 پروژه خطوط انتقال و فوق توزیع در برق منطقه ای تهران و بیش از 480 پروژه توزیع برق از جمله مهمترین طرح هایی است که در هفته دولت جاری عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.
وی افزود: دراین مدت همچنین بهره برداری از بخش گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ایسین، 57 طرح برق رسانی روستایی، شش خط انتقال 400 کیلوولت، سه پست 400 کیلوولت، سه خط 230 کیلوولت، 13 پروژه پست 230 کیلوولت،چهار خط 132 کیلوولت، 24 پست 132 کیلوولت، 22 پروژه خط 63 کیلوولت، 53 پروژه پست 63 کیلوولت وسه هزار و 355 پروژه توزیع برق آغاز خواهد شد.


انتهای پیام/7008

منبع: ایرنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان