۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین چالش‌های پیش رو در اجرای طرح خرید خدمت بیمارستان رحیمیان
کد خبر: ۵۷۷۳۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۷ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

طرح تحول نظام سلامت و تبعات ناشی از آن؛

چالش‌های پیش رو در اجرای طرح خرید خدمت بیمارستان رحیمیان

رئیس هیئت مدیره بیمارستان رحیمیان گفت: مردم توقع دارند در صورت اجرای طرح خرید خدمت در این بیمارستان، همه خدمات به آنها ارائه شود و فقط منحصر به بخشی خاص از درمان نشود تا بتوانند کلیه خدمات درمانی قابل ارائه را از این بیمارستان دریافت کنند.

چالش‌های پیش رو در اجرای طرح خرید خدمت بیمارستان رحیمیان
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ،
طرح تحول نظام سلامت که به منظور محافظت مالی مردم در قبال هزینه‌های سلامت، ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی از ۱۵ اردیبهشت سال 93 در بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور به اجرا در آمد گرچه زمینه افزایش رضایتمندی مردم را فراهم ساخت اما تداوم اجرای این طرح با چالش‌هایی مواجه شد.

جراحی بزرگ مشکلات نظام سلامت

اجرای این طرح موجب افزایش فشار کاری بیمارستان‌های دولتی و بروز مشکلاتی نظیر کمبود تخت بیمارستانی شد که در ادامه خرید خدمت از بخش خصوصی از راهکارهای برون رفت از بحران موجود، مطرح شد.


سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال‌هاست که در کشور بیمارستان سازی و پروژه‌های عمرانی در حوزه سلامت مغفول مانده، بنابراین چاره‌ای نداریم جز اینکه برای جبران این کمبود، از امکانات بخش خصوصی استفاده و از این مراکز خرید خدمت کنیم.
وزیر بهداشت با اشاره به لزوم اتخاد تصمیمات شجاعانه و سخت برای اصلاح نظام سلامت گفت: به یک جراحی بزرگ برای رفع مشکلات نظام سلامت نیاز داریم، باید این تصمیم را بگیریم که دولت تصدی گری را در این حوزه به بخش خصوصی واگذار کند و مشابه بخش های دیگر از بخش خصوصی خرید خدمت کند، تنها در این صورت است که نظام سلامت کارآمد می شود.
بیمارستان رحیمیان یکی از بیمارستان‌هایی است که طرح خرید خدمت در آن اجرایی شد در اين گزارش تلاش شده تا عمده مشکلات این بيمارستان در ارتباط با اجرای طرح خرید خدمت مورد بررسي قرار گيرد از این رو به منظور بررسی علل و عوامل بروز مشکلات، گفتگویی با مسئولان این بیمارستان انجام شد.

طرح تحول نظام سلامت و افزایش هزینه‌های درمان در بیمارستان خصوصی
ابوالفضل محمدزاده، مدیر عامل بیمارستان رحیمیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: وزارت بهداشت در راستای کاهش هزینه درمان بیماران، طرح تحول نظام سلامت را در بیمارستان‌های دولتی به اجرا گذاشت که با تبعاتی همراه بود چرا که اجرای آن موجب افزایش هزینه درمان در بیمارستان خصوصی، دستمزد‌ها و هزینه جراحی شد.
وی افزود: بیمارستان رحیمیان نیز از این قاعده مستثنی نبود و با وجود ارائه تخفیفات 30 درصدی در ارائه خدمات به بیماران در خصوص پرداخت هزینه درمان با مردم این منطقه به دلیل نوع بافت و شغل آنها با مشکلاتی مواجه ‌شد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: از سویی دیگر شهر الوند دارای بیمارستان دولتی نیست و شهر 80 هزار نفری الوند که با جمعیت حومش به 200 هزار نفر می‌رسد از دریافت خدمات بیمارستان دولتی محروم هستند برای رفع این مشکل طرح خرید خدمت اجرا شد.
توقف اجرای طرح به دنبال مشکل تامین نقدینگی و دخل و تصرف در شرایط قرار داد
مدیرعامل بیمارستان رحیمیان با اشاره به مشکلات این طرح ادامه داد: بر اساس طرح مذکور، ما به التفاوت هزینه درمان بخش خصوصی و دولتی توسط دانشگاه پرداخت می شد تا مردم بتوانند خدمات درمانی را با هزینه کمتر از این بیمارستان دریافت کنند اما در ادامه به دلیل مشکلاتی چون تامین نقدینگی از سوی دانشگاه، مشکلات فنی و اختلاف سلیقه و برخی دخل و تصرف در شرایط قرار داد برای مدتی محدود شد.
وی بیان کرد: با رایزنی های انجام شده از سال گذشته تصمیم گرفته شد که مجدد طرح خرید خدمت در این شهرستان انجام شود که به طبع بهره‌مندی مردم از خدمات درمانی با استقبال مسئولان بیمارستان مواجه شد تا برای رفع مشکلات موجود این طرح اجرایی شود.
محمدزاده عنوان کرد: مبالغ پیشنهادی از سوی دانشگاه برای اجرای طرح بسیار ناچیز و در حدود 50 درصد هزینه تمام شده در بیمارستان‌های خصوصی است اما به دلیل نیات خیرخواهانه در تاسیس بیمارستان رحیمیان تصمیم گرفته شد تا با رفع مشکلات پشتیبانی این طرح مجدد اجرا شود که با وجود پیگیری‌های انجام شده از سوی فرماندار و شورای شهر هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
تحمیل استرس مضاعف به بیماران ناشی از دغدغه مالی درمان در بخش خصوصی
مدیرعامل بیمارستان رحیمیان تصریح کرد: دانشگاه به دلیل محدودیت بودجه در عقد قرار داد، خواهان خارج شدن برخی خدمات فنی از جمله خدمات سرپایی، جراحی‌های غیر ضروری همچون گوش، حلق و بینی و چشم، جراحی اعصاب و اورولوژی از لیست خدمات بیمارستان شهر البرز است تا خدمات این بیمارستان فقط محدود به خدماتی چون جراحی اورتوپدی، زنان و زایمان، جراحی های عمومی، داخلی و اطفال شود.
وی بیان کرد: همانطور که می دانید احداث بیمارستان جدید و تجهیزآن نیاز به بازه زمانی 4 تا 5 سال دارد از سویی دیگر ما در بخش اورژانس گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شویم که ممکن است جان بیمار را به مخاطره افتد.
محمدزاده در ادامه با ذکر یک مثال توضیح داد: بیماری که به دلیل سکته قلبی به بیمارستان مراجعه می‌کند به دلایلی چون دغدغه‌های مالی، بعضأ تقاضای انتقال به بیمارستان دولتی دارد هرچند اقدامات اولیه برای بهبود شرایط بیمار توسط بیمارستان انجام، سپس بیمار به بیمارستان دولتی منتقل می‌شود اما نکته مهم این است که زمان طلایی رسیدگی به بیمارهمان ساعت اولیه است و استرس ناشی از این امر نیز مسئله مهمی است.
90 درصد مرگ و میر این بیمارستان مربوط به سالمندان است
وی خاطرنشان کرد: آمار تصادفات و حوادث در این منطقه زیاد است از سویی دیگر تعداد افراد سالمند ساکن در این منطقه هم بالاست و متاسفانه بر اساس آمارها، 90 درصد مرگ و میر این بیمارستان مربوط به سالمندان است که با بررسی‌های انجام شده مشخص شد بیشتر این افراد دارای مشکلات مالی بودند.
مدیرعامل بیمارستان رحیمیان افزود: بدون شک در صورت مراجعه زودتر و دریافت خدمات درمانی، امید به زندگی در 30 تا 40 درصد این افراد افزایش می‌یافت.
محمدزاده تاکید کرد: در طرح جدید تحول سلامت دستمزدهایی که در بخش درمان پرداخت می شود ارتقاء یافته است این در حالی است که هزینه‌هایی که به بخش خصوصی تزریق می‌شود بسیار محدود است و از آنجایی که ما بودجه مصوب نداریم در این زمینه از رقابت با بخش دولتی بازمی‌مانیم.
وی بیان کرد: این بیمارستان بخشی از هزینه‌های خود را از کمک مردمی به‌دست می‌آورد که خود این کمک‌ها وابسته به بافت جامعه است یعنی هر چقدر سطح درآمدها بیشتر باشد میزان کمک‌های مردمی نیز به تبع آن افزایش پیدا می‌کند.
30 درصد هزینه‌ها مشمول بروز رسانی تجهیزات پزشکی بیمارستان است
مدیرعامل بیمارستان رحیمیان گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌ها، حقوق پرستاران در بخش دولتی حدودأ دو برابر شده و حقوق پزشکان نیز افزایش یافته است حال ما که با آنها در حال رقابتیم باید برای داشتن پرستار و پزشک توانمند خود را حداقل با 80 تا 90 درصد شرایط جدید تطابق دهیم.
وی اظهار کرد: مشکل دیگری که بسیار کمرشکن است هزینه تجهیزات و بروزرسانی آنهاست هزینه ایاب ذهاب کارشناسان جهت به روز رسانی تجهیزان در هر رفت و آمد حدود 600 یا 700 هزار تومان می شود و می‌توان گفت از مجموع هزینه‌ها حدود 25 تا 30 درصد آنها مشمول بروز رسانی تجهیزات پزشکی بیمارستان است.
محمدزاده در پایان گفت: یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح این است که چون این طرح قابلیت اجرا برای حومه شهر البرز را داشت، از ما خواسته شده بود مستندات مربوط به محل سکونت را هم انجام دهیم و از سکونت فرد در شهر البرز اطمینان خاطر کنیم در حالی که وظیفه اصلی
ما در وهله اول خدمت رسانی و درمان بیماران است.

یونس مهری، رئیس بیمارستان رحیمیان قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین انگیزه فعالیت خود در بیمارستان رحیمیان را کمک به رفع مشکلات مردم عنوان کرد و افزود: اینجا یک بیمارستان خیریه است و تمام تعرفه‌ها در اینجا رعایت می‌شود و باید شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم بهترین خدمات را ارائه بدهیم و در این راستا نیازمند حمایت دانشگاه هستیم.
رئیس بیمارستان رحیمیان قزوین عنوان کرد: داروهایی که از شرکت‌های دولتی خریداری می‌کنیم بدون تخفیف هستند و مخارجی که در این بیمارستان متحمل می شویم هم تراز و یا بیشتر از هزینه‌ها در سایر بیمارستان‌ها همچون پاستور است در حالیکه خدمات ارائه شده با تخفیفات قابل توجهی انجام می‌شود.

مراجعه روزانه بیش از 500 نفر به درمانگاهها و اورژانس بیمارستان رحیمیان
مهندس درالتاج تهرانی، رئیس هیئت مدیره بیمارستان رحیمیان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آمار مراجعان به بیمارستان اظهار کرد: روزانه به طور متوسط بین 500 تا 600 نفر برای دریافت خدمات درمانی در بخش‌های مختلف به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی افزود: در بیمارستان رحیمیان از سال‌های گذشته بین 25 تا 30 درصد در هزینه سرپایی به بیماران تخفیف داده می‌شد در حال حاضر نیز در بخش‌های مختلف تخفیفاتی برای رفاه حال بیماران ارائه می‌شود به طور مثال هزینه ویزیت با دفترچه برای متخصصین 30 هزار تومان است که این هزینه در این بیمارستان 19 هزار می باشد و یا هزینه آندوسکوپی در بیمارستان‌های خصوصی با دفترچه بین350 تا 500 هزار تومان است که این رقم در بیمارستان رحیمیان 170 هزار تومان می باشد.
مشکلات مردم منطقه در تامین هزینه‌های درمان
رئیس هیئت مدیره بیمارستان رحیمیان گفت: مردم این منطقه به طور عمده جزء اقشار متوسط و متوسط رو به پایین جامعه هستند لذا در پرداخت هزینه‌ها مشکل دارند بر این اساس واحد از محل بودجه مددکاری در صورت امکان به بیماران تخفیفات ویژه ارائه می شود و حتی گاهی رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.
این مسئول خاطرنشان کرد: مردم توقع دارند در صورت اجرای طرح خرید خدمت همه خدمات به آنها ارائه شود و فقط منحصر به بخشی خاص از درمان نشود و تا زمانی‌که در این شهرستان بیمارستان دولتی وجود ندارد بتوانند کلیه خدمات درمانی قابل ارائه را از این بیمارستان دریافت کنند.
وی تصریح کرد: البته ما با محدودیت‌های بودجه دانشگاه و وزارتخانه آگاه هستیم وامیدواریم به زودی مشکلات مرتفع شود.


با توجه به نقش مهم بخش خصوصي در سازماندهي زيرساخت بهداشتي درماني كشور، فراهم شدن زمینه امکان استفاده درست از امكانات و خدمات آن مي‌تواند بسیاری از تنگناهاي مربوط به سرمايه گذاري دولتي را تعديل نمايد لذا امید است تا با رفع مشکلات موجود و تامین افزایش میزان رضایت و اطمینان خاطر دریافت کنندگان خدمات درمانی، مردم این شهر جز نگرانی و استرس‌های ناشی از بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند.
انتهای پیام/7003







دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان