۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین پیش‌بینی شرکت ملی نفت از افت شدید قیمت در نیمه دوم سال
کد خبر: ۴۵۵۳۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۱۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

افت شدید قیمت

پیش‌بینی شرکت ملی نفت از افت شدید قیمت در نیمه دوم سال

طبق تحلیل امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، انتظارات در زمینه افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال کمرنگ شده و اکنون بیشتر تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که قیمتهای نفت در نیمه دوم سال افت شدیدتری را تجربه خواهد کرد.

پیش‌بینی شرکت ملی نفت از افت شدید قیمت در نیمه دوم سال
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین،  امور بین الملل شرکت ملی نفت در تحلیل بازار نفت آرده است: ضعف عوامل بنیادین سبب شد تا روند نزولی قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی ادامه یافته و قیمت نفت برنت برای اولین بار از ژانویه سال جاری به کمتر از 50 دلار در هر بشکه برسد. در حالیکه بازار نفت با حجم متنابه عرضه و مازاد آن روبروست، نگرانی معامله‌گران از ورود نفت ایران و منبع جدید برای تشدید شکاف میان عرضه و تقاضای نفت بیشتر شده است.
وزیر نفت گفته است که یک هفته پس از برداشته شدن تحریم‌ها روزانه 500 هزار بشکه و یک ماه پس از آن یک میلیون بشکه در روز به تولید نفت ایران افزوده خواهد شد. تأثیر این خبر هنگامی بیشتر شد که جان کری؛ وزیر امور خارجه ایالات متحده بر آن شد تا در پایتخت قطر با وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس دیدار کند تا از هراس آنان از جمع‌بندی هسته‌ای با ایران بکاهد.
یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت: این سفر فرصتی واقعی برای وزیر خارجه آمریکا است تا به سؤالات باقیمانده وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس عمیقا" پاسخ دهد به این امید که آنها را راضی کند و اطمینان حاصل شود که آنان از تلاش‌های رو به جلوی ما حمایت می‌کنند.
این در حالیست که دست‌اندرکاران بازارهای جهانی نفت از کاهش تولید شیل‌اویل نیز ناامید شده و بر تلاش اکثر تولیدکنندگان نفت به افزایش سطح تولید و کسب سهم از بازار تأکید می‌ورزند.بالا رفتن تعداد دکلهای حفاری نفت در هفته گذشته نیز مؤید این نظر بود.
کارشناسان بانک Barclays نیز اعلام کردند: گروه 101 شرکت نفتی که 40 درصد تولید نفت جهان را در دست دارند، تولیدشان را در سال 2015 کاهش ندادند. آنها پس از رشد یک میلیون بشکه در روز تولید در سال 2014 سعی دارند که رشد مذکور را در سال 2015 به 1.4 میلیون بشکه در روز رسانیده و آن را برای سال 2016 نیز حفظ کنند.
از سوی دیگر، نگرانی در خصوص چشم‌انداز نامطلوب تقاضا نیز رو به افزایش است چرا که به طور معمول ضریب بهره‌برداری پالایشی در آمریکا که برای تولید و تأمین تقاضای بنزین در فصل رانندگی طی ماه ژوئیه به اوج خود می‌رسد، در ماههای اوت تا اکتبر رو به کاستی می‌گذارد.
کاهش تقاضا برای نفت تنها معلول این عامل نبوده و عوامل اقتصادی نیز در آن دخیلند؛ به طوریکه پارامترهای اقتصادی دو کشور بزرگ مصرف‌کننده نفت یعنی آمریکا و چین نیز چندان نویدبخش نیست. با اینکه شاخص هزینه‌های مصرفی خانوارهای ایالات متحده در ماه ژوئن 0.2 درصد رشد داشته (به علت بالا رفتن شاخص قیمت کالاهای مصرفی) اما این میزان کمترین رشد از ماه فوریه به شمار می‌رود که معرف کمتر شدن سطح درآمد خانوارهاست.
همچنین وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرده است که شاخص مدیران خرید آمریکا از 53.7 در ماه ژوئن به 52.7 در ماه ژوئیه کاهش یافته است. علاوه بر این، شرایط اقتصادی در چین نیز مدتی است که توجه تمامی کارشناسان اقتصادی را به خود معطوف داشته است.
مدتی است که افت بازار بورس شانگهای موجب تلاش سیاستگذاران چین برای کنترل بازار سهام شده و اینک گزارش کاهش تولید صنعتی این کشور در ماه ژوئیه نیز توانست تأثیر منفی بر بازار نفت و سایر کالاها بر جای گذارد به طوریکه شاخص S&P500 در روز دوشنبه دودرصد افت کرد.
وضعیت سایر شاخصهای بازارهای بورس نیز به همین منوال گزارش شد. این عوامل سبب شدند تا بهای نفت‌خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه سپتامبر طی معاملات روز سوم اوت 2.69 دلار (5.2 درصد) تقلیل یافته و در سطح 49.52 دلار در هر بشکه به تثبیت برسد.
همچنین قیمت نفت‌خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه سپتامبر نیز با 1.95 دلار (4.1 درصد) کاهش به بشکه‌ای 45.17 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از ماه مارس محسوب می‌شد. WTI و برنت که از 30 ماه ژوئن تاکنون به ترتیب 24 و 22 درصد کاهش قیمت داشتند، دارای فاصله قیمتی کمتر از 5 دلار در هر بشکه شده (4/35 دلار) و در این خصوص استراتژیستهای Bank of America Corp پیش‌بینی می‌کنند که قیمت WTI در سال آینده از برنت بالاتر رود.
با این وجود انتظارات در زمینه افزایش قیمت نفت در نیمه دوم سال کمرنگ شده و اکنون بیشتر تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که قیمتهای نفت در نیمه دوم سال افت شدیدتری را تجربه خواهد کرد.


منبع: تسنیم
انتهای پیام/7008

منبع: تسنیم

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان