۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سرویس مدرسه یا سرویس روح و روان والدین؟!
کد خبر: ۳۶۱۳۵۹ نویسنده: نفیسه مهرداد تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۱۱/۶ ساعت: ۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد:

سرویس مدرسه یا سرویس روح و روان والدین؟!

این روزها موضوع مدارس و تعطیلی‌های مکررش به دلیل سرما، آلودگی هوا، کمبود گاز و ده‌ها دلیل دیگر به چالشی برای سیستم آموزشی و دانش‌آموزان تبدیل شده و دریافت هزینه ایاب و ذهاب و سایر خدمات مراکز آموزشی در ایام تعطیل ، صدای اعتراض خانواده‌ها را در آورده است.

سرویس مدرسه یا سرویس روح و روان والدین؟!
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، این روزها موضوع مدارس و تعطیلی‌های مکررش به دلیل سرما، آلودگی و کمبود گاز و ده‌ها دلیل دیگر به چالشی برای سیستم آموزشی و دانش‌آموزان تبدیل شده، در این میان جدا از عواقبی که این تعطیلی‌ها بر میزان یادگیری دانش‌آموزان دارد، دریافت هزینه ایاب و ذهاب و سایر خدمات مراکز آموزشی در ایام تعطیل، صدای اعتراض خانواده‌ها و اولیای دانش آموزان را درآورده است.

موضوعی که پای دستگاه قضا را نیز به میان کشیده به گونه‌ای که حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در حاشیه نشستی در قوه قضائیه با اشاره به میزان تعطیلی مدارس در سال تحصیلی جاری و مشکلاتی که از این ناحیه متوجه والدین و دانش‌آموزان شده است، گفت: به استثنای موضوعات مرتبط با مضامین آموزشی و تربیتی که در محل خود قابل بررسی است، یکی‌از مشکلاتی که به واسطه تعطیلی متکثر مدارس در سال تحصیلی جاری رخ داد، مقوله دریافت وجوه از اولیاء دانش‌آموزان برای هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه محصلان بود.

وی ادامه داد: بعضا اولیا دانش‌آموزان گلایه دارند که با توجه به تعطیلی زیاد مدارس در این سال تحصیلی، پول دریافت‌شده از آنها برای سرویس رفت و آمد و همچنین تغذیه دانش‌آموزان، به آنها مسترد نمی‌شود و حتی در مواردی مدارس برای وصول این چک‌های دریافتی از والدین دانش‌آموزان اقدام می‌کنند.

اژه‌ای یادآور شد: برهمین مبنا مطلوب است دادستان کل کشور ضمن شنیدن اظهارات مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش و همچنین اولیا، تدابیر لازم را پیرامون رفع این مشکل اتخاذ کند.

همچنین در پنجم بهمن ماه مدیرکل دفتر وزارتی با ابلاغ بخشنامه‌ای اعلام کرده است: «مدارس مبالغ گرفته شده از اولیا دانش‌آموزان که به ازای آن اقدامی نکرده‌اند را به نحو مقتضی جبران کنند، بر اساس اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، متن این بخشنامه که با امضای حجت‌الله الماسی صادر شده است، بدین شرح است: نظر به اینکه از ابتدای سال تحصیلی جاری، به صورت مکرر و به دلایل مختلف از جمله برودت و آلودگی هوا فعالیت مدارس به صورت غیرحضوری بوده است، مبالغی که مدارس (دولتی و غیردولتی) برای انجام خدمات خاص از اولیا دریافت کرده‌اند و به ازای آن‌ها به دلیل غیرحضوری بودن کلاس‌ها اقدامی صورت نگرفته است به نحو مقتضی جبران شود».

این در حالیست که طبق شواهد اکثر مدارس دولتی و غیردولتی استان قزوین هزینه ایاب و ذهاب آذر و دی ماه سال جاری را با وجود بیش از 21 روز تعطیلی به طور کامل دریافت کرده‌اند.

کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار تسنیم تاکید کرده: نظر آموزش و پرورش این است که شرکت‌های پشتیبان و سرویس‌دهنده، هزینه ایامی که دانش‌آموزان تعطیل بوده و به مدرسه نرفته‌اند را عودت دهند.

خانم علیخانی مادر دانش‌آموز ابتدایی یکی از مدارس دولتی شهر قزوین به خبرنگار صبح قزوین گفت: با وجود تعطیلی‌های فراوانی که مدارس در طی ماه با آن مواجه بودند، راننده سرویس فرزندم هزینه آذر ماه و دی ماه را به طور کامل دریافت کرده‌، این موضوع را به گوش مدیریت دبستان هم رسانده‌ایم که با مخالفت آنان مواجه شدیم.

وی ادامه داد: مسئولین مدرسه می‌گویند نسبت به این قضیه ورود پیدا نمی‌کند، بلکه باید خودمان رضایت راننده سرویس را جلب کنیم.

خانم رسولی مادر نوجوان 11 ساله‌ قزوینی به خبرنگار صبح قزوین اظهارکرد: پسرم در یک مدرسه هیدت امنایی درس می‌خواند، مدیر مدرسه از روز ثبت نام برای دریافت خدمات ایاب و ذهاب قراردادی با اولیای دانش‌آموزان بسته است که در آن قید شده هزینه سرویس مدرسه باید به طور کامل در هر ماه پرداخت شود، حال چه آموزش حضوری باشد و چه غیرحضوری!

وی بیان کرد: برطبق قرارداد، حق هیچ‌گونه اعتراضی به پرداخت هزینه اضافی در اینگونه شرایط نداریم، اما اولیا و خانواده‌ها اصلا از شرایط پیش آمده راضی نبوده بلکه در عمل انجام شده قرار گرفتند.

از طرفی رانندگان سرویس مدارس هم از شرایط پیش آمده راضی نبوده و بیان می‌کنند که آنها روی هزینه دریافتی سرویس مدارس حساب باز کرده‌اند، در زمان باز نبودن مدارس باوجود اینکه دانش‌آموزی را جابه جا نکردند اما وقت خود را برای آنان آزاد گذاشتند، این نارضایتی به قدری است که برخی از آنان گفتند درصورت عدم پرداخت هزینه کامل این دو ماه مجبور به لغو قرارداد خود و عدم همکاری هستند.

موضوع را با مدیرکل آموزش و پرورش استان در میان گذاشتیم، نقی سیاهکالی مرادی در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: طبق جلسه‌ای که امروز و فردا با مسئولان وزارت آموزش و پرورش داریم، قرار بر این است که ضمن شنیدن صحبت‌های اولیا، مدیران آموزش و پرورش و رانندگان برای این مهم، تصمیمی اتخاذ کنیم تا اوایل هفته آینده ماحصل این جلسات اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: موضوع این جلسات، هزینه ایاب و ذهاب در روزهای تعطیلی مدارس برای تمامی مراکز آموزشی دولتی وغیردولتی است، همچنین درخصوص هزینه تعهدات انجام نشده مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی که در زمان تعطیلی و غیرحضوری بودن نیز تصمیم‌گیری خواهد شد.

سیاهکالی مرادی در پایان گفت: امیدواریم در سایه همدلی و تعاملات چند سویه با در نظر گرفتن تمام جوانب نسبت به هزینه دریافتی و عودت آن تصمیم‌گیری شود.

قاسم ابراهیم‌زاده، رییس اداره مشارکت‌های مردمی اداره‌کل آموزش و پرورش قزوین نیز در گفتگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: تمامی مدارس غیرانتفاعی استان اگر در ارائه تعهدی مبنی بر خدمات و یا برگزاری کلاس را در ایام تعطیل به دلیل آلودگی هوا و سرمازدگی دچار اختلال شده باید نسبت به جبران و یا عودت آن خدمت و یا آموزش اقدام کند.

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: اگر خدمات آموزشی در بستر شاد و فضای مجازی ارائه شده و کلاس‌ها برگزار شده باشند که تعهدی متوجه آنان نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، موضوع تعطیلی مکرر مدارس و و به تبع آنان مسائلی چون دریافت وجوه از اولیاء دانش‌آموزان برای هزینه‌های مربوط به سرویس ایاب و ذهاب و تغذیه دانش‌آموزان از جمله مواردی است بنا به گفته مدیرکل  موزش و پرورش استان قزوین تا اوایل هفته آینده تعیین تکلیف خواهد شد، امید است که طوری تصمیم‌گیری شود که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب!

انتهای پیام/2001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان