۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین پانزدهمین حراج تهران، گران‌تر از هر زمان
کد خبر: ۳۵۵۰۳۷ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت: ۱۰:۲۳ ↗ لینک کوتاه

پانزدهمین حراج تهران، گران‌تر از هر زمان

پانزدهمین دوره حراج تهران در حالی برگزار خواهد شد که تعداد آثار میلیاردی نسبت به ادوار گذشته، افزایش غیرقابل پیش‌بینی داشته است.

پانزدهمین حراج تهران، گران‌تر از هر زمان
 
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین به نقل از فارس، پانزدهمین دوره حراج تهران روز جمعه ۲۴ دی‌ماه برگزار می‌شود. در این دوره ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند عرضه شده است که در این میان، ۷ هنرمند خانم هستند.

ژازه طباطبایی با ۳ اثر بیشترین سهم را داراست و پس از او، سیدمحمد احصائی، توکل اسماعیلی (مش اسماعیل)، نصرالله افجه‌ای، هوشنگ پزشک‌نیا، صادق تبریزی، منصوره حسینی، عبدالرضا دریابیگی، جعفر روحبخش، حسین زده‌رودی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، پرویز کلانتری، فریده لاشایی، سیراک ملکونیان و مهدی ویشکایی با ۲ اثر قرار دارند.

در پانزدهمین حراج هنر مدرن ایران، عین‌الدین صادق‌زاده با ۵۵ سال، جوانترین هنرمند محسوب می‌شود. بیش از ۳۰ هنرمند هم در قید حیات نیستند.

در این دوره از حراج تهران، ۳۵ اثر با برآورد قیمت بیش از یک میلیارد تومان داریم که تا کنون در دوره‌های پیشین جشنواره سابقه نداشته است. به عنوان نمونه، در پایان چهاردهمین دوره حراج تهران  که مردادماه امسال با مجموع فروش ۴۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیون تومان برگزار شد، فقط ۸ اثر میلیاردی چکش خوردند.

ناگفته نماند در پانزدهمین حراج تهران در صورتی که آثار با کمینه برآورد قیمت به فروش برسند، شاهد مجموع فروش ۱۲۰ میلیارد تومانی خواهیم بود که حدود سه برابر دوره قبل است.

* آیا رکورد حراج تهران شکسته می‌شود؟
گرانترین اثر یک مجسمه به نام «شاعر نشسته» متعلق به پرویز تناولی است که ۱۲ تا ۱۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.
 

بعد از آن هم اثری ۱۰۰×۱۳۰ سانتی‌متری از سهراب سپهری قرار دارد که ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان است.

 
منیر شاهرودی فرمانفرماییان هم با دو اثر در پانزدهمین حراج تهران شرکت دارد که اثر «شیراز (طراحی با شیشه)» محصول سال ۱۳۸۸، قیمتی ۸ تا ۹ میلیارد تومان دارد.
 

حسین زنده‌رودی هم با دو اثر حضور یافته که نقاشی‌خط گرانترش ۸ تا ۹ میلیارد تومان برآورد قیمت شده است. اثر ارزان‌تر این هنرمند، ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. محمود زنده‌رودی (برادر کوچک‌تر حسین) هم با اثری ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی در این دوره حراج حضور دارد.

بهمن محصص با ۵ تا ۶ میلیارد، کوروش شیشه‌گران با ۴ تا ۵ میلیارد، سیدمحمد احصائی با ۴ تا ۵ میلیارد، منصور قندریز با ۴ تا ۵ میلیارد، رضا درخشانی با ۳ تا ۴ میلیارد و سیراک ملکونیان با ۳ تا ۴ میلیارد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گرانترین اثری که تاکنون در حراج تهران چکش خورده، تابلوی نقاشی دولته‌ای «خاطرات امید» از آیدین آغداشلو است که در دوازدهمین دوره جشنواره با قیمت پایه ۱.۲ میلیارد تومان عرضه شد اما به قیمت ۱۲ میلیارد تومان فروش رفت. این اتفاق، حواشی بسیاری برای حراج تهران در پی داشت.

در صورتی که مجسمه پرویز تناولی خریدار داشته باشد و بیش از قیمت پایه چکش بخورد، رکورد گرانترین اثر در حراج تهران شکسته خواهد شد.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان