۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین تردد شهروندان قزوینی زیر سقف فرسوده بازار سنتی
کد خبر: ۳۵۴۹۸۲ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۲۵ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

تردد شهروندان قزوینی زیر سقف فرسوده بازار سنتی/ خطر آتش سوزی در کمین قلب اقتصادی شهر قزوین

بازار سنتی قزوین با داشتن قدمت چندساله یک گنجینه ارزشمند و قلب تپنده اقتصاد شهراست که علاوه بر ارزش اقتصادی نیز باعث جلب گردشگر نیز می‌شود؛ بنابراین لزوم بازنگری و ارتقای ایمنی آن ضرورت دارد.

تردد شهروندان قزوینی زیر سقف فرسوده بازار سنتی
به گزارش صبح قزوین؛ بازار سنتی قزوین به عنوان یکی از مکان‌های تجاری و قدیمی پرتردد نیازمند توجه ویژه مسئولین و بازاریان است؛ این مکان از مشکلات عدیده ساختاری و تاسیساتی رنج می‌برد که می‌تواند باعث ایجاد خسارات جبران ناپذیری شود.

در یک ماه گذشته با وقوع حادثه آتش سوزی در راسته کفش فروشان بازار سنتی قزوین، بار دیگر بحث ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت بازار در صحن علنی شورای شهر مطرح و اعضای شورا بر ایمن سازی فضای بازار بزرگ قزوین تکید کردند و طرح‌هایی هم در این راستا پیشنهاد شد.

در زمان وقوع حادثه، آتشنشانی پای ثابت امداد رسانی است به ویژه اینکه بازار قزوین باتوجه به ساختار فرسوده و تراکم بالایی که دارد نیز وقوع حادثه در آن اجتناب ناپذیر بوده که طی سال جدید هم تا کنون حداقل 5حادثه در این بافت سنتی قزوین رخ داده است.

قدرت الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درخصوص ایجاد ایمنی در مراکز عمومی و فرسوده قزوین اظهار کرد: مکان‌هایی مانند بازار به دلیل قدمت بالایی که دارند شناسنامه شهر تلقی می‌شوند؛ بنابراین در بحث ایمنی و امنیت این بافت‌های سنتی باید همه دستگاه‌ها اعم از شهرداری، میراث فرهنگی، اتحادیه‌ها و اصناف وارد میدان شوند.

وی با اشاره به ماشین‌های سنگین آتش‌نشانی در زمان وقوع حادثه نمی‌توانند وارد محیط بازارشوند؛ افزود: متاسفانه تصرفاتی که مالکین در ورودی و اطراف مغازه‌های بازار دارند موجب ایجاد مشکلاتی در زمان وقوع حادثه می‌شود.



شیرهای آتش نشانی موجود در بازار کافی نیست

مدیرکل مدیریت بحران استان با بیان اینکه آتش نشانی مطالعاتی را در بحث اطفا حریق شروع کرده؛ گفت: حدود دو هزار مغازه در بازار اصلی و فرعی قزوین وجود دارد که شیرهای هیدرانت آتش نشانی جوابگوی این تراکم نیست.

مهدیخانی با اشاره اینکه هیچ متولی در بازار وجود ندارد؛ تصریح کرد: نبود یک نماینده از بازار در جلسات یکی از معضلات اصلی ما است.

این مسئول با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید در بحث استحکام بناها ورود پیدا کند؛ ابراز کرد: بعضی از کسبه برای بزرگ کردن فضای مغازه، دیواره‌ها را تراشیده‌اند و همین کار باعث آسیب جدی در زمان وقوع زلزله می‌شود.

وی عنوان کرد: از اتاق اصناف استان درخواست کردیم که دوره‌های آموزشی هلال احر و آتش‌نشانی را قبل از تمدید پروانه کسبه بازار الزامی نمایند؛ طی بازدیدهایی انجام شده پی بردیم که تاریخ مصرف خیلی از کپسول‌های آتش نشانی موجود در مغازه‌ها تمام شده است.

مهدیخانی با بیان اینکه مشکلات برق‌رسانی بازار توسط اداره برق اصلاح شده است؛ ادامه داد: بنا بر موانع موجود هنوز موفق نشده‌ایم که مشکل گازرسانی برای تعدادی از مغازه‌ها را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب نگران تامین آب شیرهای هیدرانت در بازار است؛ تصریح کرد: به دلیل اختلاف بین شرکت آب و فاضلاب و شهرداری برای استفاده از حلقه چاه موجود برای این منطقه، آبرسانی به شیرهای هیدرانت تا به امروز میسر نبوده است.


قدمت چندصدساله بازار اجازه تخریب و نوسازی آن را نمی‌دهد

مهدیخانی با بیان اینکه پیشگیری از حوادث خسارات را به حداقل می‌رساند؛ تاکید کرد: نباید منتظر وقوع حادثه باشیم و سپس برای آن چاره اندیشی کنیم که براین اساس وضعیت بازار باید تعیین و تکلیف شود.

این مسئول با اشاره به اینکه قدمت چندصدساله بازار اجازه تخریب و نوسازی آن را نمی‌دهد؛ تاکید کرد: به دلیل شرایط موجود باید با حفظ وضعیت فعلی بازار از امکانات استفاده کنیم تا در زمان حادثه بتوانیم در کمترین زمان ممکن خدمات‌رسانی انجام دهیم.

وی در پایان گفت: از شهرداری یا میراث فرهنگی به عنوان متولیان اصلی بازار انتظار داریم که به این بحث ورود پیدا کنند تا بتوانیم از سایر ارگان‌ها نیز کمک بگیریم.


علی فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با بیان اینکه بازار سنتی قزون برای ساماندهی به یک عزم جدی نیاز دارد؛ اظهار کرد: فرسودگی ابنیه داخل بازار و ساخت و ساز بناهای بدون استحکام توسط کسبه بازار ما را با یک بحران اساسی مواجه کرده است.

وضعیت بازار سنتی قزوین در آرامش قبل از طوفان به سر می‌برد

وی افزود: وضعیت بازار سنتی قزوین در آرامش قبل از طوفان به سر می‌برد و حتی یک حادثه کوچک می‌تواند خسارات شدیدی را به بار آورد.

عضو شورای شهر قزوین با اشاره به اینکه بازار به عنوان قلب تپنده تجاری شهر یکی از اولویت‌های شورا است؛ گفت: طی بازدیدهای ما به همراه ستاد مدیریت بحران، صدا و سیما، آتش نشانی، سازمان ساماندهی مشاغل، اداره برق، اداره گاز و دیگر ادارات مربوطه از بازار سعی کردیم مشکلات و معضلات بازار را احصا کنیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری قزوین ادامه داد: سازمان ساماندهی مشاغل و آتش نشانی طبق درخواست شورا گزارشی از مشکلات بازار تهیه کرده‌اند تا بتوانیم به راهکاری جهت اصلاح ساختار فرسوده و قدیمی بازار ارائه دهیم.

فرمانی افزود: طی جلساتی که با ارگان‌های ذی‌ربط داشتیم نهایتا به نتیجه تشکیل کمیته ساماندهی و تامین مباحث مختلف بازار و تدوین طرح جامع ساماندهی بازار سنتی قزوین رسیدیم و این طرح‌ها توسط معاونت خدمات شهری به عنوان دبیرخانه جمع‌آوری می‌شود.

۴۰ درصد از مشکلات بازار مربوط به برق است

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد خطرآفرینی در بازار مربوط به برق است؛ ابراز کرد: درحال حاضر به صورت کوتاه مدت نقاط پرخطر بازار شناسایی و در رفع آن قدم برمی‌داریم تا در آینده به نتایج بهتری برسیم.

این عضو شورای شهر در پایان گفت: از آنجایی که نمی‌توان بازار را تعطیل کرد طرحی که تصویب می‌شود باید گام به گام و از نقاط پرخطر اجرا شود؛ همچنین باوجود وضعیت نابسامان اقتصادی نمی‌خواهیم کسبه را در بحث سدمعبر تحت فشار قرار دهیم اما اجرای ضوابط و قانون در اولویت قرار دارد.


تردد روزانه ۲۰ هزار نفر در بازار

قدیر موسی خانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به ایمنی بازار سنتی قزوین اظهار کرد: باتوجه به بافت فرسوده و استفاده از مصالح غیرمقاوم و قابل اشتعال در بازار، وزش یک باد شدید نیز می‌تواند باعث ریزش سقف این مکان شود.

وی افزود: بازار سنتی قزوین در گذشته این حجم از کالاهای مختلف را به خود ندیده بود اما امروزه بنا به استقرار مشاغل و اصناف متنوع در این مکان، طبق آمار روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر در بازار تردد می‌کنند.

رئیس سازمان آتش نشانی استان در ادامه گفت: بدون شک حادثه و انسداد در بازار خسارات جبران ناپذیر مالی و جانی را به همراه خواهد داشت زیرا شرایط موجود و خاص آن منطقه در خدمات رسانی اختلال ایجاد می‌کند.

لزوم بکارگیری نگهبان جهت محافظت از بازار

موسی خانی تاکید کرد: ترافیک بافت مرکزی شهر(بازار)، چیدمان محصولات در معابر، سیم کشی، تاسیسات و فشار کم آب بازار در هنگام وقوع حادثه می‌تواند مشکلات متعددی را برای ورود آتش نشانان به همراه داشته باشد.

این مسئول با اشاره به پایش رفت و آمدها در بازار تصریح کرد: بازار سنتی قزوین به عنوان یک مکان تجاری نیازمند نگهبانی است که با کنترل رفت و آمدها در شب و به ویژه ایام عید و تعطیلی، وقوع آتش سوزی‌های عمدی به حداقل برساند.

وی با بیان اینکه آتش سوزی به خودی خود رخ نمی‌دهد؛ ابراز کرد: طبق بررسی‌ها می‌توان ۸۵ درصد از آتش سوزی‌ها را پیش بینی و از آن پیشگیری کرد اما به دلیل اینکه طی دوسال اخیر طبق قانون به اتاق اصناف اجازه ورود و بازدید از اماکن تجاری هنگام صدور و تمدید جواز داده نمی‌شود، مسئله ایمن سازی هم با چالش مواجه شده است.


توزیع 50 خاموش کننده آتش رایگان در سال گذشته

موسی خانی با اشاره به توزیع ۵۰ خاموش کننده رایگان آتش نشانی در سال گذشته تاکید کرد: سازمان آتش نشانی درخصوص بازدید از مغازه‌ها، صنوف و آموزش‌های رایگان آمادگی کامل دارد.

رئیس سازمان آتش نشانی با اشاره به نبود ایستگاه آتش نشانی در منطقه بازار بیان کرد: با دستور شهردار و اعضای شورای شهر درصدد یافتن زمینی در خیابان امام خمینی(ره) برای ساخت ایستگاه آتش نشانی در سال آینده هستیم.

وی با اشاره به حادثه خیز بودن بازار افزود: در سال جاری دو آتش سوزی و سه حادثه در بازار رخ داده است که در آخرین مورد دو دهنه مغازه کفش فروشی طعمه حریق شد.

موسی خانی در پایان گفت: اگر دسترسی به بازار راحت‌تر صورت بگیرد آتش سوزی در مراحل اولیه مهار می‌شود؛ همچنین رعایت اصول انبارداری، وجود خاموش کننده آتش در مغازه و دانستن بعضی از نکات ایمنی نیز باعث پیشگیری از وقوع بسیاری از حوادث خواهد شد.

به گزارش صبح قزوین؛ گرچه مسئولین استانی اداره کل صنایع دستی و میراث فرهنگی، شورا و شهرداری، آتش نشانی و دیگر ارگان‌ها از متولیان اصلی رسیدگی به وضعیت ایمنی بازار هستند؛ اما این امر مهم جز با همکاری کسبه محقق نمی‌شود؛ بنابراین برای پشگیری از حوادث جبران ناپذیر مالی و جانی باید مسئولین در کنار کسبه دست به یک اقدام جهادی جهت حفظ و مراقبت از بازار بزنند.


سمیه بابایی
انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان