۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ۳۲ دستگاه شتاب نگار در استان قزوین فعال است
کد خبر: ۳۵۴۹۸۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ساعت: ۱۳:۳۲ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل مدیریت بحران قزوین:

۳۲ دستگاه شتاب نگار در استان قزوین فعال است

قدرت الله مهدیخانی گفت: با توجه به زلزله خیز بودن قزوین هم اکنون ۳۲ دستگاه شتاب نگار در استان فعال است.

۳۲ دستگاه شتاب نگار در استان قزوین فعال است
قدرت الله مهدیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ اظهار کرد: قزوین یکی از استان‌های حادثه خیز در بلایای طبیعی، به خصوص زلزله است تا جایی که طی پنج سال گذشته شتاب نگار‌های فعال آن حدود ۴۵۰ زلزله را به ثبت رسانده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با بیان اینکه دستگاه‌های شتاب نگار و لرزه نگاری از کارسازترین ابزار‌های ثبت و یا حتی مطالعه در حوزه زمینه لرزه‌ها به شمار می‌روند، تاکید کرد: این نوع دستگاه‌ها باید به صورت شبکه‌ای باشد و شعاع عملکردی آن‌ها نیز حدود ۱۰۰ کیلومتر است که کمک شایانی را در حوزه خسارت و یا نقاط احتمالی درگیری پس لرزه‌ها کرده و آن‌ها را گزارش می‌کنند.

این مسئول تصریح کرد: سال گذشته و براساس مصوبه سال ۹۸ مجلس شورای اسلامی که مراکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران و تحقیقات وزارت راه و شهرسازی را مکلف به تجهیز استان‌های درگیر زلزله به دستگاه‌های شتاب نگار و لرزه نگار کرده بود، پنج دستگاه و امسال نیز پنج دستگاه به ظرفیت دستگاه‌های شتاب نگار استان قزوین افزوده شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۳۲ دستگاه شتاب نگار در استان فعال است، گفت: با توجه به عدم فعالیت گسل شمال قزوین که ۸۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد و همچنین وقوع زمین لرزه‌های بزرگ همانند سال‌های ۴۱ و ۸۱، وجود شتاب نگار‌ها در سطح استان ضروری است و ما سعی خواهیم داشت تا در سال‌های آینده تعداد این دستگاه‌ها را افزایش دهیم.

مهدیخانی تصریح کرد: وجود شتاب نگار‌ها و لرزه نگار‌ها به دستگاه‌های خدمات رسان همانند آتش نشانی، اورژانس و مرکز فوریت‌های پزشکی کمک می‌کند تا هنگام وقوع حادثه سرعت عملیات خود را با توجه به ثبت وقوع پس لرزه‌ها، بالاتر ببرند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان