۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین رویای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین در مسیر تحقق
کد خبر: ۳۵۴۷۸۹ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ساعت: ۸:۳۷ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین بررسی می‌کند؛

رویای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین در مسیر تحقق/ بانک‌ها پاشنه آشیل اجرای طرح جهش مسکن هستند

باوجود فرازونشیب‌هایی که معمولا طرح‌های دولتی مسکن دارند اما مردم همچنان با امید به آینده در طرح جهش مسکن وارد شده و ثبت‌نام‌ها در حال انجام است که باتوجه به رویکرد جدید مدیریتی انتظار می‌رود سرانجام خوشی برای طرح جهش مسکن در دولت سیزدهم رقم بخورد.

رویای خانه‌دار شدن دهک‌های پایین در مسیر تحقق
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ این روزها صاحبخانه شدن به یک رویای دست نیافتنی برای طبقات متوسط و پایین جامعه به ویژه جوانانی که قصد تشکیل خانواده دارند تبدیل شده است؛ رویایی که هرچه مردم به سوی آن می‌دوند اما تورم و هزینه‌های کمرشکن زندگی و در مقابل آن درآمدهایی که کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد نیز مانع از رسیدن به آن می‌شود.

بالاترین قیمت مسکن را در سال گذشته تجربه کردیم که به واسطه سوءمدیریت دولت دوازدهم حدود 30 درصد افزایش قیمت رقم خورد و شوک بزرگی به مردم وارد شد و درواقع این هم یکی از شوک‌های اقتصادی از ده‌ها شوک اقتصادی در دولت روحانی بود؛ گرچه دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی خدمتش سعی در ساخت مسکن اقدام ملی برای مردم داشت اما این اقدام بیشتر جنبه تبلیغات و حفظ رای مردم برای شانس بیشتر برای روی کار آمدن دولت اصلاحات بود که به هر حال جز نگرانی برای ثبت‌نام کنندگان نتیجه مناسبی در پی نداشت.

این عوامل دست به دست هم داد تا امیدبه زندگی به ویژه در بین جوانان تاحد قابل توجهی خدشه‌دار شود چون مسکن یک مُهره کلیدی در رسیدن به یک ثبات اقتصادی و شروع یک زندگی جدید است در حالی که بسیاری از افراد حتی دیگر توان اجاره یک واحد مسکونی کوچک را هم ندارند؛ اما آنچه که چراغ امید را در دل مردم روشن کرد بحث طرح جدید جهش مسکن و اعطای زمین‌های رایگان به دهک‌های پایین جامعه در دولت سیزدهم بود.

این طرح به نفسه می‌تواند تسهیل‌گر خانه‌دار شدن اقشار ضعیف جامعه باشد اما از آنجایی که در هر جا که بحث تسهیلات در هر حوزه‌ای مطرح می‌شود طبیعتا نام بانک‌ها هم به میان می‌آید، اکنون هم یکی از پاشنه آشیل‌ها در اجرای طرح جهش مسکن نیز بانک‌ها و سودهای آن‌هاست که مردم را در ورود به این طرح دچار تردید کرده است.

ثبت‌نام طرح جهش مسکن از روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه شروع شد و هدف از این طرح خانه‌دار کردن دهک‌های اول تا سوم است اما انتشار جزئیات آن نشان می‌دهد بسیاری از افراد در این دهک‌ها توان پرداخت اقساط تسهیلات آن را ندارند.

نرخ سود تسهیلات اعطایی در طرح نهضت ملی مسکن مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار ۱۸ درصد است که بر همین اساس بانک مسکن اقدام به انتشار مبلغ اقساط ماهیانه این پروژه بر اساس نرخ ۱۸ درصد کرد؛ با استناد به این مساله اقساط وام ۴۵۰ میلیون تومانی ۷ میلیون تومان، وام ۴۰۰ میلیونی ۶.۳ میلیون و تسهیلات ۳۰۰ میلیونی ۴.۷ میلیون و وام ۲۵۰ میلیون تومانی چهار میلیون تومان اعلام شده که عمدتا خارج از توان اقشار پایین و حتی متوسط است.

انتشار خبر اقساط ۷ میلیون تومانی برای طرح مسکن دولت، خبر بسیار ناامید کننده‌ای برای متقاضیان در طرح جهش تولید مسکن بود که معاون وزیر راه و شهرسازی با تکذیب این خبر گفت: نرخ سود تسهیلات اعطایی در مصوبه شورای پول و اعتبار در شرایط فعلی، ۱۸ درصد بوده که بخشی از سود آن برای دهک‌های پایین و اقشار کم درآمد جامعه در طرح نهضت ملی مسکن از محل صندوق ملی مسکن تامین می‌شود.اما با این وجود مردم دهک‌های پایین همچنان نگران و چشم‌انتظار نگاه ویژه دولت هستند.


به میان مردم رفتیم و برخی از شهروندان قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین؛ در واکنش به شرایط ثبت‌نام طرح جهش تولید مسکن اعتراض کرده و اعلام کردند که توان پرداخت اقساط را ندارند.

آقای رحیمی که یک کارگر روزمزد است گفت: طرح جهش تولید مسکن را برای دهک‌های پایین و قشر کارگر اعلام کردند در صورتی که شرایط را به حدی سخت اعلام می‌کنند که خیلی از متقاضیان از ثبت‌نام در این طرح منصرف شدند.

وی افزود: با توجه به اینکه پایه حقوق وزارت کار در سال جاری حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ اعلام شده قطعا یک کارگر جرات ثبت‌نام در این طرح را نخواهد داشت.

این شهروند با اشاره به افزایش چند برابری اجاره خانه بیان کرد: خانواده‌هایی که مستاجر هستند نصف درآمد خود را صرف اجاره و خدمات شهری می‌‌کنند؛ پس چگونه می‌توان انتظار داشت که بتوانند ۳ تا ۵، میلیون قسط بپردازند.

خانم رضایی که از ساکنین منطقه هادی آباد شهر قزوین است در این باره ابراز کرد: همسرم کارگری ساده است و تمام درآمد ما صرف اجاره خانه، تحصیل فرزندان و تامین کالاهای اساسی زندگی می‌شود.

وی افزود: دولت آقای رییسی به دولت محرومان معروف است لذا انتظار داریم نگاه ویژه‌ای به زندگی‌های کارگری داشته باشند تا سرپناه برای ما تبدیل به یک رویا نشود.



آقای حسن پور که با وجود داشتن دو فرزند و گذشت 18سال زندگی مشترک هنوز صاحبخانه نشده است، بیان کرد: انتظار می‌رود دولت شفافیت لازم در مورد مشارکت مدنی متقاضیان را اعلام کند تا آن‌ها با امنیت خاطر نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

این شهروند گفت: اکنون که هیچ مبلغ دقیقی از مشارکت مدنی اعلام نشده مردم نمی‌توانند تصمیم دقیقی در مورد ثبت‌نام خود داشته باشند.

وی تصریح کرد: امیدواریم که دولت چاره‌ای برای قشر کارگری و کم‌درآمد داشته باشد چون اکنون خیلی از خانواده‌ها حتی در پرداخت اجاره بها دچار مشکل هستند.

این شهروند بیان کرد: متاسفانه هیچ نظارتی از سوی مسئولین برای تعیین اجاره بها صورت نمی‌گیرد و فکر می‌کنم قزوین تنها استانی است که نرخ اجاره بها بدون اساس افزایش یافته است.

جامعه هدف واحدهای جهش تولید مسکن، کارگران و دهک‌های پایین جامعه عنوان شده اما مسکن ملی برای اقشار متوسط طراحی شده بود؛ با این حال پرداخت اقساط ۳ تا ۷ میلیون تومان از عهده دهک‌های پایین برنمی‌آید.

سید علی هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره آخرین آمار ثبت نام طرح جهش تولید مسکن در استان قزوین اظهار کرد: تاکنون ۳۹ هزار و ۵۴۸ نفر در استان قزوین در سامانه ثبت‌نام کردند که براساس اعلام وزارت راه و‌شهرسازی ثبت‌نام‌ها تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی در مورد شرایط لازم برای متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن افزود: متاهل و یا سرپرست خانوار بودن، نداشتن زمین یا واحد مسکونی، عدم استفاده از امكانات و تسهيلات دولتی یا عمومی غیر دولتی برای خريد و يا ساخت مسکن، حداقل 5 سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا و توانایی مالی بازپرداخت اقساط وام بانکی از شروط لازم برای ثبت نام در این طرح است.

مدیرکل راه‌‌ و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: برای افرادی که از کلانشهرها به شهرهای دیگر منتقل شده‌اند سابقه یک سال سکونت در شهر مورد نظر کافی است همچنین برای افراد مجرد به شرطی امکان پذیر است که تا زمان پایان ساخت مسکن شرایط ازدواج آن‌ها فراهم شده باشد.

هاشمی درباره میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای متقاضیان ابراز کرد: برای متقاضیان در مراکز استان‌ها 350 میلیون تومان، در سایر شهرها 300 میلیون تومان و در روستاها 250 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه داد: نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه (به صورت تدریجی) دریافت می‌شود به طوری که در مرحله پی کنی _ فونداسیون 10 درصد ، اسکلت - سقف 40 درصد، سفت‌کاری 25 و نازک کاری  25 حق مشارکت متقاضیان خواهد بود.



وی عنوان کرد: مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات، حداکثر 20 سال است که 3 سال آن به مشارکت مدنی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین ادامه داد: پس از دوران مشارکت مدنی، تسهیلات اعطایی طی ۱۷ سال برای متقاضی قابل تقسیط است.

هاشمی ابراز کرد: نرخ سود تسهیلات برای داخل محدوده بافت فرسوده ۱۲ درصد و خارج از محدوده ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است.

این مسئول تصریح کرد: در اکثر شهرهای استان تامین زمین صورت گرفته که بخش عمده تامین زمین از اراضی ملی است همچنین در این طرح تاکید بر پروژه‌های خودمالکی و توافق با مالکین است.

وی اضافه کرد: اکنون برای اخذ پیش پروانه نیز اقدام شده به محض پایان ثبت‌نام و ‌پالایش متقاضیان مراحل ساخت آغاز خواهد شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین اظهار کرد: در طرح نهضت ملی مسکن اولویت با دهک‌های پایین و افرادی خواهد بود که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند؛ پیش بینی می‌شود ساخت پروژه‌ها از اواخر امسال آغاز شود.

هاشمی در پایان گفت: برنامه‌ریزی شده که اقدامات لازم در نهضت ملی مسکن به سایر پروژه‌های ملی از جمله طرح اقدام ملی مسکن نیز بسط پیدا کند.

باوجود فرازونشیب‌هایی که معمولا طرح‌های دولتی مسکن دارند اما مردم همچنان با امید به آینده در این طرح وارد شده و ثبت‌نام‌ها در حال انجام است که باتوجه به رویکرد جدید مدیریتی انتظار می‌رود سرانجام خوشی برای طرح جهش مسکن در دولت سیزدهم رقم بخورد.

مجتبی علی نسایی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، اظهار کرد: طرح نهضت ملی کانون جهش تولید مسکن شهریورماه از طریق مجلس به وزارت خانه ابلاغ و در اختیار استان‌ها قرار گرفت.

وی افزود: اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طرح جهش تولید مسکن به عنوان یک کارگذار در کنار دولت قرار دارد و قسمتی از کار مدیریت و اجرای ساخت را در دست اقدام دارد.

معاون امور مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: به طور کلی اکنون در استان بحث برنامه‌ریزی، پالایش متقاضیان ثبت نامی و تامین زمین در دستور کار قرار دارد که از طریق استاندار و شورای مسکن استان پیگیری می‌شود که خوشبختانه تاکنون زمین‌های خوبی فراهم شده است.



علی‌نسائی ابراز کرد: برای شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که بنیاد مسکن متولی آن است حدود ۴۸ هزار هکتار زمین شناسایی و احصا شده که اکنون نقشه‌ها و مطالعات آن در دستور کار قرار دارد.

این مسئول اذعان کرد: فروش اقساطی و دوران مشارکت مدنی ۲۰ سال در نظر گرفته که ۳ سال اول به عنوان دوران مشارکت مدنی برای جذب تسهیلات و ۱۷ سال هم فروش اقساطی خواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه زمان تسهیلات و فروش اقساطی بیشتر است در صورت تمایل متقاضیان می توانند این زمان‌ها را از ۸ سال تا ۱۵ سال کاهش دهند.

معاون امور مسکن شهری اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین اظهار کرد: خوشبختانه برای طرح نهضت ملی، زمین تامین شده و مشکلی در زمینه تامین زمین وجود ندارد؛ برنامه‌ریزی شده که برای شهر قزوین از ظرفیت ناحیه شهری مهرگان استفاده شود.

علی‌نسائی در پایان گفت: برنامه اجرایی طرح اقدام ملی انجام شده و بنا است که با طرح نهضت ملی مسکن یکپارچه‌سازی و به عنوان نهضت ملی مسکن مطرح شود.

به گزارش صبح قزوین؛ نگاه دولت سیزدهم از ابتدای ورود یک نگاه همه جانبه به آحاد جامعه به ویژه اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر بوده است به طوری که از همان ابتدا بر روی کلیدی‌ترین مسائل مردم از جمله مسکن دست گذاشت و با یک مدیریت جهادی اقدام به اجرای طرح‌ حمایتی جهش مسکن کرد که این حرکت نویدبخش آینده‌ای روشن برای صاحبخانه شدن دهک‌های پایین جامعه است؛ در این میان طبیعتا هر طرح نویی دارای نقاط قوت و ضعفی است که برای اجرای هر چه مطلوب‌تر آن باید رفع شود.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان