۱۶/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۶ پنجشنبه

صبح قزوین اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان در قزوین
کد خبر: ۳۵۴۲۶۰ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۱۷ ساعت: ۲۰:۲۳ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل بهزیستی استان قزوین خبرداد:

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان در قزوین

علیرضا وارثی از اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان زیر ۶ سال خبر داد.

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان در قزوین

به گزارش سرویس اجتماعی صبح قزوین؛ علیرضا وارثی مدیر کل بهزیستی استان گفت:: با توجه به اجرای موفق فاز اول برنامه جامع غربالگری شنوایی نوزادان، فاز دوم این برنامه به صورت آزمایشی از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ اجرای این طرح به طور موقتی متوقف شد و در پاییز سال جاری نیز مجوز از سرگیری آن صادر شد که با رعایت کلیه شرایط بهداشتی اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گفت: کودکان ۳ تا ۶ سال استان مشمول این طرح می‌شوند.

وارثی عنوان کرد: این طرح با هدف شناسایی کودکانی که پس از غربال نوزادی دچار بیماری‌ها و عواملی شده‌اند که منجر به اختلال شنوایی پنهان شده است انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای هر فرد سه تست تخصصی توسط شنوایی سنج انجام می‌شود و پس از آن افرادی که به مراحل تخصصی ارجاع می‌شوند تا حصول نتیجه مشخص آگاه‌سازی و پیگیری خواهند شد.

افت شنوایی نقص پنهانی است که به سادگی قابل شناسایی نیست

مدیرکل بهزیستی استان گفت: اجرای طرح غربالگری شنوایی کمک شایانی به پیشگیری از بروز معلولیت‌های شنوایی، گفتاری و به دنبال آن آسیب‌های روانی و اجتماعی برای فرد و خانواده و هم برای اجتماع خواهد شد.

وارثی با بیان اینکه افت شنوایی نقص پنهانی است که به سادگی قابل شناسایی نیست؛ گفت: کلیه مراحل انجام غربال توسط نیروی تخصصی و شنوایی شناس انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: تضمین رشد مناسب در گرو تشخیص درست و مطمئن مشکلات و نقایص به صورت اعم و نقص شنوایی است و تحقیقات به وضوح نشان داده که نقص شنوایی تکامل زبان، گفتار و آموزش کودک را به مخاطره می‌اندازد.

وارثی افزود: بخشی از کودکان در سنین پیش از دبستان نیز به دلایل مختلفی از جمله عفونت‌های گوش میانی و ابتلا به بیماری‌ها یا آسیب‌های مختلف مبتلا به اختلالات شنوایی می‌شوند.

سنجش شنوایی بیش از ۵ هزار کودک قزوینی در سال ۹۸

وی تصریح کرد: تشخیص زودرس کم‌شنوایی بسیار مشکل بوده و عموما دیر تشخیص داده می‌شود؛ چراکه کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان بوده و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است پنهان بماند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: بیش از ۶۰ درصد از کم‌شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی داشته که اکثرا توسط غربال بدو تولد قابل شناسایی و مداخله به هنگام بوده و مابقی نیز در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری خواهد شد.

وی در ادامه گفت: طرح غربالگری شنوایی پیش دبستانی با هدف شناسایی به موقع و زود هنگام اختلالات شنوایی و ارائه خدمات لازم توسط متخصصین و مداخله به هنگام جهت جلوگیری ازعوارض کم‌شنوایی اجرا می‌شود.

وارثی بیان کرد: در سال جاری با هماهنگی انجام شده در استان و عقد تفاهم نامه با مراکز مثبت زندگی و موسسات مراحل سه گانه غربال با همکاری انجمن شنوایی سنجی استان آغاز شده است.

وی عنوان کرد: در غربالگری شنوایی سال ۹۸ در مجموع بیش از ۵ هزار و ۶۱۷ کودک مورد سنجش قرار گرفتند که از این تعداد ۶۱۸ کودک به مراکز تخصصی ارجاع شدند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان