۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین چرا این روزها مردم لبنیات سنتی می خرند تا صنعتی؟
کد خبر: ۳۵۴۰۳۸ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۹/۹ ساعت: ۱۰:۲ ↗ لینک کوتاه

چرا این روزها مردم لبنیات سنتی می خرند تا صنعتی؟

لبنیات از جمله کالا‌ها و محصولاتی است که باید روزانه در سبدغذایی همه مردم قرار گیرد اما چرا این روزها لبنیات سنتی جایگزین صنعتی شده است؟

چرا این روزها مردم لبنیات سنتی می خرند تا صنعتی؟
 

به گزارش سرویس اقتصادی صببح قزوین ، لبنیات از جمله کالا‌ها و محصولاتی است که باید روزانه در سبدغذایی همه مردم قرار گیرد، اما متاسفانه با افزایش قیمت لبنیات و میزان تورم ۷۲ درصدی شیر و محصولات لبنی در آبان ماه امسال، سبب شده تا سرانه مصرف شیر از ۹۵ به ۸۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند.

از طرفی افزایش چندین باره قیمت محصولات لبنی و کاهش وزن آن‌ها سبب شده است تا مردم از خرید شیر و فرآورده‌های لبنی سنتی بیشتر استقبال کنند هرچند قیمت محصولات در بازار‌های سنتی هم با افزایش قیمت روبه رو بوده، اما گویا مردم اعتماد بیشتری به این محصولات دارند و حتی عده‌ای خرید از بازار‌های سنتی لبنی را به صرفه‌تر می‌دانند.

یکی از شهروندان مشهدی گفت: همیشه از بازار‌های لبنی سنتی خرید می‌کنم چرا که هم افزودنی ندارند و هم مطمعن‌تر هستند و از طرفی از نظر حجم و قیمت به صرفه‌تر است.

او افزود: درست است که محصولات لبنی کارخانه‌ای مهر استاندارد دارد، اما واقعا به صرفه نیستند یک بسته پنیر برای یک خانواده ۵ نفره تنها برای دو وعده صبحانه مصرف می‌شود، یا یک سطل ماست تنها یک وعده را جواب می‌دهد، متاسفانه کارخانه‌ها قیمت را افزایش و حجم محصولاتشان را کاهش داده‌اند برای خانواده‌های ۵ نفر به بالا واقعا محصولات لبنی کارخانه‌ای صرف ندارد.

شهروند دیگری گفت: لبنیات یکی از کالا‌هایی است که در تمام وعده‌هایی غذایی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از جمله محصولات مصرفی و ضروری محسوب می‌شود، اما متاسفانه مردم کمتر می‌توانند از این محصولات مرتب استفاده کنند، بسیاری از مردم وسع خرید دیگر کالا‌ها را ندارند و غذای اصلیشان ماست و پنیر است، اما متاسفانه با این افزایش قیمت حتی توان خرید آن را هم ندارند.


لبنیات
او افزود: محصولات لبنی چه در کارخانه چه در بازار سنتی بسیار متنوع است، اما بیشتر از نیمی از مردم این کالا‌ها را تا به حال خرید نکرده‌اند و جز شیرو ماست و پنیر به ندرت از دیگر محصولات استفاده می‌کنند از طرفی قشر متوسط به پایین جامعه بازارسنتی لبنیات را به دلیل به صرفه بودن و قیمت مناسب ترجیح می‌دهند حتی اگر بدانند که اصول بهداشتی رعایت نمی‌شود بازهم مجبور هستند هرچند در حال حاضر تمامی لبنیاتی‌های سنتی پروانه بهداشتی دارند و اینکه عده‌ای می‌گویند لبنیات سنتی بهداشتی نیست کذب است.

مهدی هدایت‌نیا دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان لبنیات خراسان‌رضوی نیز گفت: وزیر جهادکشاورزی موافق قیمت‌گذاری دستوری نبود در این شرایط تنها قیمت شیر، اعلام شد و سایر محصولات قیمت‌گذاری نشد. وقتی قیمت ماده اولیه شیر افزایش می‌یابد، قیمت محصولات لبنی نیز زیاد می‌شود، با این حال مسئولان، وضعیت قیمت دیگر محصولات لبنی را مشخص نکردند.

او افزود: قیمت شیر براساس نرخ دستوری اعلام‌شده، ۶ هزارو ۴۰۰ تومان برای هر لیتر تعیین شد، اما اکنون قیمت این کالا در خراسان‌رضوی حدود ۷ هزارو ۲۰۰ تومان است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان لبنیات خراسان‌رضوی ادامه داد: به‌دلیل خشک‌سالی، دامداران مجبورند خوراک و نهاده دامی خود را از دیگر کشور‌ها وارد کنندکه این خود هزینه‌های زیادی را برای دامداران به همراه دارد به همین دلیل قیمت شیردر خراسان رضوی، بیشتر از نرخ مصوب است.

هدایت نیا بیان کرد: قیمت یک کالای لبنی از کارخانه تا زمانی که به‌دست مردم می‌رسد، ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد که باید برای این مسئله فکری کرد و شاید یکی از موضوعاتی که سبب شده تا مردم بیشتر به سمت محصولات سنتی بروند همین موضوع باشد.

او ممنوعیت صادرات چربی شیر را یکی دیگر از چالش‌های واحد‌های تولیدی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش توان و خرید مردم، مصرف کره، خامه و دیگر محصولات مرتبط با چربی شیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان لبنیات خراسان‌رضوی تاکید کرد: در استان ۸ هزار تن کره و خامه ذخیره‌شده داریم که از نظر ارزش ریالی، قیمت آن حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است. این میزان خامه و چربی شیر درحالی ذخیره شده که کارخانه‌های تولیدی برای خرید شیر و افزایش ظرفیت خود با مشکل روبه‌رو هستند و این کره و خامه ذخیره‌شده نه خریداری در استان دارد و نه به‌دلیل محدودیت صادرات، امکان صادرات آن وجود دارد.

منبع؛ تسنیم

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان